Gå til innhold

Merking av klær i bhg

Anbefalte innlegg

Ungene våre går i en såkal "åpen barnehage", dvs. uten avdelinger. Det er på det meste 40 unger samtidig der.

Våre unger har garderobeplass på en benk sammen med et annet søskenpar, og det står 4 bokser på ei hylle over knaggene, hvor vi legger ekstratøy, som truser, strømpebukser, sokker osv. I sekkene ligger ullgenser, ullbukser, "halser", votter osv. Det er slik bhg vil ha det.

Alt tøyet vårt er merket, enten med strykepålapper, eller ved merking på lapper som er inni klærne.

Alltid kommer ungene hjem i tøy som ikke er vårt: Sekken er full av ullklær, likevel kommer de hjem med lånt utstyr, enten fra barnehagen eller fra andre unger. Veldig irriterende.

Nå i helga fikk jeg ferdig to "halser" (slike til å ha under dressen, istedet for skjerf). Jeg broderte navnene til ungene på dem, stort!_ som en slags dekor, for å være sikker på at ungene våre ihvertfall fikk bruke disse....

Ungene våre har spesielle navn, og ingen andre i barnehagenheter det samme som våre....

Da jeg henta dem i går ettermiddag, ble jeg møtt av en gutt som hadde samme type hals under dressen som den ene av våre. Det reagerte jeg ikke på, for andre kunne jo ha strikket genser av det samme garnet som jeg!

Da jeg samlet sammen utstyret vårt, manglet vi halsen til gutten vr. JEg spurte etter den, og den jeg spurte, måtte spørre en annen om hun hadde sett halsen. "Neeei, hvordan ser den ut, da!?" Jeg forklarte, og sa at det var en annen som også hadde likedan type i halsen, og navnga denne gutten, for at de skulle skjønne hvordan halsen vår så ut...

Tilfeldigvis kom denne gutten inn i garderoben akkurat da, sammen med mamma'n sin. Han skulle skifte fra dress til boblejakke, og da så jeg at han hadde min gutts hals på seg. "Der er jo halsen din, "Roy"! sa jeg. Navnet hans lyste imot meg på bringa til en annen gutt. "Hæ!?" sa mamma'n. "Åja, sa den ene barnehagepedagogen, "Det var han som ikke hadde noe i halsen, det ja!"

Men guttungen min hadde heller ikke "hals" på seg, mend et var ikke så nøye, det da!?

Hva er vitsen med å merke tøy, da, når den det tilhører ikke får brukt det, likevel!?

Hadde kanskje kunne skjønt det, om halsen ikke var merket med navn, men det var det altså nå... Ganske tydelig, også!

Jeg kjenner at jeg blir irritert.

Er dette vanlig praksis!? Altså å ta klær og utstyr fra andre unger, uten engang å undersøke om ungene har med seg klær, eller ta hensyn til at klær faktisk _er_ merket!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207390-merking-av-kl%C3%A6r-i-bhg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er vel ikke vanlig praksis.

Hos oss har barnehagen en vegg hvor de henger opp umerket gjenglemte klær, disse henger oppe leeenge. Er det ingen som har tatt med seg klærne så havner de i en kurv som kalles for lånetøy. Disse klærne bruker barnehagen hvis det er noen barn som trenger noe de ikke har med.

Syns det er sløvhet av barnehagepersonalet det du beskriver.

Jeg hadde også reagert her. Det får da være måte på. Min unge gikk med for lite klær fordi noen andre manglet. HALLO.

Dersom dette har skjedd mange ganger synes jeg det er på tide å ta opp dette med dem. Litt orden må det jo være i slike barnehager også.

Og når det er klær på plassen til barna skal de selvsakt bruke det - ikke låne av andre.

Da hadde jeg blitt rimelig forbanna. Tatt det opp med ped.leder og styrer og fordikret meg om at de informerte alle ansatte i ettertid.

Det går ikke an. Har man merket klærne skal ikke andre barn gå med det. Eksploderer over noe sånt.

Aldri skjedd noe i den duren i vår barnehage.

Annonse

Jeg hadde også reagert her. Det får da være måte på. Min unge gikk med for lite klær fordi noen andre manglet. HALLO.

Dersom dette har skjedd mange ganger synes jeg det er på tide å ta opp dette med dem. Litt orden må det jo være i slike barnehager også.

Og når det er klær på plassen til barna skal de selvsakt bruke det - ikke låne av andre.

Jeg skal ta det opp med dem, ja!;-;

Men grunnen til at jeg blir så innmari irritert, er jo at dette er oppe på så og si _hvert eneste_ foreldremøte!

Vi har hatt unger i denne barnehagen siden 2000, og det er likedan hvert eneste år!

*Arrgh!*

Dette er ikke akseptabelt. Barnehagen høres, fra din beskrivelse, noe kaotisk ut. Jeg foreslår du tar denne klesproblematikken opp på neste møte.

Det er en nødløsning at barn låner klær av hverandre, men skal heller ha en låneklær-kurv som brukes til dette. Mange foreldre bruker mye penger (og tid) på ordentlige klær til sine barn, da skal de ikke risikere at disse blir borte eller ødelagte på grunn av utlån.

Det er alt for sløvt.

Slikt kan kanskje skje av og til, særlig når barna kler på seg selv. Men det der går over alle støvelskaft.

Mhp på spredning av lus er jo felles hodeplagg og yttertøy ikke akkurat noe sjakktrekk.

Nesten så man får lyst til å kreve erstatning for bortkommet tøy.

Om barnehagen over år ikke tar tak i noe slikt, kan man jo bli tvunget til å gå til høyere makter, les barnehagens styre eller kommunen.

mvh

Høres ut som det er litt vel mye kaos i barnehagen deres! dette hadde ikke jeg akseptert. Skjønner at ting kan gå skeis noen ganger, men ikke så ofte og omfattende som du beskriver.

I bhg vår har de en egen kasse med gjenglemt tøy fra tidligere tider, nå eierløst, alt fra dresser til luer og votter. Barn som glemmer tøy låner av denne kassen og tar det med hjem og vasker det og leverer tilbake etter en dag eller to.

Sånn har det ikke vært i "våre" barnehager og ikke der jeg jobbet tidligere heller. Dette er selvsagt IKKE greit og jeg kjenner at jeg blir skikkelig irritert.

De barna som ikke har nok klær og om det ikke finnes "låneklær" i bhg som passer så holdes den ungen inne den dagen.

Jeg hadde blitt kjempesinna og tatt det opp både med de som jobbet der og på foreldremøte.

Jeg låner aldri annet enn truse eller sokker av andre barn.

Har de ikke med seg klær så er det ikke vårt problem å fremskaffe klær og låne fra andre barn.

Vet hvordan jeg hadde reagert hvis det var av mitt barn det hadde blitt lånt klær av.

Jeg hadde blitt forbanna og kanskje heller ikke ville brukt plagget mer etterpå.

Må legge til at jeg har sperre for å arve eller bruke klær andre har brukt til gutten min.

Det må i såfall komme ifra slektninger.

Annonse

Jeg låner aldri annet enn truse eller sokker av andre barn.

Har de ikke med seg klær så er det ikke vårt problem å fremskaffe klær og låne fra andre barn.

Vet hvordan jeg hadde reagert hvis det var av mitt barn det hadde blitt lånt klær av.

Jeg hadde blitt forbanna og kanskje heller ikke ville brukt plagget mer etterpå.

Må legge til at jeg har sperre for å arve eller bruke klær andre har brukt til gutten min.

Det må i såfall komme ifra slektninger.

"Må legge til at jeg har sperre for å arve eller bruke klær andre har brukt til gutten min. Det må i såfall komme ifra slektninger"

Hvorfor det?

"Må legge til at jeg har sperre for å arve eller bruke klær andre har brukt til gutten min. Det må i såfall komme ifra slektninger"

Hvorfor det?

Har ingen god forklaring på det.

Det er bare tanken som er sånn.

Jeg jobber jo med barn og er veldig glad i barn, men når det gjelder å "bytte" klær med noen så får jeg sperre.

Har ingen god forklaring på det.

Det er bare tanken som er sånn.

Jeg jobber jo med barn og er veldig glad i barn, men når det gjelder å "bytte" klær med noen så får jeg sperre.

Å bytte klær kan jeg forstå, men å overta klær som man kan vaske først? Hva er egentlig problemet med det?

Å bytte klær kan jeg forstå, men å overta klær som man kan vaske først? Hva er egentlig problemet med det?

Nei jeg tror det har noe med lukta, det lukter annerledes av klær brukt av andre.

Det går ikke å vaske bort helt mener jeg.

Vet dette er bare tull av meg, men det får bare være.

Jeg har økonomi til å kjøpe klær selv så jeg driter egentlig i å prøve å arve klær.

Gjest Persille

Denne type organisering av barnehagen krever enorm struktur av de ansatte - noe det kan se ut som de ikke har her....

Så før det er på plass, er det vel egentlig lite dere får gjort? Og uheldigvis er ikke bhg.dekningen så god at dere kan "true" med å si opp plassen heller...

Har egentlig ikke noe annet råd enn å bytte ut ledelsen med noen som er litt mer samvittighetsfull ifht til akkurat dette - og det er nok ikke gjort i en vips.

Ikke et ukjent problem nei...

Jeg har ikke funnet andre barn med våres klær (med unntak av et par ganger når sko er blitt forbyttet ved et uhell), men barna våre kommer hjem med klær som ikke er deres, og jeg foår beskjed om at det ikke er nok skifteklær i barnehagen. Men da jeg kommer ned, så er det fullt av ekstra klær, på de stedene vi er blitt bedt om å legge det. Ja, det er litt irriterende.

Gjest mirakel*2?

Nei jeg tror det har noe med lukta, det lukter annerledes av klær brukt av andre.

Det går ikke å vaske bort helt mener jeg.

Vet dette er bare tull av meg, men det får bare være.

Jeg har økonomi til å kjøpe klær selv så jeg driter egentlig i å prøve å arve klær.

Jeg er også litt sånn. Helt uten grunn. Jeg er ikke prippen eller noe sånt, men det er noe rart med å ta på andre sine klær på min egen unge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...