Gå til innhold

Spysjuka- hva "servere" ungen!?

Anbefalte innlegg

Eldstemann begynte å kaste opp i 1-tida i natt, og kasta opp hele natta, fram til ca 7. Da var det bare galle som kom opp, stakkars.

Han er i tillegg livredd for å spy, og han vil ikke ha noen ting av det jeg prøver å få i ham. Mat er ikke aktuelt, men han bør jo få i seg noe væske! Cola er prøvd, men siden han spyr av det, nekter han å slurpe i seg 2 ml engang...

Hva annet kan man prøve!? Mener å huske at jeg ble tvunget i havrevelling, men vil gjerne ha andre/flere tips!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207491-spysjuka-hva-servere-ungen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville likevel gått for cola i første omgang.

Lunken, utrista cola (høres ikke godt ut) som han super i seg fra teskje, eller tar ørsmå super av av glass. Få han til å drikke sakte! Det tror jeg neppe kommer opp igjen... håper jeg. Eller blåbærsaft som han drikker på samme vis. Kok ris og la han drikke risvannet avkjølt (men det smaker pyton...)

I morra kan han vel få loff uten skorpe, uten smør, med litt hvitost på. Unngå alt av melkemat en 2 - 3 dager.

Kjøp inn eplejuice og farris, og bland dette i et glass. Gi ham med teskje en teskje hvert tiende minutt. Når han beholder dette, kan du øke mengden til to teskjeer, men ikke mer et par timer. Etterhvert kan han gå over til slurker.

Ikke stress med noe mat i dag. Farris og eplejuice gir nødvendige salter og næring for et par dager. Kokt vann er også greit.

I kveld eller i morgen kan du gi ham tørre kjeks.

Det er ikke så viktig å få i ham noe mat. Men drikke bør han få i seg - om så bare bitte, bitte litt.

Prøv saft, cola, rødbrus, vann - samme hva det er, bare han liker det.

Etterhvert som han orker litt å spise er det godt med noe salt. Her i huset er salte potetskruer populært når de har omgangssyke. Ellers kan salte kjeks være greit også.

Rårevne gulrøtter (revet veldig fint) kan være veldig godt i en tom mage.

Annonse

Havrevelling er i hvert fall til å spy av! Usj.

Ikke tenk mat. Litt har han vel å gå på rundt beina. Tenk væske.

Prøv å overtale han til noen slurker cola eller annet.

mvh

"Mat er ikke aktuelt, men han bør jo få i seg noe væske! " (sitat fra mitt første innlegg...)

Lunken, utrista cola (høres ikke godt ut) som han super i seg fra teskje, eller tar ørsmå super av av glass. Få han til å drikke sakte! Det tror jeg neppe kommer opp igjen... håper jeg. Eller blåbærsaft som han drikker på samme vis. Kok ris og la han drikke risvannet avkjølt (men det smaker pyton...)

I morra kan han vel få loff uten skorpe, uten smør, med litt hvitost på. Unngå alt av melkemat en 2 - 3 dager.

Vi ble anbefalt melkeprodukter f.eks. biola da en av våre havnet på sykehus med alvorlig magesjau. Skrivet vi fikk spesifiserte at det ikke var grunn til å holde seg unna melkemat.

Ost er for øvrig melkemat.

Men melk er jo guffent når man fortsatt spyr.

mvh

"Mat er ikke aktuelt, men han bør jo få i seg noe væske! " (sitat fra mitt første innlegg...)

Havrevelling ser jeg som flytende, ekkel mat. ;-)

Jeg ble kjørt i en slik guffe en gang jeg var spysyk når jeg var barn. Det var helt forferdelig ekkelt og kvalmende. Grøss. Var visst løsningen på alle verdens problemer. Jeg har ikke orket kokte gryn i noen form siden. Blir fortsatt kvalm bare ved tanken.

Det er egentlig ganske uvesentlig hva han drikker så lenge det inneholder væske. Saltbalansen blir ikke forstyrret så fort. Kort og godt, gi ham det han har mest lyst på.

Sett noe du vet han liker på bordet foran han. Så drikker han kanskje litt etter hvert.

Om han liker mandariner, kan du jo sette noen båter foran han.

Forklar han at om han drikker bare noen minislurker av gangen spyr han ikke av disse. Om han spyr da ville han spydd uansett. Det er nesten eklere å spy på helt tom mange.

Dette kan jeg. Har spydd i syv mndr. ;-)

Prøv å ikke mase for mye. Vet det ikke er lett.

God bedring til gutten!

Havrevelling ser jeg som flytende, ekkel mat. ;-)

Jeg ble kjørt i en slik guffe en gang jeg var spysyk når jeg var barn. Det var helt forferdelig ekkelt og kvalmende. Grøss. Var visst løsningen på alle verdens problemer. Jeg har ikke orket kokte gryn i noen form siden. Blir fortsatt kvalm bare ved tanken.

Det er egentlig ganske uvesentlig hva han drikker så lenge det inneholder væske. Saltbalansen blir ikke forstyrret så fort. Kort og godt, gi ham det han har mest lyst på.

Sett noe du vet han liker på bordet foran han. Så drikker han kanskje litt etter hvert.

Om han liker mandariner, kan du jo sette noen båter foran han.

Forklar han at om han drikker bare noen minislurker av gangen spyr han ikke av disse. Om han spyr da ville han spydd uansett. Det er nesten eklere å spy på helt tom mange.

Dette kan jeg. Har spydd i syv mndr. ;-)

Prøv å ikke mase for mye. Vet det ikke er lett.

God bedring til gutten!

*humrer* Jo, jeg kan også dette med spying... Har spydd i 8 mnd*3 svangerskap... Skulle vel bli ca 24 mnd, det, eller 2 år, om du vil!!! *Og disse tre svangerskapene fant sted mellom 1999 g 2004, altså mindre enn 5 mår mellom eldste og minste... Og da begynner jeg nesten å spy sjøl, vet du, når guttungen vrir og vrenger seg og spyr gul galle...

Nettopp derfor vil jeg ha i ham noe væske, men han er så livredd for å spy, da.. Men akkurat nå er han i badekaret, har ikke spydd på mange timer, faktisk. Fikk i ham litt potetgull og cola først. Men han måtte ha med seg bøtte til å ha ved siden av badekaret, ja!;-)

*humrer* Jo, jeg kan også dette med spying... Har spydd i 8 mnd*3 svangerskap... Skulle vel bli ca 24 mnd, det, eller 2 år, om du vil!!! *Og disse tre svangerskapene fant sted mellom 1999 g 2004, altså mindre enn 5 mår mellom eldste og minste... Og da begynner jeg nesten å spy sjøl, vet du, når guttungen vrir og vrenger seg og spyr gul galle...

Nettopp derfor vil jeg ha i ham noe væske, men han er så livredd for å spy, da.. Men akkurat nå er han i badekaret, har ikke spydd på mange timer, faktisk. Fikk i ham litt potetgull og cola først. Men han måtte ha med seg bøtte til å ha ved siden av badekaret, ja!;-)

Du ville sikkert ikke vært overrasket om sokkene hadde kommet ut gjennom kjeften antar jeg...

Jeg er imponert.

;-)

Vi satset på adopsjon etter første runde. Men så tilga aldri bekkene meg helt det svangerskapet.

Når ungene spyr er de _farens_ om det er opp til meg!

Jeg har gjort mitt på spyfronten for resten av livet, synes jeg!

Lov meg at du ikke kjører i stakkaren noe havrekliss!

mvh

Gjest Frustrert frue

Banan og blåbær, det binder magen...

Mos en banan og gi litt og litt, men dette trengs ikke i dag, kan godt gå en dag eller to uten mat... Væske derimot, det er viktig!

Blåbær youghurt eller blåbær biola, det er kjempe bra!!

GOD BEDRING...

Annonse

Du ville sikkert ikke vært overrasket om sokkene hadde kommet ut gjennom kjeften antar jeg...

Jeg er imponert.

;-)

Vi satset på adopsjon etter første runde. Men så tilga aldri bekkene meg helt det svangerskapet.

Når ungene spyr er de _farens_ om det er opp til meg!

Jeg har gjort mitt på spyfronten for resten av livet, synes jeg!

Lov meg at du ikke kjører i stakkaren noe havrekliss!

mvh

Yepp! Lover!;-) Det var nettopp på grunn av mine egne erfaringer med denne glya at jeg gjerne ville ha tips til andre ting:-)

Nå spiser han "Bamser" (a'la potetgull, vet du) og drikker -Cola. Greit, synes jeg, når det er det eneste han vil ha!

Og ja! Alle som har erfaringer med svangerskapsspya har gjennomført en stor bragd!;-)

Yepp! Lover!;-) Det var nettopp på grunn av mine egne erfaringer med denne glya at jeg gjerne ville ha tips til andre ting:-)

Nå spiser han "Bamser" (a'la potetgull, vet du) og drikker -Cola. Greit, synes jeg, når det er det eneste han vil ha!

Og ja! Alle som har erfaringer med svangerskapsspya har gjennomført en stor bragd!;-)

Da får han i seg væske pluss litt basis energi, fett og salt. Helt topp!

Du har gjennomført 3 store bragder. ;-)

Men husk, svangerskap er ingen sykdom. Jeg var aldri syk, jeg bare spydde om jeg snudde hodet litt for fort til venstre... 10- 40 ggr dagen i noen mndr.

;-)

Synes adopsjon er flott. Kunne ikke gjort det bedre selv.

mvh

Da får han i seg væske pluss litt basis energi, fett og salt. Helt topp!

Du har gjennomført 3 store bragder. ;-)

Men husk, svangerskap er ingen sykdom. Jeg var aldri syk, jeg bare spydde om jeg snudde hodet litt for fort til venstre... 10- 40 ggr dagen i noen mndr.

;-)

Synes adopsjon er flott. Kunne ikke gjort det bedre selv.

mvh

Nei, jeg er enig i at svangerskap ikke er noen spukdom, men jeg utviklet altså "hyperemesis gravidarum" (eller no sånt, stavemåten er jeg ikke sikker på...), og ved innleggelse på sykehus, anser jeg det som en sykdomslignende tilstand, iallefall! Det var håpløst å være i jobb, for jeg var nemlig ikke kvalm! Jeg bare spydde, helt plutselig! Og når du står i et klasserom, evt. henger over elever og skal lære dem å strikke o.l., da er det greit for alle at den spyende holder seg unna en stund... Da jeg gikk med jenta var jeg kvalm, men da hadde jeg tross alt litt mer kontroll, kan man si!

Jeg gikk ned hhv. 19, 14 og 17 kg i løpet av svangerskapene,(fra første veiing etter ca 4 uker gravid, og til dagen etter fødselen) så jeg var vel ikke _helt_ frisk!? ;-)

Men neida, graviditet er ingen sykdom, det er jeg enig i!

Og adopsjon er sikkert like fint, det! ;-)

Kjøp inn eplejuice og farris, og bland dette i et glass. Gi ham med teskje en teskje hvert tiende minutt. Når han beholder dette, kan du øke mengden til to teskjeer, men ikke mer et par timer. Etterhvert kan han gå over til slurker.

Ikke stress med noe mat i dag. Farris og eplejuice gir nødvendige salter og næring for et par dager. Kokt vann er også greit.

I kveld eller i morgen kan du gi ham tørre kjeks.

Høres ut som vi har lik tilnærming på dette.

Nei, jeg er enig i at svangerskap ikke er noen spukdom, men jeg utviklet altså "hyperemesis gravidarum" (eller no sånt, stavemåten er jeg ikke sikker på...), og ved innleggelse på sykehus, anser jeg det som en sykdomslignende tilstand, iallefall! Det var håpløst å være i jobb, for jeg var nemlig ikke kvalm! Jeg bare spydde, helt plutselig! Og når du står i et klasserom, evt. henger over elever og skal lære dem å strikke o.l., da er det greit for alle at den spyende holder seg unna en stund... Da jeg gikk med jenta var jeg kvalm, men da hadde jeg tross alt litt mer kontroll, kan man si!

Jeg gikk ned hhv. 19, 14 og 17 kg i løpet av svangerskapene,(fra første veiing etter ca 4 uker gravid, og til dagen etter fødselen) så jeg var vel ikke _helt_ frisk!? ;-)

Men neida, graviditet er ingen sykdom, det er jeg enig i!

Og adopsjon er sikkert like fint, det! ;-)

Graviditeten i seg selv er ingen sykdom, men man kan bli pokker så syk av å være gravid.

Jeg har aldri noen gang vært så fysisk ubrukelig og elendig. Og jeg var etter hvert ganske fed up av alle som fortalte meg at jeg ikke var syk, var kvalm fra tåneglene til hårtuppene, spydde 10-40 ggr om dagen og var så slapp at jeg ikke klarte stå oppreist. Man må være gravid for at noen skal si noe så idiotisk som at det der er friskt.

Så det at svangerskap ikke er en sykdom var vel noe ironisk ment fra min side.

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...