Gjest Polio Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Sent på kvelden? Hallooooo. Kan du være så grei å definere sent på kvelden for meg? Det var et ordspill. De fleste foreldre er vel ikke ferdig på jobb før tidligst tre, og da blir det mange timer på SFO for barna... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Men det fortsatt bare en oppbevaringsplass for barn som har foreldre som ikke er hjemme før sent på kvelden! Jeg jobber til sent om kvelden to dager i uka, og da er SFO stengt for leeeenge siden. Hadde de enda vært åpne til sent på kvelden hadde jeg jo ikke trengt barnevakt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 SFO er utelukkende en oppbevaringsplass for barn (og derfor har det aldri ramlet meg inn å bruke det), derfor kan man heller ikke regne med noe pedagogisk opplegg her. De får tiden til å gå til foreldrene endelig kan hente barna sine, og derfor bare flyter ting... Der er jeg helt uenig med deg, for vår SFO er kjempebra!! Ungene går på en forholdsvis liten skole (litt under 100 elever) og de stortrives på SFO. Vår SFO har planer for saker og ting de skal drive med. Planer sendes hjem til oss med jevne mellomrom. På SFo driver ungene med formingsaktiviteter, innelek, utelek, en sjelden gang ved regnvær se de video, data, turer osv. To ganger i året er det foreldremøter i SFO. Man kan også be om egen konferansetimetid for samtale om eget barn. På foreldremøtene (og elles) opplever vi å bli hørt og ting vi mener kan endres, blir forsøkt gjort det. Vi er kjempefornøyde med vårt SFO-tilbud iallefall og synes det er synd at man skjærer alle SFO'er under en kam og er negative.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Men det fortsatt bare en oppbevaringsplass for barn som har foreldre som ikke er hjemme før sent på kvelden! Hæ? Sent på kvelden? Hos oss stenger SFO samtidig med Barnehagen (kl. 16.30 eller 17.00 - husker ikke helt...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Føler jeg må svare litt på dette da jeg selv jobber i sfo. Har du noen gang vært på foreldremøte på sfo? Har du prøvd å ta opp din misnøye med sfo? Det er en del uvitende foreldre som tror at sfo er som en barnehage med pedagogisk opplegg m.m. Barn som er ferdig på skolen trenger litt pusterom på fritiden sin også så derfor er sfo et fritidstilbud og et ikke pedagogisk tilbud. Selvfølgelig gjør ikke barna akkurat som de vil, de kan ikke herje og løpe inne eller sparke ball inne. Sånne ting får de beskjed om å vente med til de skal ut. Når det gjelder måltid så bruker vi også å ha cornflakes en dag i uka og vi har også varm mat en gang i uka feks: Grøt,pølse mbrød eller mos, pizza, lasagne, spaghetti eller vaffel. Vi kan bare ikke stå å lage mat hele dagen på sfo noe som antagelig trengs hvis vi både skal skrelle poteter ,lage saus og kjøttkaker som du kanskje mener-ikke vet jeg. Vedrørende tv/video så får barna hos oss se videofilm en gang i blant når det er ordentlig grisevær ute. Da ser vi video i et stort rom der alle som vil se må sitte i ro innpå. Vi begynner å se film etter mat og de fleste filmer varer i 1 og en halv time så noen barn bare blir hentet under videofilmen. Det kan vi ikke gjøre noe med desverre. Eneste mulighet der er å vise kortfilmer å de finnes det ikke mange av. Det med uro og ødeleggelse av leker på sfo plages vi også av innimellom. Barna er ikke like redde for å ødelegge sfo leker som de er for sin egne leker tydeligvis. De herjer mer når de blir flere barn i lag, alle skal jo snakke samtidig og da blir lydvolumet litt vel høyt innimellom.. Vi prøver å dempe dem så godt vi kan. Hadde blitt glad om enkelte foreldre hadde kommet å sett litt på oss i en vanlig sfo dag. Hvordan ville du ha satt opp en dag på sfo? Det virker litt som om at du kommer til å være meget streng? Det vinner du i såfall ingenting på hos barna "Barn som er ferdig på skolen trenger litt pusterom på fritiden sin også så derfor er sfo et fritidstilbud og et ikke pedagogisk tilbud." Akkurat det er jeg veldig enig i. Barn trenger å få tid til å kjede seg lenge nok til at de finner på noe selv. Jeg får noia ved tanken på at barna mine skulle bli organisert, aktivisert og pedagogisert fra 7.30 til 16.30. (Vi bruker forresten ikke SFO på langt nær så mye.) På vår SFO har de noen planlagte aktiviteter, men også mye tid til fri aktivitet. Noen av det jeg setter størst pris på er at barna er mye fysisk aktive. En del av det de gjør på SFO hadde vært vanskeligere å få til hjemme mhp plass etc. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Føler jeg må svare litt på dette da jeg selv jobber i sfo. Har du noen gang vært på foreldremøte på sfo? Har du prøvd å ta opp din misnøye med sfo? Det er en del uvitende foreldre som tror at sfo er som en barnehage med pedagogisk opplegg m.m. Barn som er ferdig på skolen trenger litt pusterom på fritiden sin også så derfor er sfo et fritidstilbud og et ikke pedagogisk tilbud. Selvfølgelig gjør ikke barna akkurat som de vil, de kan ikke herje og løpe inne eller sparke ball inne. Sånne ting får de beskjed om å vente med til de skal ut. Når det gjelder måltid så bruker vi også å ha cornflakes en dag i uka og vi har også varm mat en gang i uka feks: Grøt,pølse mbrød eller mos, pizza, lasagne, spaghetti eller vaffel. Vi kan bare ikke stå å lage mat hele dagen på sfo noe som antagelig trengs hvis vi både skal skrelle poteter ,lage saus og kjøttkaker som du kanskje mener-ikke vet jeg. Vedrørende tv/video så får barna hos oss se videofilm en gang i blant når det er ordentlig grisevær ute. Da ser vi video i et stort rom der alle som vil se må sitte i ro innpå. Vi begynner å se film etter mat og de fleste filmer varer i 1 og en halv time så noen barn bare blir hentet under videofilmen. Det kan vi ikke gjøre noe med desverre. Eneste mulighet der er å vise kortfilmer å de finnes det ikke mange av. Det med uro og ødeleggelse av leker på sfo plages vi også av innimellom. Barna er ikke like redde for å ødelegge sfo leker som de er for sin egne leker tydeligvis. De herjer mer når de blir flere barn i lag, alle skal jo snakke samtidig og da blir lydvolumet litt vel høyt innimellom.. Vi prøver å dempe dem så godt vi kan. Hadde blitt glad om enkelte foreldre hadde kommet å sett litt på oss i en vanlig sfo dag. Hvordan ville du ha satt opp en dag på sfo? Det virker litt som om at du kommer til å være meget streng? Det vinner du i såfall ingenting på hos barna Jeg er ingen spesielt streng sperson, men når folk har dette som yrke, mener jeg de må være litt mer tydelige på hva som er greit og ikke greit. Spesielt dette med å ødelegge ting, spille ball inne, herje mye etc. Greit at det er fritid, og ikke et pedagogisk tilbud, men sånn holder da ikke barn på i fritiden/hjemme? Jeg tenekr på mitt eget barna trivsel, og hun trives ikke dersom hun skal være "redd" de andre barna? Og ingen barn trives i vel i et nærmest anarkistisk (satt på spissen, ja) miljø? Og hva med dette kostholdet? Og tv-bruken? Det må da være mye annet å finne på med så mange kamerater tilstedet, enn å se på tv? Skal vi ikke kunne stille noen krav til dette, når vi betaler såpass mye for et tilbud? Og ja, jeg har vært på foreldremøte, det var en sørgelig affære... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Men det fortsatt bare en oppbevaringsplass for barn som har foreldre som ikke er hjemme før sent på kvelden! Er delvis enig, men det er også barnas sosiale arena. Eldstemann går på SFO for å leke med vennene sine - da ingen av vennene har redusert tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 "Barn som er ferdig på skolen trenger litt pusterom på fritiden sin også så derfor er sfo et fritidstilbud og et ikke pedagogisk tilbud." Akkurat det er jeg veldig enig i. Barn trenger å få tid til å kjede seg lenge nok til at de finner på noe selv. Jeg får noia ved tanken på at barna mine skulle bli organisert, aktivisert og pedagogisert fra 7.30 til 16.30. (Vi bruker forresten ikke SFO på langt nær så mye.) På vår SFO har de noen planlagte aktiviteter, men også mye tid til fri aktivitet. Noen av det jeg setter størst pris på er at barna er mye fysisk aktive. En del av det de gjør på SFO hadde vært vanskeligere å få til hjemme mhp plass etc. mvh Ja, men det blir bare "et pusterom" for de som trenger å herje og spille ball inne! Ikke for de som ønsker å slappe av litt eller være trygg på at de slipper å bli løpt ned i gangene! Jeg mener ikke at det skal være så veldig pedagogisk, men litt oppførsel og noen regler er det vel greit å følge. Eller skal de bare få ødelegge leker og holde på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Jeg er ingen spesielt streng sperson, men når folk har dette som yrke, mener jeg de må være litt mer tydelige på hva som er greit og ikke greit. Spesielt dette med å ødelegge ting, spille ball inne, herje mye etc. Greit at det er fritid, og ikke et pedagogisk tilbud, men sånn holder da ikke barn på i fritiden/hjemme? Jeg tenekr på mitt eget barna trivsel, og hun trives ikke dersom hun skal være "redd" de andre barna? Og ingen barn trives i vel i et nærmest anarkistisk (satt på spissen, ja) miljø? Og hva med dette kostholdet? Og tv-bruken? Det må da være mye annet å finne på med så mange kamerater tilstedet, enn å se på tv? Skal vi ikke kunne stille noen krav til dette, når vi betaler såpass mye for et tilbud? Og ja, jeg har vært på foreldremøte, det var en sørgelig affære... Hvorfor var det en sørgelig affære på foreldremøte? Var det bare du som var uenig i arbeidsmetoden der og kom ikke frem med dine "klager"? Jeg er helt enig med deg i at det ikke skal drøyes noe tid når ting blir ødelagt og det herjes, men sier det igjen barn oppfører seg annerledes når foreldrene ikke er tilstede og lekene ikke tilhører en selv. Synes ikke det er noe problem å la barna innimellom få lov å se en videofilm når de har lekt seg mye på forhånd og kanskje begynner å bli lei av leking og ikke kan ut pga grisevær. Det er bare et mellommåltid det som serveres hos oss så du kan da lage sunn og god mat når dere kommer hjem? Det viktigste med sfo er at barn har noe sted de kan være når de ikke kan være hjemme etter skoletid og at de trives og har det greit. Det er noen foreldre som alltid ikke vil være fornøyde og det skal veldig mye til å få alle fornøyd også. Noen har også bestemt seg på forhånd hva de skal mene så da er det uansett nyttesløst å gjøre dem "til lags". Hvis du ikke har tatt opp din misnøye så synes jeg du skal gjøre det, vi trenger noen påminnelser vi også for vi er tross alt bare vanlige mennesker. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Der er jeg helt uenig med deg, for vår SFO er kjempebra!! Ungene går på en forholdsvis liten skole (litt under 100 elever) og de stortrives på SFO. Vår SFO har planer for saker og ting de skal drive med. Planer sendes hjem til oss med jevne mellomrom. På SFo driver ungene med formingsaktiviteter, innelek, utelek, en sjelden gang ved regnvær se de video, data, turer osv. To ganger i året er det foreldremøter i SFO. Man kan også be om egen konferansetimetid for samtale om eget barn. På foreldremøtene (og elles) opplever vi å bli hørt og ting vi mener kan endres, blir forsøkt gjort det. Vi er kjempefornøyde med vårt SFO-tilbud iallefall og synes det er synd at man skjærer alle SFO'er under en kam og er negative.. Enig! Synes det er vondt å høre at ikke jobben min blir verdsatt mer enn som så. Vi (de fleste) prøver så godt vi kan å gjøre alle (ihvertfall barna) fornøyde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 SFO er utelukkende en oppbevaringsplass for barn (og derfor har det aldri ramlet meg inn å bruke det), derfor kan man heller ikke regne med noe pedagogisk opplegg her. De får tiden til å gå til foreldrene endelig kan hente barna sine, og derfor bare flyter ting... "SFO er utelukkende en oppbevaringsplass for barn (og derfor har det aldri ramlet meg inn å bruke det)" Hva gjør du,da, om du må jobbe fra 8 til 4? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 SFO er utelukkende en oppbevaringsplass for barn (og derfor har det aldri ramlet meg inn å bruke det), derfor kan man heller ikke regne med noe pedagogisk opplegg her. De får tiden til å gå til foreldrene endelig kan hente barna sine, og derfor bare flyter ting... Hvordan vet du det når du ikke har barn der? Tror kanskje det er noe annet som ligger bak hos deg uvitenhet kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Hvordan vet du det når du ikke har barn der? Tror kanskje det er noe annet som ligger bak hos deg uvitenhet kanskje? Godt poeng.. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 "Barn som er ferdig på skolen trenger litt pusterom på fritiden sin også så derfor er sfo et fritidstilbud og et ikke pedagogisk tilbud." Akkurat det er jeg veldig enig i. Barn trenger å få tid til å kjede seg lenge nok til at de finner på noe selv. Jeg får noia ved tanken på at barna mine skulle bli organisert, aktivisert og pedagogisert fra 7.30 til 16.30. (Vi bruker forresten ikke SFO på langt nær så mye.) På vår SFO har de noen planlagte aktiviteter, men også mye tid til fri aktivitet. Noen av det jeg setter størst pris på er at barna er mye fysisk aktive. En del av det de gjør på SFO hadde vært vanskeligere å få til hjemme mhp plass etc. mvh Pedagogisk er for meg opplegg der man skal sy, strikke, bake eller et eller annet ungene skal organiseres til og opplæres til. Ungene må få tid i løpet av dagen til å ha uorganisert tid der de selv finner ut av hvordan de skal bruke tiden. Jeg har sett resultatet av barn som nærmest har fått hele døgnet tilrettelagt for seg. Det blir veldig krevende og missfornøyde barn ut av slikt. Grøss. På en SFO synes jeg det er flott at det finnes muligheter til ynse slag av aktiviteter, men jeg synes det stort sett er tull at nå må alle gjøre aktivitet A. Bedre at en voksen setter seg ned med et eller annet, så henger de ungene som er interesserte seg på. At ungene blir avkrevd vanlig folkeskikk tar jeg som en selvfølge og definerer ikke det som noe særskilt pedagogisk, kun en allminnelig voksen plikt for alle som omgås barn. Man trenger ikke flere års pedagogisk høyskoleutdanning for å fatte og klare og formidle at unger ikke kan springe vettløst rundt omkring hvor som helst. Jeg er ikke utdannet pedagog, men jeg ville aldri tillatt at noen f.eks. hoppet i stykker leker for morro skyld, spesielt ikke noen de ikke selv eide. Det holder med bare litt bevissthet om sin voksenrolle for å slå ned på vandalisme. Fri lek, er ikke det samme som tøylesløs lek. Det kan være stille lek med lego, eller det kan være herjing og ballspill ute eller i et rom som egner seg til dette. På vår SFO kan noen sitte fredelig med en tegneserie når vi henter. Mens andre løper av seg i et større rom ved siden av. Poenget for meg er at barna på SFO skal ha muligheter for en variasjon av menigsfulle aktiviteter, men at barna i stor grad må få styre hva de skal gjøre når. Det er fritid, ikke skoletid. Problemene på din SFO oppfatter ikke jeg som mangel på pedagogisk opplegg, men en alvorlig mangel på forståelse av voksenrollen fra personalets side. Jeg jobbet en gang i verden på en SFO som bugnet av pedagogiske tilbud av ymse slag, men der ungene likevel kom unna med å slenge skoene i en haug rett foran inngangsdøren i stedet for å sette dem i skohyllen, elendige bordmanerer, og slag og spark mot hverandre som var tildels farlige... Så for meg er ikke sammenhengen mellom pedagogikk og oppdragelse åpenbar. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Ja, men det blir bare "et pusterom" for de som trenger å herje og spille ball inne! Ikke for de som ønsker å slappe av litt eller være trygg på at de slipper å bli løpt ned i gangene! Jeg mener ikke at det skal være så veldig pedagogisk, men litt oppførsel og noen regler er det vel greit å følge. Eller skal de bare få ødelegge leker og holde på? Jeg la svaret mitt feil. Se ovenfor. Sorry. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Enig! Synes det er vondt å høre at ikke jobben min blir verdsatt mer enn som så. Vi (de fleste) prøver så godt vi kan å gjøre alle (ihvertfall barna) fornøyde. Jeg synes faktisk det er positivt at det ikke er et stramt pedagogisk opplegg på SFO. For mine barn er det den sosiale biten som er viktig når de er på SFO. Det er deilig for dem å være der og ha det forholdsvis fritt etter den vanlige skoledagen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Det var et ordspill. De fleste foreldre er vel ikke ferdig på jobb før tidligst tre, og da blir det mange timer på SFO for barna... Det trenger det slett ikke bli. Det er ikke så korte skoledager for de minste lenger, de har mange flere skoletimer enn jeg selv hadde i sin tid. Minsten min er på _skolen_ fra 845 til 1345 nesten hver dag, og han går i _første_ klasse. Svært mange på hans trinn har ca. 1 + 2 timer på SFO hver dag. Det er overkommelig for de fleste. Noen er selvsagt der lenger på ettermiddagen, men i løpet av den har de også tilbud om div. aktiviteter som idrett, sjakk, klovnekurs o.l., pluss at de spiser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207509-skolefritids-hva-synes-dere-om-dette/page/2/#findComment-1497928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.