Gå til innhold

KISS-syndrom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

KISS syndromet er en diagnose som ikke er i bruk blant leger, men som brukes av kiropraktorer. De mener at det av og til er en ubalanse i de øverste leddene av ryggraden, og i forbindelsen mellom ryggraden og hodeskallen. Denne ubalansen tror kiropraktorene kan gi en rekke symptomer hos spedbarnet, og også senere i livet. Symptomene kan blant annet være skjevhet i nakken og i ryggen, nedsatt bevegelighet i ryggen, hofteproblemer, søvnvansker og spiseforstyrrelser. For meg som har vært barnelege gjennom mange år er dette en uforståelig diagnose, og jeg har aldri møtt barn hvor nakkeproblemer kan forklare slike symptomer. I medisinsk litteratur blir KISS syndromet ikke omtalt, men manuelle terapeuter er opptatt av diagnosen og behandler barn med manuell terapi for å rette opp ubalansen. Etter min vurdering er det så mange slags symptomer som man mener kan foreligge ved KISS syndromet, at det umulig kan være en meningsfull medisinsk diagnose.

Jeg kan derfor ikke svare deg på hva du kan gjøre spesielt for ditt barnebarn, og tror at det beste du kan gjøre er å være en god og kjærlig bestemor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207546-kiss-syndrom/#findComment-1497530
Del på andre sider

KISS syndromet er en diagnose som ikke er i bruk blant leger, men som brukes av kiropraktorer. De mener at det av og til er en ubalanse i de øverste leddene av ryggraden, og i forbindelsen mellom ryggraden og hodeskallen. Denne ubalansen tror kiropraktorene kan gi en rekke symptomer hos spedbarnet, og også senere i livet. Symptomene kan blant annet være skjevhet i nakken og i ryggen, nedsatt bevegelighet i ryggen, hofteproblemer, søvnvansker og spiseforstyrrelser. For meg som har vært barnelege gjennom mange år er dette en uforståelig diagnose, og jeg har aldri møtt barn hvor nakkeproblemer kan forklare slike symptomer. I medisinsk litteratur blir KISS syndromet ikke omtalt, men manuelle terapeuter er opptatt av diagnosen og behandler barn med manuell terapi for å rette opp ubalansen. Etter min vurdering er det så mange slags symptomer som man mener kan foreligge ved KISS syndromet, at det umulig kan være en meningsfull medisinsk diagnose.

Jeg kan derfor ikke svare deg på hva du kan gjøre spesielt for ditt barnebarn, og tror at det beste du kan gjøre er å være en god og kjærlig bestemor.

Tusen takk for svar. Jeg har lest mye på internett - mest tyske sider - og jeg ble nesten redd. Jeg ble beroliget av svaret ditt og skal fortelle til datteren min, barnets mor, hva du skrev..(Mødre bekymrer seg for alt).

Tusen takk for hjelpen.

Vennlig hilsen Gerd Eva

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207546-kiss-syndrom/#findComment-1497861
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...