Gå til innhold

noen spørsmål


randis

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på dette forumet og har i den forbindelse noen spørsmål jeg lurer på.

Den 15. februar fikk jeg ei nydelig lita tulle. Har fra før to barn som jeg ikke hadde nok melk til. (ga opp for lett). Denne gangen har jeg bestemt meg for ikke å gi opp. Melka kom sent igang pga keisersnitt. Fikk på barsel prøve akkupunktur og etter det fikk jeg en del melk og de kuttet ut melkerstatninga.

Spørsmål 1: Skal jeg amme på begge sider ved hvert måltid, eller på bare ett?

Spørsmål 2: Er det noen vits i å ta mer akkupunktur for å få opp melkproduksjonen?

Spørsmål 3: Hvor ofte skal man legge til brystet?

Spørsmål 4: Tyder det på at jeg har for lite melk når hun våkner igjen etter bare en til en og en halv time og vil ha mat?

Hun våkner oftere på kvelden en på dagen så siste måltidet på kvelden gir jeg flaske i tillegg. Da sover hun i fire til fem timer om natten.

Dette ble ett langt innlegg, men jeg håper noen med erfaring kan svare meg. Det er sikkert ikke så lurt å sitte å tenke på om man har nok melk eller ikke, men det er ikke så lett å la være.

Mange hilsner fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære RS.

1. Det stimulerer best om du ammer på begge sider. Ammer du feks hver 3 t. og kun på et bryst, vil hvert bryst bli stimulert hver 6 time. Når produksjonen er vell etablert kan du tilpasse det etter behovet for å øke melkemengden.

2.Hvor ofte ammer du? Hva er barnets vektøkning? Om dette ikke er nok da har jeg erfaring fra mange kvinner som har hatt godt utbytte av å ta akkupunktur.

3. For å øke melkemengden bør du om mulig amme minimum x8. Nattamming er viktig for å stimulere produksjonen.

4.Det er helt vanlig med et barn på din alder. Det behøver ikke å bety at du har lite melk. Det er også vanlig å amme ofte om kvelden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Gratetulerer så mye!

Jeg har selv tre deilige barn, som jeg fullammet i 5,6 og 7 mnd. Min erfaring er at det beste er å ikke tenke på hvor ofte den lille spiser. Dvs ikke bry seg om at det bare er en time siden sist. Amm så ofte barnet ytrer ønske om det.

Puppen er en fantastisk melkeprodusent om produserer etter etterspørsel. Så jo oftere barnet dier, jo sterkere signal er det til brystene om at de må produsere mer melk. Og etter noen dager går det plutselig litt lengre tid mellom måltidene.

Så tror man at man har fått en rytme, og er fornøyd med det. Men plutselig er økedagene der og barnet krever oftere pupp igjen.

Dette er helt normalt. Jeg brydde meg ikke om å "telle" antall ganger det var økedager. De kom og gikk. Noen dager var puppen ute "hele dagen", for så at det skulle bli roligere, og kunne gå 2-4 timer i mellom hvert måltid.

Generelt ammet jeg oftere fra kl 15 og utover. Helt normalt. Jeg pleide også forsøke legge meg litt om dagen. Om ikke for å sove, så bare for å hvile litt hver dag. For jeg ammet jo om natta også. Men da helt rolig, uten snakk, lys eller bleieskift (kun bleieskift dersom babyen hadde bæsjet).

Videre lot jeg husarbeid være husarbeid under økedagene. Drakk te, hvilte, satt og så TV med babyen hektet i brystet etc...

Så til oppsummering: Mitt råd til deg er å amme så ofte barnet vil det, glem klokka. Nyt din lille tulle. Og la husarbeid være husarbeid når du er sliten. Prioriter å få hvilt. Du gjør jo en kjempejobb-for barnet ditt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...