Gå til innhold

Allergisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på snart 5 år. Hun har atopisk eksem, cøliaki og har også astma til tider. Men har ikke hatt bruk for medisiner nå siden i vår.

I sommer merket jeg ofte at hun var rosa i øynene og hun klødde litt om kveldene. Tenkte da på allergi. Selv har jeg sterk gresspollenallergi og er også allergisk mot hund og støvmidd - men det er kun pollenallergien som er plagsom. Allergien mot hund merker jeg dersom jeg klapper hunden og så feks. gnir meg i øynene el.

Tok blodprøver på jenta vår i sommer for å teste på allergi mot pollen og katt. De slo ikke ut. Strektester tok vi da hun var 1,5 år pga. eksemen, men da slo de ikke ut.

Vi har katt. I kveld satt jenta mi med katten i fanget for en gangs skyld og koste mye med den. Etterpå så jeg at hun var knallrød og hoven på det ene øyet. Hun klødde også mye på armene (som hadde vært bare) Klør gjør hun jo ofte, men det virket nokså akkutt allikevel. For meg virket det jo som om hun reagerte på katten.

Hva bør vi gjøre? Bør vi kvitte oss med katten uansett? Kunne jo tenkt meg å få et sikkert svar på om hun ER allergisk først? Vil en strektest nå være 100% sikker?

Hvorfor slo ikke blodprøvene ut i sommer?. Er det IGE de tester mot? Lurer fordi hun også har IGA mangel - men da kan vel ikke dette ha noe å si for et negativt resultat? Ellers så har total IGE vært forhøyet i forbindelse med andre blodprøver. Har forstått at dette antyder at hun er "atopisk" noe hun jo tydeligvis er. IGG har også vært forhøyet mens IGA alltid har vært så og si 0.

Vi skal egentlig snart inn på kontroll til sykehuset, bør jeg be om en ny strektest da? Er det ikke viktig å få på vist en eventuell allergi så vi vet hva vi skal forholde oss til?

Skrevet

Spørsmålet var egentlig til legen, men det stoppet opp da jeg skulle betale med kort. Merkelig - for jeg har gjort det før. Men, men - spørsmålet får være til leserene da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...