Gå til innhold

Om å kle på seg selv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vi begynte vel rundt 1,5 års alderen.

Oi... ser at vi nok har vært litt sene og overhjelpsomme her ja.. Han ble på- og avkledd lenge. Først da han var fire begynte vi å legge frem klær slik at han selv skulle får trene på å kle på seg... Nå er han fem og kler på og av seg selv både inne- og ytterklær, men det kan gå utrolig treigt da (så det frister veldig å hjelpe noen ganger for å få litt fortgang i det)

Vi har tre barn, og de er ganske forskjellig mhp det å kle seg selv. Eldstemann var slappest - han likte å bli kledd til han var tre-fire. Nå er han seks og kjempeflink: Står opp selv, vasker seg selv, finner rent tøy og kler seg selv. Nummer to (fire år)elsker å bytte tøy i løpet av dagen, og hun har vært flink lenge. Minstemor er 20 mnd, og kan ta på seg støvler/sko, jakke og lue selv. Strømpebukse og genser er vanskelig.... Hun vil helst klare det meste selv.

Dattra mi kunne det rundt to år, mener jeg å huske. Sønnen derimot har nettopp begynt (er snart 3 1/2). Det har vært en kampsak siden i sommer, før det fikk han tilbudet og ble oppmuntret men TOTALT uinteressert. Nå er han imidlertid veldig interessert i å kle på seg selv, så jeg regner med det blir folk av han også :-)

Annonse

Synes helt klart det er på tide. Jobber selv i barnehage og min erfaring er at mange forelsdre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved ikke å la de få kle på seg selv.

Forøvrig er det litt lettere å lære seg å kle av feks bukser og sokker først

Jeg har aldri stilt krav om at de skal kle seg selv. Jeg har ikke tenkt på det på en slik måte. De krever det derimot selv når de er modne for det. Mine døtre har kledd seg selv fra før de var to, min gutt fra rundt fire. De har alle stor glede av å kle seg selv, og det er det viktigste for meg.

Gjest mirakel*2?

Billa har holdt på med det siden hun var 1,5 ca - nå er hun 2,5 og kan kle på alt selv, både inne- og uteklær :)

næmmen der er persille også. Hvordan går det? Får du pustet ut eller er det bare jobb, barn, barnehagedrift og advokatmøter det går i:)

Til innlegger. Min sønn på nesten tre kler av seg, men ikke på seg:)

Gjest -veldig aktiv

Vår lille snuppe på snart 2 år kler av seg alt om hun får en sjans...og kler på seg det hun klarer og finne i skuffer og skap: svære sokker og sko, T-skjorter, luer og skjerf, og topper det hele med mors truse utenpå alt! Ganske morsomt...

Gjest Persille

næmmen der er persille også. Hvordan går det? Får du pustet ut eller er det bare jobb, barn, barnehagedrift og advokatmøter det går i:)

Til innlegger. Min sønn på nesten tre kler av seg, men ikke på seg:)

Heh, har akkurat hatt fire dager ferie - det vil si jobb nå til langt på natt :)

Men snart er det jul - da blir det hele syv dagers ferie i strekk!

Og i januar reiser jeg Down Under i 16 dager, da kan ingen nå meg :)

Og når det er sagt; det er mye moro med alt sammen også!! Ellers hadde jeg vel ikke gjort det :)

Høstutstilling i bhg i går, stolte barn, og like stolte foreldre som viste frem og beskuet kunstverk fra små barnehender, med påfølgende kaffe og kake - bakt av barna :)

De dagene gjør alt det andre verdt det!

Annonse

• 2 uker senere...
Gjest kalendria

Er det sånt man må jobbe med, altså ? Min erfaring er at det kommer når de er klare for det, og motorisk i stand til det.

Har lagt til rette fra 3-årsalder, men ikke "lært opp" på noen måte.

Eldstemann på 6 år kler av og på seg alt selv, og kan nå også knyte skolissene selv.

Synes det er altfor tidlig å si at det er "på tide" å lære barnet det når det bare er to år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...