Gå til innhold

Kan baby på 6 mnd spise brød?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til jente

Har en jente som er litt over 6 mnd. Begynte med grøt 1-2 ganger for dagen (morgen/kveld)for et par uker siden, og det liker hun godt og så ammer jeg henne mye og. Men hun virker veldig interressert i mat (vår mat) strekker seg etter brødskiven min og gaper og vil ha. Får litt vondt av henne jeg, når hun sitter der ved bordet og vi spiser og hun ikke får noenting...

Så her i går gav jeg henne en skalk fra brødet når vi satt og spiste. Vi satt jo der og passet på hele tiden og fulgte med henne og jeg plukket ut av munnen på henne når hun fikk løs større bilter, men likevel følte jeg meg litt uansvarlig- for det er vel først ved 8 mnd alder at man begynner med brød?... ifølge helsestasjonen..

Men snuppa sugde og smattet på skalken og var så fornøyd, og tygget ivrig når hun fikk løs biter (med gummene-har ingen tenner enda ;-)..) Hun hverken hostet eller brakk seg og spiste nesten hele skalken(!!) så det gikk kjempefint, men hun er jo bare 6 mnd da..

Er det andre som har begynt så tidlig med brødmat til barna? Synes dere jeg kan fortsette å gi henne en skalk eller kavring å gnage på? Hun virker jo veldig klar for det synes jeg (skjønner jo at hun skal tygge og svelge).. eller er jeg altfor tidlig ute her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207668-kan-baby-p%C3%A5-6-mnd-spise-br%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma til jente

Mine fikk skalk, kjeks og kavring fra omtrent samtidig som de begynte med grøt, altså ved 6 mndrs alder.

Takk for svar! Da er det kanskje ikke så tidlig og uvanlig som jeg trodde.. :) Ingen i barsel gruppen har begynt med det enda så jeg trodde at det var veldig tidlig..

Tror det er helt vanlig at barna får skalker iallefall fra 6 mnd. alder. Leste et sted at det anbefaler fordi det er godt for gommene når det klør. Vår jente har også fått brød med syltetøy, små biter selvsagt. har ingen tenner med "tygger" og smatter og det går bra, hun var 6,5 mnd når vi gjorde dette.

To av mine tre barn begynte med brød i den alderen, da de BLÅNEKTET å spise grøt. Grøt var bare ufyselig :-) Den gangen bakte jeg mye selv og brukte endel jernberiket mel, men det vet jeg ikke om det er å få tak i lenger. Jeg ville ikke foret ungene med loff...

Uansett: så lenge man begynner forsiktig så går det vel fint å begynne nå.

Gjest mamma til jente

To av mine tre barn begynte med brød i den alderen, da de BLÅNEKTET å spise grøt. Grøt var bare ufyselig :-) Den gangen bakte jeg mye selv og brukte endel jernberiket mel, men det vet jeg ikke om det er å få tak i lenger. Jeg ville ikke foret ungene med loff...

Uansett: så lenge man begynner forsiktig så går det vel fint å begynne nå.

Hun elsker jo grøten og da :) men skalken var toppers! Hun får grovbrød! Fant linfrø i bleien i dag morges... hi hi ;)

Annonse

Gjest mamma til jente

Tror det er helt vanlig at barna får skalker iallefall fra 6 mnd. alder. Leste et sted at det anbefaler fordi det er godt for gommene når det klør. Vår jente har også fått brød med syltetøy, små biter selvsagt. har ingen tenner med "tygger" og smatter og det går bra, hun var 6,5 mnd når vi gjorde dette.

takk for svar :)

Det går helt fint. Mine har også fått skalk og kavring fra den alderen. Selv fikk jeg visst skikkelig middagsmat (moste kjøttboller, poteter og saus) fra jeg var fire måneder :-) Vet at det snakkes mye om allergier etc. Men jeg synes man må se det an.

For meg virker det som om de blir mer og mer kresene på å smake mat når de blir eldre, så sånn sett er det jo greit å få smaksprøvene i tidlig alder.

Takk for svar! Da er det kanskje ikke så tidlig og uvanlig som jeg trodde.. :) Ingen i barsel gruppen har begynt med det enda så jeg trodde at det var veldig tidlig..

Mange er hysteriske på hva babyer skal spise og ikke spise.

Husker en her inne som seriøst lurte på om hun kunne gi vanlig kumelk til ungen sin, de skulle jo ikke ha det før de fyllte året og det var enda et par uker igjen...

Så fremt det ikke er for salt eller hardt (altså gulrot-hardt, ikke skorpe-hardt) så la ungen smake på det den vil! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...