Gå til innhold

Når kan baby stå med hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest undrende i dag

Når jeg løfter babyen på fire måneder opp i hendene når han ligger på ryggen reiser han seg helt opp på bena. jeg holder han selfølgelig i armene. Er dette tidlig? Skal jo hjelpe dem opp på rumpa så de får trent ryggen, men helt opp? Kan dette være skadlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207671-n%C3%A5r-kan-baby-st%C3%A5-med-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter var sånn fra hun var knøttliten, hvis jeg prøvde å dra henne opp etter armene satte hun hælene i gulvet og ble med helt opp i stående. Min mor sa hun aldri hadde sett "strammere" baby. (hun hadde 4 sjøl)

Nå er jenta nesten 4 år og fremdeles en liten sprek sprett av en unge.

Tror ikke de tar skade av sålenge de "vil" sjøl, og man ikke truer dem til å sette bein under seg når de bare knekker sammen.

Våre unger ville gjerne stå på fanget da de var små. Vi lot dem gjøre det innimellom, men det er frarådet å gjøre det fordi det kan skade hoftene.

Jeg har forresten hørt at man heller ikke skal hjelpe dem opp i sittende. Ryggen skal trenes i mageleie. Babyer som blir satt på rumpa før de klarer det selv, kan i noen tilfeller ake seg frem på rumpa i stedet for å krabbe.

Men, alt med måte pleier jeg å si. Det går sikkert bra så lenge man ikke overdriver!

Annonse

Gjest Madagaskar

Man skal ikke trene en unge til å sitte selv, for å trene ryggen, hvis det var det du mente.

Det var noe de gjorde mye av før. Moren min gjorde det vel sa hun.

Men det er helt feil å ska "lære" ungen å sitte for å trene rygg. Et barn skal ikke sitte før det er sterkt nok i ryggen. Altså, når ungen sitter helt selv.

Den beste måten for å trene ryggen på, er å la de ligge på magen.

Jenta mi var veldig sterk allerede fra hun var nyfødt. Folk var overrasket av henne. Men fysioterapeuten sa at jeg ikke måtte finne på å sette henne opp før hun kunne det selv, ved hjelp av støtte i puter eller lignende.

De kan stå litt når man holder de ja, men det er ikke noe man skal trene på. Men kan være gøy å prøve på d av og til. Sålenge det gjøres med måte. For det er ingen vits i å skal "Trene" ungen på sånt allerede nå. De sitter og står når kroppen er klar for det.

Det er også en grunn til at gåstoler og sånne hoppe-disser (husker ikke hva de heter) ikke er anbefalt av fysioterapeuter. De skal ikke sitte slik før de er klare for det.

Vennlig hilsen

Gjest fysioterapeuten

Våre unger ville gjerne stå på fanget da de var små. Vi lot dem gjøre det innimellom, men det er frarådet å gjøre det fordi det kan skade hoftene.

Jeg har forresten hørt at man heller ikke skal hjelpe dem opp i sittende. Ryggen skal trenes i mageleie. Babyer som blir satt på rumpa før de klarer det selv, kan i noen tilfeller ake seg frem på rumpa i stedet for å krabbe.

Men, alt med måte pleier jeg å si. Det går sikkert bra så lenge man ikke overdriver!

Akebarn ligger ikke etter krabbebarn motorisk sett, så det gjør ingenting.

Gjest fysioterapeuten

Barn utvikler seg motorisk helt fint på egen hånd, og du trenger ikke trene eller hjelpe gutten din på noen måte.

Vippestoler o.l er kun ment som avlastning for foreldre, barnet selv blir passivt her, for det er mageleie som er arbeidsstillingen for et så lite barn.

Dersom gutten din viser glede ved å stå en kort liten stund gjør det ikke noe, men kun for et noen sekunder av gangen. Dersom han ikke liker det, syns jeg du skal la være. Det er faktisk en refleks hos spedbarn barn at de begynner å gå i løse luften dersom de blir holdt i stående stilling.

Når han kommer i alderen at det er gøy å hoppe, da kan du underholde ham med å hjelpe han i stående, men det er kun underholdning, ikke trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...