Gå til innhold

Fødselspenger når du jobber freelands?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i tilegg til en ekstrajobb hvor jeg tjener 4000 - 6000 kr i mnd, designet websider for et par kunder, og har flere websider jeg skal lage i i nærmeste framtid. Jeg jobber gjennom et firma som samboeren min driver, og i utgangspunktet var det vel meningen at jeg skulle jobbe freelands. Det jeg nå lurer på er om disse lønningslippene vil telle med når fødselspengene for de 6 beste mnd regnes ut? Hvis jeg får 3000 i freelandslønn, samt 5000 i den andre jobben min, vil den mnd da bli regnet som 8000? Spiller det noen roll om jeg jobber freelands, eller om jeg blir ansatt som ekstrahjelp som trår til når det trengs?

Håper noen kan svare meg på dette, da det er utrolig dumt å sitte igjen med fødselspenger for kun en ekstrajobb, når du egentlig er god for mye mer. Nå tør jeg ikke be om lønn før jeg får avklart hva jeg bør gjøre.

En liten ting til. Når du skal regne ut fødselspengene, så tar du å + de seks beste mnd, og så deler på seks? Eller er det mer komplisert utregning?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dette med beste 6 mndr gjelder kun dem som har dagpenger.

Når du jobber frilans er utgangspunktet at du får fødselspenger av gj.inntekt siste 3 ferdiglignede år. Den delen som er vanlig arbeidstaker lønn regnes ut som et snitt av siste mnd (eller en lengre periode), og vurderes mot siste 3 år. Er der mer enn 25% diff. får du (positiv) differanse som frilans-inntekt. Er der ikke 25% diff får du ikke frilansinntekten medregnet!

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-025.html#8-40

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...