la2mbo Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Ser at dere har fått en fagperson på kosthold.Jeg har fått konstatert divertikulose, og har fått antibiotikakur for divertikulitt. Skal drikke mye vann, og spise grovt. Hvilken kost kan anbefales for meg ? Hva bør jeg unngå å spise ? Viktig å vite no før julebordsesongen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Divertikler er utposninger på tarmen som det lett kan oppstå betennelse i. Et fiberfattig kosthold øker risikoen for divertikler, så det er viktig å ha et kosthold som består av grove kornprodukter. Når symptomene er akutte kan det være lurt å unngå løk, frø og nøtter. Unngå også skall fra frukt og grønnsaker. Når symptomene etter hvert gir seg kan du gradvis gå tilbake til normalkost, men du bør fortsatt ha et høyt inntak av fiber. Hvis du er symptomfri kan du spise julemat med god samvittighet, men husk at julemat ofte er fiberfattig (i stedet er det veldig mye fett). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.