Gå til innhold

Divertikkulitt


la2mbo

Anbefalte innlegg

Ser at dere har fått en fagperson på kosthold.Jeg har fått konstatert divertikulose, og har fått antibiotikakur for divertikulitt. Skal drikke mye vann, og spise grovt. Hvilken kost kan anbefales for meg ? Hva bør jeg unngå å spise ? Viktig å vite no før julebordsesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Divertikler er utposninger på tarmen som det lett kan oppstå betennelse i. Et fiberfattig kosthold øker risikoen for divertikler, så det er viktig å ha et kosthold som består av grove kornprodukter. Når symptomene er akutte kan det være lurt å unngå løk, frø og nøtter. Unngå også skall fra frukt og grønnsaker. Når symptomene etter hvert gir seg kan du gradvis gå tilbake til normalkost, men du bør fortsatt ha et høyt inntak av fiber.

Hvis du er symptomfri kan du spise julemat med god samvittighet, men husk at julemat ofte er fiberfattig (i stedet er det veldig mye fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...