Gå til innhold

Grøt er visst uspiselig

Anbefalte innlegg

Vi har begynt sånn smått med smaksprøver på grøt til vår lille Squishy. Grunnen til at vi starter tidlig, er fordi han vil ha MME så veldig ofte. Helsestasjonen synes derfor det er greit å prøve litt nå. De sa vi kunne prøve både grøt og grønnsakspure, helt avhengig av hva han helst ville ha.

Grøt... Vel, jeg vet ikke om han vil ha det. Han åpner munnen noen ganger når skjea kommer, men spytter ut igjen alt han får i munnen. Jeg prøver desperat å skuffe det inn igjen, han spytter det ut. Etter å ha gjort dette gjentatte ganger, så svelger han littegrann. Etter tre skjeer er han lei.

Så vi prøvde (etter flere dager med det) en skje grønnsaker. Han rynket på nesa og så riktig misfornøyd ut av bare lukta. Men, modig som han er, så åpnet han munnen litt og smakte. Det var tydeligvis ganske så ekkelt, for han gjorde diverse grimaser før det kom ut igjen. Jeg prøvde ikke mer med det.

Hva gjør jeg nå? Venter? Fortsetter med smaksprøver på grøt og ser om han venner seg til det? Lager min egen grønnsaksmos?

Han har forresten ikke fått vondt i magen eller problemer med fordøyelsen av den grøten han har spist til nå, så det er ikke et problem. Han virker der i mot mer sulten etter noen skjeer grøt og drikker enda mer MME.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207804-gr%C3%B8t-er-visst-uspiselig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kakki1365380609

Vi kavet lenge med å få lillemor til å spise grøt. Fremdeles ikke favorittmaten, men blander vi inn litt most banan eller en teskje med lett bringebærsyltetøy/moste bær, så spiser hun bedre.

Utrolig hvor mye klin det kan bli av et par teskjeer med grøt :o)

Vi kavet lenge med å få lillemor til å spise grøt. Fremdeles ikke favorittmaten, men blander vi inn litt most banan eller en teskje med lett bringebærsyltetøy/moste bær, så spiser hun bedre.

Utrolig hvor mye klin det kan bli av et par teskjeer med grøt :o)

Kanskje vi kan blande i litt av den moste frukten som er få kjøpt til 4-måneder gamle babyer?

Ja, det er utrolig mye gris og lite igjen for det :P

I dag spiste han alt det jeg hadde laget opp (to skjeer med grøtpulver)! Jeg tok en mer avslappet holdning til gris og lot han stikke hånden inn i munnen, suge grøten av fingrene og stikke de opp i koppen med grøt. Det gikk mye bedre :)

Det er helt normalt at de spytter ut igjen.

Forestill deg; for det første kommer det en skje inn i munnen - rart. Og så kommer det noe med merkelig smak og merkelig konsistens.

Hos storesøster tror jeg hver bit gikk inn og ut en 5-6 ganger i begynnelsen. Og hun spiste ikke mange skjeene først. Men så tok det seg opp når hun ble vant til det som skjedde.

Annonse

Gjest Persille

Billa hatet grøt, og hater i dag alt med samme konsistens, potetmos, annen mos, i det hele tatt - og det var en befrielse da den første tannen kom og vi kunne gå over til brødskive med leverpostei :)

Men; vi fikk den i henne ved å lage ablegøyer i bakgrunnen så hun gapte og lo - og så dyttet skjeen godt inn. Vi kombinerte med velling (handlet i Sverige) så hun ble mett likevel...

Lykke til :)

Det er helt normalt at de spytter ut igjen.

Forestill deg; for det første kommer det en skje inn i munnen - rart. Og så kommer det noe med merkelig smak og merkelig konsistens.

Hos storesøster tror jeg hver bit gikk inn og ut en 5-6 ganger i begynnelsen. Og hun spiste ikke mange skjeene først. Men så tok det seg opp når hun ble vant til det som skjedde.

Ja, det gikk som sagt bedre i dag. Han fikk lov til å leke litt med den og han og grøten ble litt bedre venner ;)

Det tar som regel litt tid før de skjønner konseptet med å spise, men det går seg til etter hvert.

Synes forresten du har så koselig "navn" på babyen. ;o)

Bedre i dag :)

Takk :) Han fikk navnet da vi så han på ultralyd da han var syv uker. Han så veldig "squishy" ut :)

Billa hatet grøt, og hater i dag alt med samme konsistens, potetmos, annen mos, i det hele tatt - og det var en befrielse da den første tannen kom og vi kunne gå over til brødskive med leverpostei :)

Men; vi fikk den i henne ved å lage ablegøyer i bakgrunnen så hun gapte og lo - og så dyttet skjeen godt inn. Vi kombinerte med velling (handlet i Sverige) så hun ble mett likevel...

Det går seg nok til med Squishy, han virket mer interessert i dag. Han tok faktisk ut hånden (som han sugde på innimellom) og åpnet munnen da han så skjeen komme med mer grøt. Framskritt :)

Takk for råd :)

Hehe... Jentungen var også grøt- og most mat-nekter da hun var baby, og det varte lenge. Da hun var litt over to fikk vi høre fra barnehagen at 'hun er visst ikke særlig grad i risengrynsgrøt' - det er nok ikke mange toåringer som ikke vil ha det...

Men nå spiser hun det med glupende appetitt :)

Gjest Persille

Hehe... Jentungen var også grøt- og most mat-nekter da hun var baby, og det varte lenge. Da hun var litt over to fikk vi høre fra barnehagen at 'hun er visst ikke særlig grad i risengrynsgrøt' - det er nok ikke mange toåringer som ikke vil ha det...

Men nå spiser hun det med glupende appetitt :)

Risengrynsgrøt har alltid vært greit faktisk, men annen most mat - glem det...

Lutefisk, pinnekjøtt og fårikål derimot - da må jeg regne like mye mat til henne som til en voksen :)

Risengrynsgrøt har alltid vært greit faktisk, men annen most mat - glem det...

Lutefisk, pinnekjøtt og fårikål derimot - da må jeg regne like mye mat til henne som til en voksen :)

Pinnekjøtt ja - det spiste hun lenge før hun spiste grøt :) Men det er jo gpdt også da...

Min ville ikke ha velling heller, hun da. Det første vi fikk i henne som hun tydelig likte var pai med ost og skinke - da var hun 10 mnd, lente seg framover mot min mat, fikk smake og utbrøt: nam-nam!

Annonse

Gjest Persille

Pinnekjøtt ja - det spiste hun lenge før hun spiste grøt :) Men det er jo gpdt også da...

Min ville ikke ha velling heller, hun da. Det første vi fikk i henne som hun tydelig likte var pai med ost og skinke - da var hun 10 mnd, lente seg framover mot min mat, fikk smake og utbrøt: nam-nam!

:)

Det finnes mange typer frukt og grønnsaker, samt poteter. Noe vil babyen like.

Synes grøt er ekkelt selv og har følgelig ikke servert det så mye.

Man må ikke begynne med grøt.

Et annet alternativ er å blande litt grøtpulver i melken og bruke en smukk med litt større hull. Tynn velling er ofte lettere å få ned.

mvh

Det finnes mange typer frukt og grønnsaker, samt poteter. Noe vil babyen like.

Synes grøt er ekkelt selv og har følgelig ikke servert det så mye.

Man må ikke begynne med grøt.

Et annet alternativ er å blande litt grøtpulver i melken og bruke en smukk med litt større hull. Tynn velling er ofte lettere å få ned.

mvh

Det er en god idè. Nå ser det ut som det går bedre med spisingen allerede, men velling kan kanskje innføres som kveldsmat når det er på tide med et måltid til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...