Gå til innhold

Lage bok til barnet

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan dele med meg hvordan de formidlet barnets egen adopsjonshistorie til barnet selv. Jeg fant en gang på nettet et eksempel på hvordan man kunne formidle med hjelp av enkle ord og bilder kunne lage en historie som barnet kunne ha glede av. Synes å huske at eksemplet dreide seg om en adopsjon fra Colombia.

Er det noen som skjønner hva jeg mener?? Skulle selvfølgelig ha gjemt på linken, men den gang var det fremdeles uaktuelt for oss:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sa-mamma

hoder på å lage en bok til vårt barn nå.....har valge å lage en scrap-book til han.

der har jeg også valgt å ta med litt om sør-afrika.....

flagget,nationalsangen,både på engelsk,og på språket til hans etniske språk

ett eksempel som jeg har gjort hans bok er at bildene som ble tatt på safarien...har jeg skrevet ned teksten til dyrene i afrika.

Har også valgt å bruke mye farger i boka.....han syntes det er morsomt

Er ennå ikke ferdig med boka....begynte nå i høst,så jeg er nok litt treg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1499915
Del på andre sider

Jeg vil gjerne dele litt av min erfaring.

Jeg startet opp ganske tidlig etter at vi kom hjem med å lage en bok som fortalte litt om familien før gutten vår kom til oss og vi ble en familie på 3, og hvor jeg laget ulike temaer, både fra Colombia-landet, vår tid sammen der og tiden etterpå.. dette har blitt en bok som er blitt utrolig lang... jeg har laget den på pc, og laminert sidene slik at boken er holdbar i det lange løp.. Har satt sidene inn i en ringperm.. Gutten vår kommer til senere å få mulighet til å sette inn papirer som vi har fått og som omhandler han.. dette da på spansk..

SÅ har jeg vært inne på www.allfoto.no og laget en fotobok, med 40 sider.. denne spiralbundne boken inneholder bilder og tekst fra vår tid i Colombia.. jeg har nå akkurat fått den ferdig og kommer til å sende bestilling på den.. Gleder meg til å se sluttresultatet.. Jeg syntes at ideen til å lage en egen bok til han var en super ide...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1499992
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne dele litt av min erfaring.

Jeg startet opp ganske tidlig etter at vi kom hjem med å lage en bok som fortalte litt om familien før gutten vår kom til oss og vi ble en familie på 3, og hvor jeg laget ulike temaer, både fra Colombia-landet, vår tid sammen der og tiden etterpå.. dette har blitt en bok som er blitt utrolig lang... jeg har laget den på pc, og laminert sidene slik at boken er holdbar i det lange løp.. Har satt sidene inn i en ringperm.. Gutten vår kommer til senere å få mulighet til å sette inn papirer som vi har fått og som omhandler han.. dette da på spansk..

SÅ har jeg vært inne på www.allfoto.no og laget en fotobok, med 40 sider.. denne spiralbundne boken inneholder bilder og tekst fra vår tid i Colombia.. jeg har nå akkurat fått den ferdig og kommer til å sende bestilling på den.. Gleder meg til å se sluttresultatet.. Jeg syntes at ideen til å lage en egen bok til han var en super ide...

Tusen takk for tipset om billedbok fra allfoto.Var inne på siden og sjekket det ut, og har besluttet å lage en sånn når vi en gang kommer igang med barn nummer to. Veldig genialt å bruke til bildepresentasjonen av oss som skal sendes til Thailand. Ble bare rot med den forrige vi laget, med klipping og liming og skjev håndskrift:-)

Så nå er siden lagt til i favoritter...!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1500253
Del på andre sider

Tusen takk for tipset om billedbok fra allfoto.Var inne på siden og sjekket det ut, og har besluttet å lage en sånn når vi en gang kommer igang med barn nummer to. Veldig genialt å bruke til bildepresentasjonen av oss som skal sendes til Thailand. Ble bare rot med den forrige vi laget, med klipping og liming og skjev håndskrift:-)

Må bare tipse dere om man kan lage bøker på fotoknudsen sine sider og. De er innbundet og veldig fine. Tenkte jeg skulle lage en slike bok for hver av hentereisene våre. Må bare bli ferdig med en del andre prosjekter først :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1500264
Del på andre sider

Må bare tipse dere om man kan lage bøker på fotoknudsen sine sider og. De er innbundet og veldig fine. Tenkte jeg skulle lage en slike bok for hver av hentereisene våre. Må bare bli ferdig med en del andre prosjekter først :o)

Ser man det! De bøkene var virkelig flotte. Takker og bukker:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1500327
Del på andre sider

Jeg holder på å lage en bok, som jeg har tenkt å bruke laang tid på :-) Begynte etter tildelingen av knærten for ett år isida, der jeg samla sammen de gratulasjonene vi fikk, og et brev jeg skrev etter å ha sett bilde av ham for første gang.

Jeg har kjøpt "adopsjonsboken" som blund snakker om, men ikke den innbundne versjonen. Derfor bruker jeg de arkene jeg synes er aktuelle. F.eks.er arkene om barneåp uaktuelle ++. Jeg har limt arkene inn i et album, og innimellom dem har jeg "åpne" ark hvor jeg fyller ut med bilder og andre historier. Begynner med bilder og historier fra hentereisen, og har fotsatt med bilder fra den første tida hjemme, de første menneskene knærten blei kjent med her hjemme, over til hans første jul, vinter, første tann, bursdag, barnevelsignelse, første skritt, sommer, høst, barnehagestart osv. Alt frem til hans første år hjemme, som er i disse dager. F.o.m.nå kommer jeg til å lime inn tegninger, hånd og fotavtrykk, bilder og skrive små historier, og kommer nok til å holde på til albumet er fullt. De siste sidene i albumet er reservert knærtens private adopsjonspapirer, de skal limes inn når han blir 16 eller 18 tenker jeg. Og i arkene før der limer jeg inn sånt som det første velkommenbrevet han fikk fra barnehagen o.l.

Dette var noen eks.på hvordan jeg/vi har valgt å gjøre det :-) Vi har altså valgt en kombinasjon av adopsjonsbok m/adiosjonshitorien, og boken om knærten i sin helthet, hans utvikling og sosiale liv, rett og slett hvem han er, ikke bare i lys av adopsjonen :-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1500442
Del på andre sider

De fleste fotoleverandørene har begynt med å trykke fotobøker nå. Kanskje det kan være lurt å skjekke litt pris,

se www.fotoknudsen.no

www.fotolabo.no

www.extrafoto.no

Jeg var innom en av FotoKnudsens butikker i Bergen for å se et ferdig eksemplar, og jeg må si jeg var imponert. De har forskjellige typer i forskjellige størrelser med mulighet for inngravering.

Du får også en CD med program og instruksjonsvideo med deg hjem (eller kan bestilles på nett).

Jeg får veldig lyst til å lage en slik bok, men har allerede veldig fine scrapbøker fra hentereisene. Men de vokser jo fort, og det kan virkelig bli aktuelt å lage bøker senere med de beste bildene var oppveksten el. lign.

Ble iallefall fristet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1500456
Del på andre sider

Fint å høre at du får nytte av tipset.. skal nr inn og lage ferdig bok nr 3. Jeg har laget en bok til gutten vår og som var fra hentereisen, en fra ferietur i fjor sommer hos bestefar og nå sist fra 60 års feriring i Frankrike... Det blir morsomt å se det endelige resultatet..Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207833-lage-bok-til-barnet/#findComment-1501290
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...