Gjest Persille Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Til dere som har vært med på dette tidligere; Hva slags spørsmål pleier dere å få? Jeg vil prøve å begrense meg til så få spørsmål som mulig, slik at alle skal orke/gidde å svare, men likevel må de være av betydning. Målet mitt er å få vite hva de er fornøyd med og ikke. Skal det være anonymt? 0 Siter
Gjest printa Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Det lureste du kan gjøre er jo å ta utgangspunkt i innholdet vedr. barnehagen din. I skjema må du forsøke å få frem hva de er "fornøyd med" og hva de mener dere i barnehagen kan bli bedre på. Å være "fornøyd" er et relativt begrep, som det trengs en nærmere definisjon av. Noen foreldre vet hva de er fornøyd med, og kan konkretisere det. Andre behøver ikke være så bevisst på hva de er "fornøyd" med. Eller de vet ikke hva de er fornøyd eller missfornøyd med. Derfor bør en brukerundersøkelse legges nært opp til en forståelse, som alle kan være med på. Spørsmålene må altså være så ÅPEN, som mulig. Ikke spr. foreldrene kan svare "ja" el. "nei" på. Til slutt kan du ha et evt. punkt hvor foreldrene kan gi ideer, el utfyllende informasjon om positive el. negative ting. Lykke til! 0 Siter
Gjest printa Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Ja, en brukerundersøkelse bør nok være anonym. Ellers kan du risikere at foreldre ikke svarer ærlig, med fare for å bli gjenkjent. Spr. har gått på rutiner i bhg. Hente/bringesituasjon, fleksibilitet, foreldremedvirking. Alt kommer egentlig an på hva den enkelte barnehage ønsker å vite. Det blir med andre ord opp til dere. Det er bedre å prøve og feile, enn å feile ved ikke og prøve. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Det lureste du kan gjøre er jo å ta utgangspunkt i innholdet vedr. barnehagen din. I skjema må du forsøke å få frem hva de er "fornøyd med" og hva de mener dere i barnehagen kan bli bedre på. Å være "fornøyd" er et relativt begrep, som det trengs en nærmere definisjon av. Noen foreldre vet hva de er fornøyd med, og kan konkretisere det. Andre behøver ikke være så bevisst på hva de er "fornøyd" med. Eller de vet ikke hva de er fornøyd eller missfornøyd med. Derfor bør en brukerundersøkelse legges nært opp til en forståelse, som alle kan være med på. Spørsmålene må altså være så ÅPEN, som mulig. Ikke spr. foreldrene kan svare "ja" el. "nei" på. Til slutt kan du ha et evt. punkt hvor foreldrene kan gi ideer, el utfyllende informasjon om positive el. negative ting. Lykke til! Ok - jeg tenkte kanskje jeg skulle ha spørsmål av typen; Hvilke tre ting i bhg er du/dere mest/minst fornøyd med. Er du/dere fornøyd med åpningstidene, hvis ikke - hva er ditt forslag? Er du/dere fornøyd med det ped. opplegget, hvis ikke, hva savner dere? Er du/dere fornøyd med personalet? Hva er dere evnt. fornøyd med? Hva er dere evnt. ikke fornøyd med? Er det ellers noe du/dere ønsker å bemerke? F.eks... 0 Siter
Maggi Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Jeg ville hatt en slik undersøkelse anonymt, alternativt gjort oppmerksom på at den kan leveres anonymt. Jeg har ikke svart på mange slike undersøkelser, men synes at spørsmål som disse bør stilles brukeren: * åpningstider * utetid/innetid * kosthold * feiring av fødselsdager (kaker eller andre alternativer måter å markere) * personalet (tilgjengelighet, beskjeder formidlet/tatt på alvor, formidling av barnets dag) * pedagogisk tilbud * barnets trivsel Jeg tror ikke det er et poeng at den blir så kort som mulig, for når man først har satt seg ned, går det i en fart uansett. Lykke til! Mvh 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Jeg ville hatt en slik undersøkelse anonymt, alternativt gjort oppmerksom på at den kan leveres anonymt. Jeg har ikke svart på mange slike undersøkelser, men synes at spørsmål som disse bør stilles brukeren: * åpningstider * utetid/innetid * kosthold * feiring av fødselsdager (kaker eller andre alternativer måter å markere) * personalet (tilgjengelighet, beskjeder formidlet/tatt på alvor, formidling av barnets dag) * pedagogisk tilbud * barnets trivsel Jeg tror ikke det er et poeng at den blir så kort som mulig, for når man først har satt seg ned, går det i en fart uansett. Lykke til! Mvh Ikke så kort som mulig, men så kort at det er overkommelig for de fleste - med andre ord ikke ti sider Takk for innspill! 0 Siter
Gjest printa Skrevet 27. november 2005 Skrevet 27. november 2005 Ok - jeg tenkte kanskje jeg skulle ha spørsmål av typen; Hvilke tre ting i bhg er du/dere mest/minst fornøyd med. Er du/dere fornøyd med åpningstidene, hvis ikke - hva er ditt forslag? Er du/dere fornøyd med det ped. opplegget, hvis ikke, hva savner dere? Er du/dere fornøyd med personalet? Hva er dere evnt. fornøyd med? Hva er dere evnt. ikke fornøyd med? Er det ellers noe du/dere ønsker å bemerke? F.eks... Det blir sikkert bra. Det er dere som best kjenner barnehagen og brukerene**** 0 Siter
laban Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Jeg forsøkte å finne den jeg selv har svart på, men den ligger ikke på nett lenger. Men jeg fant etpar andre: http://www.billingstad-barnehage.no/brukerundersokelse.htm http://www.sorholtet.no/ Man bør absolutt få svare anonymt og uten at noen ser hvem som leverer hvilket skjema (hvis det skal skje på papir). Heng opp en eske eller noe sånt, så man slipper å levere direkte til personalet. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Jeg forsøkte å finne den jeg selv har svart på, men den ligger ikke på nett lenger. Men jeg fant etpar andre: http://www.billingstad-barnehage.no/brukerundersokelse.htm http://www.sorholtet.no/ Man bør absolutt få svare anonymt og uten at noen ser hvem som leverer hvilket skjema (hvis det skal skje på papir). Heng opp en eske eller noe sånt, så man slipper å levere direkte til personalet. Kjempeflott, tusen takk 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.