Gå til innhold

Brukerundersøkelse i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Til dere som har vært med på dette tidligere;

Hva slags spørsmål pleier dere å få?

Jeg vil prøve å begrense meg til så få spørsmål som mulig, slik at alle skal orke/gidde å svare, men likevel må de være av betydning.

Målet mitt er å få vite hva de er fornøyd med og ikke.

Skal det være anonymt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste du kan gjøre er jo å ta utgangspunkt i innholdet vedr. barnehagen din.

I skjema må du forsøke å få frem hva de er "fornøyd med" og hva de mener dere i barnehagen kan bli bedre på.

Å være "fornøyd" er et relativt begrep, som det trengs en nærmere definisjon av.

Noen foreldre vet hva de er fornøyd med, og kan konkretisere det. Andre behøver ikke være så bevisst på hva de er "fornøyd" med. Eller de vet ikke hva de er fornøyd eller missfornøyd med.

Derfor bør en brukerundersøkelse legges nært opp til en forståelse, som alle kan være med på.

Spørsmålene må altså være så ÅPEN, som mulig. Ikke spr. foreldrene kan svare "ja" el. "nei" på.

Til slutt kan du ha et evt. punkt hvor foreldrene kan gi ideer, el utfyllende informasjon om positive el. negative ting.

Lykke til!

Skrevet

Ja, en brukerundersøkelse bør nok være anonym. Ellers kan du risikere at foreldre ikke svarer ærlig, med fare for å bli gjenkjent.

Spr. har gått på rutiner i bhg. Hente/bringesituasjon, fleksibilitet, foreldremedvirking. Alt kommer egentlig an på hva den enkelte barnehage ønsker å vite. Det blir med andre ord opp til dere.

Det er bedre å prøve og feile, enn å feile ved ikke og prøve.

Gjest Persille
Skrevet
  printa skrev (På 27.11.2005 den 15.07):

Det lureste du kan gjøre er jo å ta utgangspunkt i innholdet vedr. barnehagen din.

I skjema må du forsøke å få frem hva de er "fornøyd med" og hva de mener dere i barnehagen kan bli bedre på.

Å være "fornøyd" er et relativt begrep, som det trengs en nærmere definisjon av.

Noen foreldre vet hva de er fornøyd med, og kan konkretisere det. Andre behøver ikke være så bevisst på hva de er "fornøyd" med. Eller de vet ikke hva de er fornøyd eller missfornøyd med.

Derfor bør en brukerundersøkelse legges nært opp til en forståelse, som alle kan være med på.

Spørsmålene må altså være så ÅPEN, som mulig. Ikke spr. foreldrene kan svare "ja" el. "nei" på.

Til slutt kan du ha et evt. punkt hvor foreldrene kan gi ideer, el utfyllende informasjon om positive el. negative ting.

Lykke til!

Ok - jeg tenkte kanskje jeg skulle ha spørsmål av typen;

Hvilke tre ting i bhg er du/dere mest/minst fornøyd med.

Er du/dere fornøyd med åpningstidene, hvis ikke - hva er ditt forslag?

Er du/dere fornøyd med det ped. opplegget, hvis ikke, hva savner dere?

Er du/dere fornøyd med personalet? Hva er dere evnt. fornøyd med? Hva er dere evnt. ikke fornøyd med?

Er det ellers noe du/dere ønsker å bemerke?

F.eks...

Skrevet

Jeg ville hatt en slik undersøkelse anonymt, alternativt gjort oppmerksom på at den kan leveres anonymt.

Jeg har ikke svart på mange slike undersøkelser, men synes at spørsmål som disse bør stilles brukeren:

* åpningstider

* utetid/innetid

* kosthold

* feiring av fødselsdager (kaker eller andre alternativer måter å markere)

* personalet (tilgjengelighet, beskjeder formidlet/tatt på alvor, formidling av barnets dag)

* pedagogisk tilbud

* barnets trivsel

Jeg tror ikke det er et poeng at den blir så kort som mulig, for når man først har satt seg ned, går det i en fart uansett.

Lykke til!

Mvh

Gjest Persille
Skrevet
  Maggi skrev (På 27.11.2005 den 19.12):

Jeg ville hatt en slik undersøkelse anonymt, alternativt gjort oppmerksom på at den kan leveres anonymt.

Jeg har ikke svart på mange slike undersøkelser, men synes at spørsmål som disse bør stilles brukeren:

* åpningstider

* utetid/innetid

* kosthold

* feiring av fødselsdager (kaker eller andre alternativer måter å markere)

* personalet (tilgjengelighet, beskjeder formidlet/tatt på alvor, formidling av barnets dag)

* pedagogisk tilbud

* barnets trivsel

Jeg tror ikke det er et poeng at den blir så kort som mulig, for når man først har satt seg ned, går det i en fart uansett.

Lykke til!

Mvh

Ikke så kort som mulig, men så kort at det er overkommelig for de fleste - med andre ord ikke ti sider :)

Takk for innspill!

Skrevet
  Persille skrev (På 27.11.2005 den 16.13):

Ok - jeg tenkte kanskje jeg skulle ha spørsmål av typen;

Hvilke tre ting i bhg er du/dere mest/minst fornøyd med.

Er du/dere fornøyd med åpningstidene, hvis ikke - hva er ditt forslag?

Er du/dere fornøyd med det ped. opplegget, hvis ikke, hva savner dere?

Er du/dere fornøyd med personalet? Hva er dere evnt. fornøyd med? Hva er dere evnt. ikke fornøyd med?

Er det ellers noe du/dere ønsker å bemerke?

F.eks...

Det blir sikkert bra.

Det er dere som best kjenner barnehagen og brukerene****

Gjest Persille
Skrevet
  laban skrev (På 28.11.2005 den 8.12):

Jeg forsøkte å finne den jeg selv har svart på, men den ligger ikke på nett lenger. Men jeg fant etpar andre:

http://www.billingstad-barnehage.no/brukerundersokelse.htm

http://www.sorholtet.no/

Man bør absolutt få svare anonymt og uten at noen ser hvem som leverer hvilket skjema (hvis det skal skje på papir). Heng opp en eske eller noe sånt, så man slipper å levere direkte til personalet.

Kjempeflott, tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...