Gå til innhold

Arvelig?


Gjest Mamma

Anbefalte innlegg

Datteren min var sengevæter til hun var 5.Faren hennes var det samme.Jeg lurer på om det er arvelig betinget,det å være sent ute med å slutte å tisse om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SirenMerete

Har vel nesten uten unntak lest på forskjellige informasjonssider om sengevæting at det er stor sannsynlighet for at barn som har en eller annen i slekten som også var sengevæter, arver dette problemet. Samtidig behøver ikke dette ha noe å si. Hos oss vet jeg ikke om noen i familien som har hatt dette problemet, men sønnen vår tisser i sengen allikevel "nesten" hver natt. Har også lest om andre som selv var sengvætere, men som har fått barn som ikke har fått samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie har dette problemet gått igjen hos jentene. Begge søstrene til mamma og hun selv sluttet ikke før de var rundt 14. Selv er jeg 22 og fortsatt ikke helt tørr. Vanligvis er dette et problem som gutter sliter mest med, men ikke i vår familie. Så for meg virker det helt klart arvelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Mamma Man vet ennå ikke sikkert hvorfor en del barn ikke våkner når de må tisse.Men man vet at arvelige mekanismer er involvert.Hos svært mange sengevætere finnes det sengevætere i slekten,så som du selv antyder så er sengevæting arvelig.Hvis en av foreldrene er sengevæter, blir 45 % av barna det også. Dersom begge foreldrene er det blir tallet 75 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...