Gå til innhold

Kikhoste på baby

Gjest velger å være anonym nå)

Anbefalte innlegg

Har ikke noe spørsmål denne gangen, dette er rett-og-slett en liten utblåsning!

Nå har jeg, og vesla på 2 uker, ligget på sykehusets isolat i en hel uke. Trygt å komme på sykehuset etter en hel uke med hosting som har ført til pustestopp og oppkast (flere leger har bare blåst av meg den 1.uka- det er BARE forkjølelse...)

Det viste seg å være kikhoste OG rs-virus.

(utblåsning:) F... ta de av dere som velger å ikke vaksinere barna deres, og er med på å opprettholde sykdommer som egentlig kunne vært utryddet (f.eks.kikhoste)!

Hilsen ei som er sjeleglad for fortsatt å ha en levende baby i armene!

(og som selvfølgelig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207936-kikhoste-p%C3%A5-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest betasuppe

Trist å høre. Norske leger kan man generelt ikke stole på. Er glad jeg bor i et land hvor man blir tatt litt mer på alvor.

Min datter er vaksinert mot kikhoste, men fikk det likevel. Hun var da 11 mnd og hadde det i over tre måneder.

Hun var vaksinert, men det er fortsatt 5-10 prosent sjanse for å få det.

Kikhoste behandles egentlig greit med antibiotika, men da må diagnosen stilles tidlig, noe som sjelden skjer, særlig i Norge.

kakki1365380609

Stakkars lille babyen din og god bedring :o) Men, når det gjelder kikhoste så forsvinner effekten av vaksinen når barnet nærmerer seg skolealder. så selv om man følger vaksinasjonsprogrammet så er man ikke godt vaksinert for mer enn en fem-seks år. Derfor er det en omfattende revaksinering av alle andreklassene visstnok på trappene.

Annonse

Ja, F... ta meg...

Som kakki også sier, vaksinen holder ikke så lenge - så dere behøver ikke å ha blitt smittet av et uvaksinert barn. Det er faktisk endel kikhoste blant skolebarn. Tror det blir innført påfylling av kikhostevaksinen for 2.klassingene fra neste år.

Dessuten er det flere som får kikhoste selv om de er vaksinert. Så ikke skyt meg.

Ja, F... ta meg...

Som kakki også sier, vaksinen holder ikke så lenge - så dere behøver ikke å ha blitt smittet av et uvaksinert barn. Det er faktisk endel kikhoste blant skolebarn. Tror det blir innført påfylling av kikhostevaksinen for 2.klassingene fra neste år.

Dessuten er det flere som får kikhoste selv om de er vaksinert. Så ikke skyt meg.

Det er kikhoste blandt babyer som er livsfarlig!

Det er kikhoste blandt babyer som er livsfarlig!

Absolutt. Men faktum er at smitten vil finnes selv om alle babyer blir vaksinerte. Og det fordi noen får kikhoste likevel, vaksinen er ikke 100% effektiv. Og fordi effekten av vaksinen blir borte etter noen år, og babyene også kan bli smittet av større barn.

Ja, F... ta meg...

Jeg fikk det da jeg var 8, da holdt ikke vaksineringen min lengre.

Huttemegtu for et liv sier jeg bare, jeg var sikker på at jeg kom til å omkomme.

Jeg fikk det da jeg var 8, da holdt ikke vaksineringen min lengre.

Huttemegtu for et liv sier jeg bare, jeg var sikker på at jeg kom til å omkomme.

Ja, det er ikke noen "god" sykdom for de store heller.

Husker lillebroren min (som var vaksinert) kiket i 8 måneder da han var 4 år. Det var grusomt å høre på.

Selv har jeg sluppet unna.

Annonse

Gjest Kalle Anka

Absolutt. Men faktum er at smitten vil finnes selv om alle babyer blir vaksinerte. Og det fordi noen får kikhoste likevel, vaksinen er ikke 100% effektiv. Og fordi effekten av vaksinen blir borte etter noen år, og babyene også kan bli smittet av større barn.

Man får mildere utbrudd enn ellers hvis man er vaksinert. Det er en dødelig sykdom.

Man bør vel respektere dem som velger å ikke vaksinere, men jeg har store problemer med å forstå det. Kikhoste har hatt et voldsomt oppsving i Norge fra 1997.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...