Mayra Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 I mai i år stilte jeg et spørsmål angående falske mandler/polypper hos min datter som nå er 2 ½ år gammel. Jeg fikk svar fra både Oftedal og Finne. Det hadde vært fint om spørsmålet mitt og svarene kan være referanse for det jeg nå skal spørre om. Innlegget het "Polypper?" Vi har vært i tvil om vi skulle gjøre noe i forhold til nesetettheten til datteren vår. På den ene siden har hun ikke vært spesielt plaget av verken øre- eller halsbetennelser og sover godt om natta. Hun hører godt, har godt språk. Hun er dessuten bedre nå, sammenlignet med for ett år siden. På den andre siden snorker hun og sover aldri lydløst, har tildels besværet innpust når hun sover (ser ut til å "slite" litt på innpust, om ikke konstant) og har dessuten disse pustestansene på 6-8 sekunder. Hun sover ofte med hodet "vrengt" bakover, som for å få mest mulig luft. For to måneder siden gjennomgikk datteren min et inngrep i narkose (hadde ingenting å gjøre med nesepolyppene). Hun var da lett forkjølet, og jeg hadde på forhånd informert legene om at hun snorker og har pustestans pga. tetthet i nesen. Etter inngrepet sa anestesilegen at han anbefalte oss å undersøke denne tettheten nærmere, hun hadde snorket mye under inngrepet og dessuten flere ganger stoppet å puste i noen sekunder. (Nå regner jeg med at pga. narkosen ble disse problemene ekstra uttalt). Dermed har vi nå vært hos øre-nese-hals-spesialist på sykehus for undersøkelse, noe som resulterte i at vi nå er i sterk tvil om hva vi bør gjøre. Hun har tidligere vært undersøkt av spesialist (8 mnd gammel) og av fastlegen, og jeg har alltid fått høre at hun har "små, fine mandler" (altså de "ekte" mandlene). Denne gangen mente imidlertid spesialisten at hun hadde store mandler (undersøkelsen varte i brøkdelen av et sekund, hun blånektet å åpne munnen). Kan legge til at hun har hatt tørr, hard natthoste de siste 2 månedene (som ikke ser ut til å plage henne noe særlig) og at hun hadde feber i et døgn for ca. tre uker siden, som på legevakten ble sagt å skrive seg fra hoven hals/mandler (crp på 60). Jeg spør meg om mandlene kan være store av disse årsakene. Spesialisten tittet også i ørene hennes. Denne undersøkelsen, samt en tilsvarende beskrivelse som jeg har gitt her (+ i mai), førte til at det ble anbefalt å fjerne mandlene, altså de ekte mandlene. Dette var aldri i mine tanker, og jeg ble litt overrasket. Hun har tross alt ikke noen særlig sykehistorie å snakke om. Det er i hovedsak snorkingen og tetthet på innpust (som jeg forestiller meg må være ubehagelig) samt pustestansene (som jeg har hørt ikke er bra for hjertet), som bekymrer meg. Jeg spurte legen om det kunne være aktuelt å først forsøke å fjerne de falske mandlene. Legen mente at dette sjelden hadde noe for seg, han ville anbefale å fjerne mandlene. Jeg føler at grunnlaget for å fjerne de ekte mandlene er tynt. Jeg synes et slikt inngrep ikke står i forhold til plagene. Legen gikk med på å gjøre det enkle inngrepet i første omgang, og så vurdere om det hadde noen effekt. Jeg forstår at du/dere ikke kan "overprøve" en annen leges anbefaling på denne måten, men jeg kunne likevel ønsket meg noen kommentarer til det jeg har beskrevet. Jeg synes undersøkelsen var svært overflatisk og mener at beslutningen om operasjon ble tatt på et magert grunnlag. Det hører med til historien at min manns niese på 6 år fikk gjennomført fjerning av mandler for få år siden; hovedpulsåren ble perforert og hun svevde mellom liv og død i fem dager. Dette er vel en historie som nesten ikke slår ut på statistikkene, men den preger selvfølgelig svigerslekta svært sterkt, og jeg merker "presset" om at det bør foreligge svært gode grunner for at datteren vår skal fjerne mandlene. Burde jeg hørt på anbefalingen til legen, eller var det fornuftig av meg å be om "den enkle utveien" i første omgang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207993-har-jeg-gjort-et-riktig-valg-om-falske-mandler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Infeksjoner i øvre luftveger, nese,hals og ører er vanlig i barnealder og oppfatningen av hva som er riktig behandling har skiftet igjennom årene og skifter også litt fra lege til lege, fordi grunnlaget for hva man mener er riktig/ beste behandling til en viss grad er basert på skjønn, selv om det er noen indikasjone alle er enige om.Det vitenskapelige grunnlag for å anbefale en behandling har også skiftet gjennom årene,t.eks. er behandlingen av ørebetennelse nå mer konservativ enn den var for noen år siden. Mandler og falske mandler (adenoider/polypper)er en del av det lymfoide vev i halsen og vokser frem til 5-7 års alder, for så å gradvis tilbakedannes.Det har en funksjon i immunsystemet hos barn, men kan av og til pga. størrelse gi pusteproblemer tendens til dårlig utlufting av mellomøret med opphoping av sekret og evt. mellomørebetennelse. Dersom det lymfoide vev, mandler eller adenoider, gir puste eller svelg vansker er det grunn til fjernelse. Hyppige infeksjoner i mandlene er også grunn til fjernelse. Nesetetthet med søvnvansker og munnpusting, snorking, urolig søvn og tendens til pustestopp er vanlige problemer ved store adenoider. Dette er symptomer som hyppigst forekommer i 2-5 års alder.Fjernes adenoider før 3-4 års alder vosker den ofte ut igjen. Det er vanskelig å gi anbefalig av hva som vil være best for barnet ditt, uten å ha sett det, men en konservativ holdning, som du skisserer synes jeg på bakgrunn av symptomene du beskriver, må være det beste. Beskrivelse av komplikasjonen ved det som skulle være en enkel operassjon , gjør også at man skal være sikker på at et inngrep er nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207993-har-jeg-gjort-et-riktig-valg-om-falske-mandler/#findComment-1502753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.