Gå til innhold

Tett melkegang/-kjertel


Sassy

Anbefalte innlegg

Jeg var til mammografi igår for å undersøke en kul i det ene brystet. Kulen viste seg som jeg forventet å være en tett melkegang/-kjertel. Det så på ultralyd ut som en samling av små cyster, og når de tappet ut væske av den kom det melk. De fikk imidlertid ikke til å tømme den helt (pga at det var mange små "rom"), så de ville ta den bort...

Sykepleieren som tok væskeprøven sa jeg kunne tømme knuten selv ved varme, massasje, sulten gutt til brystet. Det har jeg prøvd før, og også nå etter undersøkelsen, uten hell.

Kulen ligger i det "dårlige" brystet mitt, som produserer endel mindre melk enn det andre. Dette har sikkert sammenheng med den tette gangen/kjertelen. Jeg har dessuten svært små bryst (en knapp A før graviditeten) og har melkespreng på det gode brystet etter to timer uten amming etter den siste økeperioden ved 6 mnd. Jeg har derfor lite lyst til å gjøre noe som kan gjøre det vanskeliger for meg å amme nestemann.

Finnes det noen annen behandling enn å skjære den bort? Har hørt om noen som har fått "blokket ut" tette melkeganger?

Kulen er på størrelse med en valnøtt, og har vært der i månedsvis men har vokst etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å pumpe deg mens du bruker "ammespray"? Altså en slik nesespray som får fart på utdrivningsrefleksen. Den heter Syntocinon og jeg fikk resept på den fra legen i forbindelse med brystbetennelse/tette melkeganger. Den gjør at melken renner lettere slik at det er lettere å få tømt hele brystet. Jeg har tette melkeganger rett som det er og blir kvitt det ved å pumpe meg helt tom etter at barnet har spist "tomt" brystet. Jeg masserer det ømme stedet både ved amming og pumping.

Det er godt mulig du allerede har prøvd det, men det hjelper i alle fall meg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Sassy. Hvorfor vil de fjerne kulen? Er den vond? Er den et problem? Om det virkelig er en tett kjertel så er det ikke farlig. Minker den i det hele tatt når du ammer og massere samtidig? Enkelte kvinner har tette melkeganger som blir mindre ved amming, men ikke forsvinner. Massering en gang er ikke nok. Noen må massere til hvert måltid i mange dager før det gradvis blir bedre.Om det ikke er et problem som skaper smerte eller gir betennelseslignende tilstander så er det ikke nødvendig å gjøre noe annet enn å følge tilstanden. Du har allerede fått konstantert at det ikke er noe farlig. Har aldri hørt om blokkering av melkeganger.Har du hatt kontakt med noen ammepoliklinikk som har veiledet deg på sugetak, stilling og hvordan massere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sassy. Hvorfor vil de fjerne kulen? Er den vond? Er den et problem? Om det virkelig er en tett kjertel så er det ikke farlig. Minker den i det hele tatt når du ammer og massere samtidig? Enkelte kvinner har tette melkeganger som blir mindre ved amming, men ikke forsvinner. Massering en gang er ikke nok. Noen må massere til hvert måltid i mange dager før det gradvis blir bedre.Om det ikke er et problem som skaper smerte eller gir betennelseslignende tilstander så er det ikke nødvendig å gjøre noe annet enn å følge tilstanden. Du har allerede fått konstantert at det ikke er noe farlig. Har aldri hørt om blokkering av melkeganger.Har du hatt kontakt med noen ammepoliklinikk som har veiledet deg på sugetak, stilling og hvordan massere?

Tusen takk for svar. Finnes det noen ammepoliklinikk i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Tusen takk for svar. Finnes det noen ammepoliklinikk i Trondheim?

Kjære Sassy.

Desverre så tror jeg ikke det finnes, om det ikke er kommet i den siste tiden. Ta kontakt med Ammehjelpen i Trondheim og spør om de har kjennskap til leger på ditt hjemsted som har spesiell erfaring og interesse for amming. Mulig at de også kan hjelpe deg med teknikk for den beste måten å massere på eller alternative ammestillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...