Gå til innhold

Hvor gammel er barnet første gang det får adventkalender?

Anbefalte innlegg

Har lest masse her om forskejllige typer adventskalendere- tips om ting å ha i de osv.

Men -hvor gammel er barnet første gang det får kalender?

Her i huset fikk storesøster første gang da hun var 3 år, og da fikk hun kun NRK sin kalender som vi åpnet før hver barne-TV. Tror lillebror har svært liten forståelse av adventskalender i år, han er snart 4 år.

Bør barna skjønne noe før de får kalender, eller får de pga tradisjon?

Fortsetter under...

Gjest ett og to år

Storesøster ville ikke godtatt at lillebror ikke fikk kalender når hun får det. Så yngstemann er yngre når han får kalender enn det hun var.

Han er under ett år, hun var to år første gang. Da forstod hun mye av det, pakket opp en gave hver morgen, visste at den siste gaven var på julaften osv.

har samlet ting som lillebror ville fått uansett (nye tuter til tutekopp, sokker, osv osv) som hun kan pakke opp for / sammen med ham.

Synest absolutt de bør skjønne noe av det. At de forstår (ved hjemmelaga kalender..) at selv om det henger mange pakker der så er det en hver dag fram til jul etc... Har hørt mangt et skrikerkor der ungene har blitt rabiate fordi de ikke fikk alle pakkene med en gang:-)

Her begynte vi da storebror ble to. Han skjønte hva dette dreidde seg om og var veldig spent hver morgen. Men til lillebror på ett år så kunne det ikke falt meg inn å lage julekalender..

Gjør det som føles rett for deg og dine du:-)

Jeg er litt usikker på det med kalender til minsten på 1 1/2 år. Hun er utrolig opptatt av kalenderne til storesøstrene (de er satt fram på kjøkkenet). Jeg har avtalt med dem at lillesøster kan få "hjelpe til" å åpne kalenderen noen dager. Lillebolla er en slik type som blir superfornærma hvis storesøstrene får lov til noe hun ikke får lov til (f.eks. gå ut og leke e.l.) ;-)

Jeg er litt usikker på det med kalender til minsten på 1 1/2 år. Hun er utrolig opptatt av kalenderne til storesøstrene (de er satt fram på kjøkkenet). Jeg har avtalt med dem at lillesøster kan få "hjelpe til" å åpne kalenderen noen dager. Lillebolla er en slik type som blir superfornærma hvis storesøstrene får lov til noe hun ikke får lov til (f.eks. gå ut og leke e.l.) ;-)

Siden hun har storesøsken med kalender, trur iallefall jeg ville ha ordnet noe til vesla også:)

Annonse

ups, så først no at du hadde skrevet et svar, trudde du var trådstarter:)

Siden hun har storesøsken med kalender, trur iallefall jeg ville ha ordnet noe til vesla også:)

Jeg må muligens det, ja... Problemet er at storesøstrene får ting i sine kalendere. Lillebolla måtte i så fall fått store ting siden alt fortsatt må smakes på ;-)

Jeg lurer litt på å kjøpe Månetoppenkalenderen, så får jeg håpe hun synes bildene er like stas som smågavene til storesøstrene *gulp*

thuva1365380402

Vår sønn blir 3 år i mars 2006, og dette er andre året han får adventskalender. Det var stor stas og åpne pakkene i fjor også. Og i år tror jeg det blir enda mer spennende. Han snakker stadig om "sisba" (nissen) som skal komme med jernbane (brio togbane) til han.

Bestemor broderte adventskalender til podens første jul, da han var 2,5 mnd gammel (!) og utstyrte den emd 24 små pakker (første året var det sokker, tikroner til sparebøssa og skrapelodd i pakkene.

Nå er han fem år, og hun lager fremdeles alle pakkene, nå med litt mer spennende småtteri i. Strålende ordning!

Annonse

Jenta mi var 2,5 år gammel og hun fikk fordi famillien mente at hun burde få det.

Hun skjønte ikke noe av det.

Tviler på at hun skjønner så veldig mye 1 år etterpå.

Min sønn skjønte det i hvert fall da han var tre år!

Synest absolutt de bør skjønne noe av det. At de forstår (ved hjemmelaga kalender..) at selv om det henger mange pakker der så er det en hver dag fram til jul etc... Har hørt mangt et skrikerkor der ungene har blitt rabiate fordi de ikke fikk alle pakkene med en gang:-)

Her begynte vi da storebror ble to. Han skjønte hva dette dreidde seg om og var veldig spent hver morgen. Men til lillebror på ett år så kunne det ikke falt meg inn å lage julekalender..

Gjør det som føles rett for deg og dine du:-)

"Har hørt mangt et skrikerkor der ungene har blitt rabiate fordi de ikke fikk alle pakkene med en gang:-)"

Eller når kvelden 1. juledag kommer og de ikke får en eneste gave!

Min minste er like gammel som di minste, og blir også storfornærma når han ikke får være med storesøstrene og storebror.

Han følger godt med, og får med seg det meste når det gjelder dem. Så jeg har innsedd at adventskalender må han få han også. -får ikke hjelpe at det blir 96 adv. pakker som må pakkes inn :o)

Men så mållkoser jeg meg mens jeg holder på da!

Jeg er en ond, minimalistisk mor når det gjelder adventskalendre. Ingen av mine har noen gang fått pakkekalendre, og tenåringsdatteren min sier at hun ennå sliter med ettervirkningene :-)

Vi har kjøpt NRKs kalendre i de periodene de så fast på BarneTV. Mange av disse årene ble også kalenderen åpnet på TV ved annonseringen av programmet, og da var det jo lett å forstå opplegget. Nå er dette blitt forbudt for ikke å skape kjøpepress.

I år hadde jeg ikke tenkt å kjøpe den (lillebror på 6 1/2 ser bare sporadisk på BarneTV nå), men jeg fikk den gratis i forbindelse med et bokklubb-kjøp, så vi har den allikevel.

Andre barnekalendre har jeg ikke kjøpt, men de har av og til fått sjokoladekalendre i gave (fra "snille" grandtanter) - og datteren min ville ha Nemi-kalender et år. Hun spiser omtrent aldri noe søtt, så den sjokoladen varte i nesten et år...

Jeg og den eldste har pleid å ha skrapekalenderne fra Norsk Tipping og konkurrert om å vinne mest. I år har den yngste også fått sansen og forståelsen for penger og for konkurranse, så i år har vi tre slike for første gang.

Som en konklusjon kan jeg gjenta at jeg synes man skal forstå litt av opplegget. Men for yngre søsken kan det være rikelig nok at man forstår at de eldste får noe de selv ikke får :-|

Min minste er like gammel som di minste, og blir også storfornærma når han ikke får være med storesøstrene og storebror.

Han følger godt med, og får med seg det meste når det gjelder dem. Så jeg har innsedd at adventskalender må han få han også. -får ikke hjelpe at det blir 96 adv. pakker som må pakkes inn :o)

Men så mållkoser jeg meg mens jeg holder på da!

Det er merkelig hvor tidlig de blir bevisste på urettferdigheter *hehe*

Når lillebolla var 11 mnd gammel var jeg bortreist over natta. Kjøpte da med meg en liten gave til hver av jentene. lillebolla hadde på den tiden dilla på baller, så hun fikk en ball. Storesøstrene fikk små minidukker. Du må ikke tro annet enn at Lillebolla blei fornærma fordi gavene var ulike ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...