Gå til innhold

Fast føde


Gjest ekorn

Anbefalte innlegg

Gjest ekorn

Lillegutt er 5 1/2 mnd og vi startet med grøt for litt over 1 mnd siden. Han gaper nesten ikke, men kniper ikke sammen munnen heller. Men jeg føler at jeg tvinger i ham, når jeg presser inn skjeen. Vi startet med maisgrøten og ga bare den i 3 uker. Siden har vi prøvd ris, og hvete med frukt, tynn grøt, tykk grøt og velling, vi har prøvd potet, banan og nypepure. Ingenting er nam. Har prøvd å mate med plastskje, dyp og flat skje og fingrene. Men nei. Bare pup er nam. Vi har prøvd når han er sulten, halvmett og mett, før og etter pupp. Men det virker ikke som han forstår at dette er mat og han skal bli mett av det. Bare skriker og strekker seg etter puppen.

Men når jeg da får i ham to- tre skjeer så sover han faktisk nesten hele natten, så jeg prøver jo hver kveld da. Og han smatter og svelger når det først kommer inn i munnen, han spytter ikke ut igjen.

Hadde håpet at dette var lettere. Jeg begynner i jobb igjen om 2 1/2 mnd, så jeg håper det ordner seg til da. Dessuten har jeg selv gått ned så mye i vekt at jeg har fått råd om å begynne med grøt av legen.

Er det noen som har gode råd. Skal vi bare fortsette å prøve, eller skal vi la være noen dager og se igjen? Har bestillt grøt (spelt) fra helsekosten, bare for å prøve noe annet.

I går spiste han noen skjeer ferskenpure og da gapte han litt. Håper han kan like det, slik at jeg kan blande i litt grøt etterhvert.

Jeg ammer ca hver 3time mellom 06 og 19-20. Så får han ett nattmåltid. Han er 8450g og 67,5 cm (3700 og 53 ved fødselen) så han er ikke akkurat liten. Men det tærer mye av mine krefter å amme så mye. Selv om jeg håper å amme en god stund ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte bare jeg skulle fortelle hvordan vi gjør det med vårt lillegull på 4,5 mndr. Hun later ikke til å skjønne at hun må svelge, vi fikk litt inni munnen, men det kom jo bare mer ut! Helt til vi fant ut at vi måtte holde skjeen nesten loddrett på underleppen hennes, og la henne suge i seg maten selv. Så slik spiser hun foreløbig, det blir vel enklere å få henne til å gape etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle fortelle hvordan vi gjør det med vårt lillegull på 4,5 mndr. Hun later ikke til å skjønne at hun må svelge, vi fikk litt inni munnen, men det kom jo bare mer ut! Helt til vi fant ut at vi måtte holde skjeen nesten loddrett på underleppen hennes, og la henne suge i seg maten selv. Så slik spiser hun foreløbig, det blir vel enklere å få henne til å gape etterhvert.

Slik gjorde jeg også i begynnelsen, hun mer eller mindre drakk grøten av skeia. Nå er hun 6 1/2 mnd og gaper villig så fremt hun er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ekorn. Den eneste måten å finne det ut på er å prøve slik du gjør. Du har også selv forslag til andre måter. Om han ikke protesterer for mye så gi ham den mengden han er kommet oppi. Ikke tenk på at du skal begynne å arbeide. Plutselig løser det seg og da går det som oftest raskt fremover med antall måltider. Han er jo bare 51/2 måned. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumper melk som jeg blander med Nestlès grøtpulver. Da blir den helt flytende, men like næringsrik som fast grøt, samt sunnere. Jenta mi på 5 1/2 måned drikker denne grøten. Fast føde får henne fortsatt til å kaste opp.

På denne måten vil behovet for morsmelk ihvertfall gå litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...