Gå til innhold

Hvilke råd har dere med eksem-barn? (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Eksem-mamma

Tulla vår på tre har atopisk eksem. Det kommer og går litt, men er sjelden helt borte. Vi har fått veldig motstridende råd om hva vi bør gjøre.. trenger litt synspunkter.

Det første vi gjorde var selvsagt å brukte kun olje i badevannet, smøre godt hver dag, vaskemiddel uten parfyme, med ekstra skylling osv. Hun får også udo`s choise, tran o.l.

Vi tok også kontakt med fastlegen, i håp om å få allergitestet vesla. Det fikk vi ikke, men vi kunne få sovemedisin og kortison. Vi har hørt fra flere kilder at allergitesting ofte har lite for seg på eksembarn.

Vi har også fått råd om ikke å bruke kortison,blant annet fra en hudpleier, som sa at det var kun en nødløsning for barn. Kortison kan gjøre huden tynnere, og hjelper jo ikke på årsaken Man kan heller ikke bruke det kontinuerlig.

Vi er i ferd med å prøve ut homeopati og akupunktur, da dette er noe vi tror på. (Vi er nokså normale likevel altså ;))

På toppen av alt dette får vi velmente råd, men også kritikk fra familie og omganskrets. Alle har de jo lest om en eller annen fantastisk krem eller noe som fjerner eksem... problemet er jo at det finnes vel ingen ting som virkelig fjerner dette. Vi har brukt så mange tusenlapper på kremer at vi har kommet frem til de vi trives best med. Vi får også høre at "dersom det var deres barn, ville de ha testet henne for allergi, den stakkars ungen". Det hjelper ikke at vi sier at legene (3 stk) mener det ikke har noe for seg, og at testene kan være misvisende, pga at atopikere har større konsentrasjon av "allergi-stoffer" i kroppen, uten at de er allergiske.

Fortsetter under...

Vi smører med exomega fuktighetskrem morgen og kveld. Og så gir vi eskimo kids (men udo's choice er sikkert vel så bra hvis du får i henne det)

Vi har også exomega olje i badekaret av og til, men ikke alltid. Har kortison kremer som vi bruker hvis behov. Hvis vi er flinke å smøre henne er det ikke så ofte vi trenger å bruke kortisonkremen.

Hadde tidligere en krem som var fantastisk god, protopic. Den skulle ikke være så farlig å bruke som kortison. Men så ble den kreftfremkallende...

Har også vurdert alternativ behandling, har tro på akupunktur og soneterapi (men ikke så mye på homeopati). Men har hørt at atopisk eksem er vanskelig å behandle med naturmedisin. Nå er sikkert ikke jenta vår SÅ sterkt angrepet som deres? Men vi mistenker allergi så vi skal ta allergitest snart. Tror hun er allergisk mot katt. Se innlegget mitt nedenfor.

Har også prøvd diverse andre kremer, men tror ikke man finner bedre fuktighetskremer ihvertfall enn exomega. Diverse aloe vera kremer hjelper ikke så bra som denne. På selve utbruddene så vet jeg dessverre ikke om noe som kan hjelpe annet enn kortison. Så får du noen gode tips, så blir jeg også glad!

Den eldste datteren min har også et snev av atopisk eksem. Det ser ut til at inntak av kumelk får eksemen til å blusse opp (allergitesten var negativ, men likevel...). En annen ting som også ser ut til å hjelpe er å gi henne Udo's Choice istedetfor tran.

Jeg har gått gjennom livet med atopisk eksem, og er det noe man blir lei av, er det alle de "vidunderlige" kremene og tingene folk skal foreslå. Selvsagt er det velment, men hjelpe meg så slitsomt i lengden. ;o)

Jeg ble faktisk testet for allergier, hele tre ganger i løpet av tenårene. Alle tre gangene slo jeg ut på selve testen, slik at det var fullstendig bortkastet.

For meg fungerer det bra å forebygge ved hjelp av god, enkel fuktighetskrem (locobase, exomega, spenol), karbad med olje og kamillete (smører og desinfiserer), ikke dusje for ofte, unngå ull rett på kroppen og sørge for nok søvn i et rom som ikke er for varmt. Kosttilskudd med omega 3 er også bra.

Hvis jeg får dårlige perioder, reagerer jeg på "alt". Da bruker jeg hydrokortison en kort stund. Jeg har også god nytte av en salve som ofte brukes på såre bleieromper...åh, hva heter den igjen, da? Rød og hvit tube, lukter litt tjæreaktig. *grubler*

Jeg har gått gjennom livet med atopisk eksem, og er det noe man blir lei av, er det alle de "vidunderlige" kremene og tingene folk skal foreslå. Selvsagt er det velment, men hjelpe meg så slitsomt i lengden. ;o)

Jeg ble faktisk testet for allergier, hele tre ganger i løpet av tenårene. Alle tre gangene slo jeg ut på selve testen, slik at det var fullstendig bortkastet.

For meg fungerer det bra å forebygge ved hjelp av god, enkel fuktighetskrem (locobase, exomega, spenol), karbad med olje og kamillete (smører og desinfiserer), ikke dusje for ofte, unngå ull rett på kroppen og sørge for nok søvn i et rom som ikke er for varmt. Kosttilskudd med omega 3 er også bra.

Hvis jeg får dårlige perioder, reagerer jeg på "alt". Da bruker jeg hydrokortison en kort stund. Jeg har også god nytte av en salve som ofte brukes på såre bleieromper...åh, hva heter den igjen, da? Rød og hvit tube, lukter litt tjæreaktig. *grubler*

Kan det være Seba Med Spesialkrem?

(Nå kommer jeg løpende med "gode råd" - som både du og trådstarter er luta lei av...)

Kan det være Seba Med Spesialkrem?

(Nå kommer jeg løpende med "gode råd" - som både du og trådstarter er luta lei av...)

Neida, det er den standardsalven som alltid anbefales til såre bleieromper for spedbarn.

Herrejesus, for et jernteppe!

*klasker meg hardt i panna*

Annonse

Heia

Jeg har selv to barn med atopisk eksem. En på 2.5 år, og en på 6 år. Den eldste har vært så plaget, at han vært vurdert innlagt. I lengre perioder har kroppen vært dekt av "kjøttsår". Vi har hatt bandasje på nettene. Kaliumbad hver dag, osv, osv, osv...

Jeg har vært på eksemskole på sykehuset, hvor vi fikk delt erfaringer med flere foreldre. Der ble det nevnt at en ikke skal slutte med hydrokortison. Brukes den rett, så hjelper den faktisk. En må bare vite når en skal videre til en sterkere salve...

Jeg kan ikke annet enn å si; bruk hydrokortison! Det finnes en salve som heter Mildison. Bruk den. Fås på resept. Vi smurte/og fortsatt smører guttene, med det og Apolar. Brulidine sårsalve kan du gjerne bruke samtidig.

Ellers kan jeg anbefale at hun bader i saltvann. Kjøp vanlig havsalt. Bruk ca 2 kg i badevannet. Tørk kroppen godt. (Bare klappe huden fint) Smør deretter med Mildison. La det trekke inn i ca 15 min. Smør så med hudkrem. Mine smører jeg med blå Apo Base. Smør VELDIG tykt! SÅ er det bare å ta på nattdrakt, og ha ei god natt c",)

Du er klar over at du kan søke trygdekontoret om bidrag til oljer og salver? Kontakt fastlegen din, og spør.

Håper du fikk noe hjelp. Lykke til videre.

Klem fra tobarnsmor.

Gjest smartkid

vårt barn på snart 2 har atopisk eksem.....Har ikke lest alle trådene,så jeg vet ikke om noen har foreslått det samme som meg.I de verste periodene smurte vi 3 gang hver dag med aderma og litt kortiswon innimellom....for kløe ga vi phenamin(hjalp en periode,men sluttet å virke etter en stund),i tillegg til olje i badevannet brukte vi kli(kok opp kli,ha kli i feks kopphandduk og legg i badet)...kan også bruke vannet itillegg(dette hjalp noe)

Jeg må få lov åskryte av adrema produktene=)

For ca. 3mdr siden begynte vi å gi han smartkid(omega 3),siden det skal virke bar for huden) og for 1,5 mdr siden var eksemen borte....vi har tenkt og tenkt,men har funnet ut at det eneste vi har forandret på er smartkid.

...alt som er igjen av eksemen er litt tørr hud,som smøres inn med aderma-lotion..trenger ikke smøre hver dag en gang....og nå kan vi også bruke ull inntil kroppen på han=)

Lykketil

Annonse

Gjest Eksem-mamma

Aderma exomega-krem og en henvisning til hudspesialist om hun ikke allerede har vært hos en.

Vi ønsket også å komme til hudspesialist, men da en venninne av meg var der med datteren (hun har også eksem), fikk hun bare instrukser om å smøre, olje i badevann, ikke bade for ofte osv. Hun var veldig skuffet, og følte at de ikke fikk noe ut av besøket. Men det kan jo hende de bare var uheldige da, er jo ikke alle leger som er like engasjerte i pasientene.

Takk for svar forresten :)

Vi ønsket også å komme til hudspesialist, men da en venninne av meg var der med datteren (hun har også eksem), fikk hun bare instrukser om å smøre, olje i badevann, ikke bade for ofte osv. Hun var veldig skuffet, og følte at de ikke fikk noe ut av besøket. Men det kan jo hende de bare var uheldige da, er jo ikke alle leger som er like engasjerte i pasientene.

Takk for svar forresten :)

Pappaen til vesla har atopisk eksem, hudlege tok biopsi og diverse diverse.

Datteren til en venninne av meg var hos hudlege og fikk stilt diagnose seborreisk eksem, og fikk mange utrolig gode råd om hvilke kremer som var best for akkurat hennes datter, hvilke såper de skulle bruke etc.

Allmenleger er gode til halsbetennelser og vortefjerning :)

Men jeg mener virkelig at et besøk hos hudlege bør være noe man tar i bruk før man begynner medisinering med sovemedisiner etc fordi eksemet er så ille.

Gjest Eksem-mamma

Pappaen til vesla har atopisk eksem, hudlege tok biopsi og diverse diverse.

Datteren til en venninne av meg var hos hudlege og fikk stilt diagnose seborreisk eksem, og fikk mange utrolig gode råd om hvilke kremer som var best for akkurat hennes datter, hvilke såper de skulle bruke etc.

Allmenleger er gode til halsbetennelser og vortefjerning :)

Men jeg mener virkelig at et besøk hos hudlege bør være noe man tar i bruk før man begynner medisinering med sovemedisiner etc fordi eksemet er så ille.

Det er jeg veldig enig i. I grunnen synes jeg allmennleger ofte er vel raske til å skrive ut en resept, slik at man forlater kontoret og nestemann kan slippe inn...

"Problemet" med tre års erfaring er at man ofte vet mye mer enn helsepersonell tror. Vi ser for eksempel at vesla blir verre av å spise sukker. Dette tror de ikke på *sukk*. De sitter der og messer om fete kremer om og om igjen.Men det er jo meget mulig at de også møter veldig uvitende foreldre, som ikke har satt seg inn i eksembehandling.

Jenta mi fikk litt eksem da ho ble 6 nå i sommer. Var hos hudlegen forrige uke. Han mente at vi SKULLE bruke kortisonkrem i perioder. Dette ville dempe eksemen - nos som førte til at vi ikke kom inn i den dårlige sirkelen. (Eksem som klør, barnet klør - fører til mer eksem.)

Ved riktig bruk skulle ikke dette skade huden i det hele tatt. (Dvs. at vi ikke skulle bruke det over 2-3 uker sammenhengende. Da trengte huden å "hente seg inn" igjen.)

Det har fungert for henne. Men som jeg sa innledningsvis - ho er ikke veldig plaget.

Har du forresten hørt noe om sammenhengen mellom eksem og nikkelallergi? Jeg har prøvd å finne informasjon her, men finner det ikke. (Hudlegen mente at 50% av de med eksem fikk nikkelallergi, og at man derfor burde slutte å bruke bl.a. ørepynt.

Datteren vår har vært plaget med atopisk eksem siden hun var ett år, hun er nå åtte. Det er dessverre slik som legen sier, det er kun kortison som hjelper. Vi har forsøkt ALT fra homeopati til exomega til strutsekrem og a-krem. Noe av det har hjulpet i korte perioder for siden å ikke virke i det hele tatt. Det som hjalp lengst var en salve av ringblomst. Men om det hjelper ditt barn er ikke sikkert. Det finnes ofte andre stoffer i kremer som de også reagerer på. Eksempelvis peanøttolje. En annen ting man bør styre unna er salver med mineralolje, det er kunstig fremstilt olje som ikke har med olje og fett å gjøre i det hele tatt. Det heter ofte parafinum liquidum, og er noe som tilføres kremer for at vi skal bli avhengige av å bruke krem.

Det som hjelper vår datter er sjøbading og sol, helst i varmere strøk. Også er vi påpasselige med klær vi kjøper, det skal være naturstoffer, helst bomull. Klær med kunstige stoffer og ikke minst bukser med strech må vi styre unna.

Håper du fikk noen tips. Jeg har innsett, etter mange år med feiling og prøving, at kortison dessverre er nødvendig i perioder.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...