Gå til innhold

50.000 kroner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare for at jeg skal få sagt dette skikkelig:

Jeg er i mot slavearbeid der barn (og voksen for den saks skyld) jobber 12-14 timers dager for luselønn og uten noe ferie og med slavedriver til sjef.

Men jeg er IKKE prinsippiel motstander av at barn på en eller annen måte arbeider for å bidra til familen.

Det finnes mange kulturer der barn jobber noe for å hjelpe til i familien, og det er vår vestlige kulturimperialisme som snakker når vi tror at et forbud mot barnearbeid vil løse alle problemer.

Eks: en afrikansk kakao-farm driver i småskala av en storfamilie, og er avhengig av at alle i slekta tar i et tak når frukten skal høstes. Også barna deltar, og jobber ganske lange harde dager i denne perioden. Dette er for meg helt OK og det ville bare skape problemer for lokalsamfunnet og forby denne praksisen.

Det er ikke mange årene siden det var slik i Norge også. Høstferien slik vi har den nå, var jo opprinnelig fri fra skolen fordi ungene var nødvendig arbeidskraft i potethøsten. Dette var også barnearbeid, men for meg helt OK praksis.

Det at noen barn jobber med å knytte tepper, er ikke i seg selv forkastelig. I noen samfunn er dette en helt nødvendig måte å spe på familien inntekter på. barna kan jobbe to-tre dager med tepper, og gå på skolen resten.

Hvis vi i vår overflod av penger og fritid tror at det å forby barnearbeid løser alle problemer, så tar vi feil.

Det aller meste av barnearbeid er ikke å hjelpe til på familiegården, eller å knytte tepper noen dager i uka. Ikke er det slikt arbeid de aller fleste vil til livs.

Jeg hadde ikke risikert å kjøpe "tepper knyttet av barnehender", med mindre jeg med sikkerhet visste hva slags arbeidsforhold barna hadde.

Du virker ikke særlig beklagende ang. din dårlige spøk, når du forsvarer barnearbeid i innlegget etter.

• Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skorpionfisken

46

• fuji1365380447

22

• Glimtipper

22

• snø

14

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

'Hvis vi i vår overflod av penger og fritid tror at det å forby barnearbeid løser alle problemer, så tar vi feil.'

Det er selvsagt riktig, men det går an å ha et ideal som sier at de forhold som vi ønsker for våre barn, ønsker vi også for andres barn. Og så kan man jobbe ut fra det.

Noen aspekter kan være skole, utdanning, opplysning, bedring generelt av barns og kvinners kår og rettigheter, krav om skikkelige arbeidsforhold, max arbeidsdag, minstelønn - og ikke minst lavalder uansett om det handler om den mest bortgjemte fattigfabrikken i Langtvekkistan.

Vi trenger ikke akkurat backe opp barnearbeidsindustrien, da de respektive landene faktisk selv og offisielt aksepterer at dette sorterer under visse former for barnemishandling, -utbytting og -undertrykking, og at det jobbes mye på lokalt plan for å endre skiten.

Avslutningsvis: Det er tragisk at når det gjelder idealene frihet, likhet og brorskap, har sistnevnte blitt stemoderlig behandlet i moderne tid.

"Redd Barna mener at dersom barnet sikres grunnutdanning, tilstrekkelig anledning til hvile og lek, og ikke arbeider under helseskadelige forhold, er det ikke nødvendigvis skadelig for barn å arbeide."

http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=296

http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=297

Skrevet

Det gleder meg at dere alle sammen tenker på dere selv for en gangs skyld.

Selv ville jeg brukt pengene på kosmetiske operasjoner (nesa og taxidør-øret). Dette er ting jeg gjerne skulle gjort for forfengelighetens skyld, men det er ikke så viktig for meg at jeg vil bruke andre penger på det enn de jeg plutselig bare fikk til å bruke på bare meg selv.

Noe annet "unyttig" jeg ville kjøpt var en rasehund (det går ca 10000 på en hund, mens man kan få en blandingshund gratis).

Jeg kjøpte meg faktisk hund for ekstra penger jeg fikk i fjor. Det er en collie og han gir utrolig mye glede :)

Skrevet

Selvfølgelig får venninnen betale gildet selv :o), men det er liksom ikke så gøy å dra på storbyferie helt mutters alene og siden jeg ikke fikk ta med mannen min så får det bli venninna.

Øyeoperasjon må vel bare være til glede for meg :).

Jeg hadde syntes det var topp å dra på storbyferie alene en helg. Tenk så deilig... Vandre rundt, hvorenn du selv lyster. Få sett det du ønsker, møte nye mennesker, spise der du vil med en god bok for hånden... Sukk!

Skrevet

Det er vel omtrent det jeg sier? ;-)

Og også det som fuji sier ;-)

Dere er bare så opptatt av å være sinte på henne etter hennes heller dårlige spøk at dere ikke vil se at vi alle er ganske så enige om at hvis verden var perfekt, så måtte ikke barn arbeide. Men verden er ikke perfekt, og da er det bedre å gjøre det beste ut av den, i stedet for å forby barnearbeid i kontrollerte forhold, og tvinge barna ut i prostitusjon og annet lysky arbeid.

Skrevet

Enig, men det godtas ikke i denne sammenhengen :-)

Da bruker jeg sparepengene mine på rommet, og utvider helgeturen til en toukers tur laaaangt avsted - total avslapning på et luksushotell hadde gjort seg nå :-)

Skrevet

Dere er bare så opptatt av å være sinte på henne etter hennes heller dårlige spøk at dere ikke vil se at vi alle er ganske så enige om at hvis verden var perfekt, så måtte ikke barn arbeide. Men verden er ikke perfekt, og da er det bedre å gjøre det beste ut av den, i stedet for å forby barnearbeid i kontrollerte forhold, og tvinge barna ut i prostitusjon og annet lysky arbeid.

Men det var ingen som sa at alt barnearbeid burde forbys. Derfor virket innlegget hennes heller som et forsvar av spøken som hun hadde sagt unnskyld for.

Skrevet

Herregud... det må da gå an å skrive noen linjer her uten at det betyr sint? Da misforstår du totalt, så mye kan jeg si.

Det er mye lurere at du forholder deg til at jeg m.fl. gapet over vedkommendes FØRSTE innlegg ('ønsker meg silketeppe laget av små barnehender').

For øvrig er jeg enig med Glimtipper, det høres suspekt ut når vedkommende drar ut i det vide og bred et forsvar om barnearbeide til tross for forsikringene om at øverst på ønskelisten står 'silketeppe laget av små barnehender' var en spøk. Her ble det for mye dobbelt for meg, gitt.

Bortsett fra deg og fuji, har for øvrig ingen her sagt noe om forbud av barnearbeide.

Skrevet

Men det var ingen som sa at alt barnearbeid burde forbys. Derfor virket innlegget hennes heller som et forsvar av spøken som hun hadde sagt unnskyld for.

...men det var ganske mange som menteat det er fy. Du brukte selv ordet "grusomt".

Og egentlig så kan det være helt ok med et "teppe knyttet av små barnehender", om bare de små barnehendene jobber begrensede timer, får hvile ofte og gått på skole. Som Redd Barna sier så er det ikke barnearbeid i seg selv de kjemper mot, men de uverdige forholdene barnearbeid svært ofte skjer under.

Jeg oppfatter ikke at fuji forsvarer spøken sin, men at hun gjør rede for sitt syn på barnearbeid. Et syn som altså også Redd Barna støtter.

Ellers er jeg helt enig i at det er naturlig å skrike opp når det handler om barnearbeid, altså, for alle er jo enige om at i en perfekt verden så jobber ikke barn, men går på skole og leker :-)

skorpionfisken
Skrevet

Da bruker jeg sparepengene mine på rommet, og utvider helgeturen til en toukers tur laaaangt avsted - total avslapning på et luksushotell hadde gjort seg nå :-)

Godkjennes :-)

skorpionfisken
Skrevet

Takk, takk.

Vil du ha kontonummeret mitt?

Pengene er overført til din virtuelle konto:-)

Skrevet

Herregud... det må da gå an å skrive noen linjer her uten at det betyr sint? Da misforstår du totalt, så mye kan jeg si.

Det er mye lurere at du forholder deg til at jeg m.fl. gapet over vedkommendes FØRSTE innlegg ('ønsker meg silketeppe laget av små barnehender').

For øvrig er jeg enig med Glimtipper, det høres suspekt ut når vedkommende drar ut i det vide og bred et forsvar om barnearbeide til tross for forsikringene om at øverst på ønskelisten står 'silketeppe laget av små barnehender' var en spøk. Her ble det for mye dobbelt for meg, gitt.

Bortsett fra deg og fuji, har for øvrig ingen her sagt noe om forbud av barnearbeide.

Som jeg skrev til Glimmertipper så trenger det faktisk ikke å være fy å ha et silketeppe laget av små barnehender... Rent bortsett fra at om man skal tro fuji, så kan ikke sånne lages med små barnehender da ;-)

Jeg klarer ikke å se noe dobbelthet i det hele tatt i det som skrives så lenge seriøse organisasjoner som Redd Barna går ut og sier at barnearbeid i seg selv ikke er problemet.

Man kan ikke boikotte alt barneabeid, for dem som rammes da er barna selv. Men man kan jobbe for at barna får gode arbeidsforhold og et anstendig liv med skole og lek. Og det gjør man IKKE ved å la være å kjøpe de produktene eller tjenesten de leverer.

Beklager om jeg misforstår, men jeg klarer ikke helt å se hva jeg misforstår. Dere kjeftet opp fuji på grunn av en flåsete kommentar. Som hun unnskyldte, samtidig som hun understreker at selv om hun var flåsete, så er hun ikke i prinsippet mot alt barnearbeid.

Det er for meg verken dobbeltmoral eller noe motstridende i det etter min mening.

Kverulerende hilsen fra

Skrevet

...men det var ganske mange som menteat det er fy. Du brukte selv ordet "grusomt".

Og egentlig så kan det være helt ok med et "teppe knyttet av små barnehender", om bare de små barnehendene jobber begrensede timer, får hvile ofte og gått på skole. Som Redd Barna sier så er det ikke barnearbeid i seg selv de kjemper mot, men de uverdige forholdene barnearbeid svært ofte skjer under.

Jeg oppfatter ikke at fuji forsvarer spøken sin, men at hun gjør rede for sitt syn på barnearbeid. Et syn som altså også Redd Barna støtter.

Ellers er jeg helt enig i at det er naturlig å skrike opp når det handler om barnearbeid, altså, for alle er jo enige om at i en perfekt verden så jobber ikke barn, men går på skole og leker :-)

Vet du, det du bedriver nå er egentlig finslipt hersketeknikk: Å tillegge debatattanten egenskaper eller følelser du ikke har forutsetninger for å si noe om. Men ok, det kan ligge.

Du synes ikke det er grusomt du da, å ønske seg et silketeppe laget av små barnehender - et luksusprodukt laget av barn fra tredje verden. Neivel. Men det synes altså jeg.

De umiddelbare reaksjonene handlet neppe om barnearbeid i seg selv, men at ønsket var knyttet til en FORUTSETNING om at teppet var laget av barn.

Skrevet

Selvfølgelig er barnearbeid grusomt. Jeg utdypet forsåvidt også mitt syn. I tillegg angrep jeg heller ikke fuji, men spurte om hun tullet, noe hun gjorde.

Når hun så beklager, så burde hun la det ligge. Ikke gjøre det til en diskusjon om barnearbeid kan være okay. Jeg ser ingen grunn for at hun skal utdype sitt syn, med mindre det var et forsvarsinnlegg for å ønske seg tepper laget av små barnehender.

Skrevet

Vet du, det du bedriver nå er egentlig finslipt hersketeknikk: Å tillegge debatattanten egenskaper eller følelser du ikke har forutsetninger for å si noe om. Men ok, det kan ligge.

Du synes ikke det er grusomt du da, å ønske seg et silketeppe laget av små barnehender - et luksusprodukt laget av barn fra tredje verden. Neivel. Men det synes altså jeg.

De umiddelbare reaksjonene handlet neppe om barnearbeid i seg selv, men at ønsket var knyttet til en FORUTSETNING om at teppet var laget av barn.

"Vet du, det du bedriver nå er egentlig finslipt hersketeknikk: Å tillegge debatattanten egenskaper eller følelser du ikke har forutsetninger for å si noe om."

Javel? Hvilke egenskaper eller følelser har jeg tilltagt glimertipper? Jeg refererte bare til hennes egne ord jeg.

"Du synes ikke det er grusomt du da, å ønske seg et silketeppe laget av små barnehender - et luksusprodukt laget av barn fra tredje verden. Neivel. Men det synes altså jeg."

Jeg reagerte faktisk i utgangspunktet helt likt dere, jeg! Det er en naturlig reaksjon på barnearbeid, tror jeg. Men da jeg leste fuji sin redgjørelse om barnearbeid, så husket jeg på hva jeg lærte da jeg studerte ulandsgeografi, og at bildet faktisk ikke er så svart/hvit som følelsene vil ha det til. Så ja, vi er helt enige i de umiddelbare reaksjonene på fuji sitt innlegg. Og at det var flåsete.

Men jeg var ikke klar over hvor utilgivelig det tydeligvis er her på dol å være flåsete. På den andre siden var jeg heller ikke klar over mine fantastiske egenskaper mht hersketeknikk, så.... ;o)

Alvorlig talt! Fuji var flåsete. Mange - meg selv inkludert - reagerte med vemmelse. Men jeg velger altså å tro henne når hun sier at hun beklager sin flåsete kommentar. Og jeg er HELT enig i hennes syn på barnearbeid - det ER faktisk ikke så ille som den naturlige reaksjonen det store flertall først får skulle tilsi.

Og for å sitere en god kompis:

"Uansett må alle være venner i alle fall" ;o)

fuji1365380447
Skrevet

Det aller meste av barnearbeid er ikke å hjelpe til på familiegården, eller å knytte tepper noen dager i uka. Ikke er det slikt arbeid de aller fleste vil til livs.

Jeg hadde ikke risikert å kjøpe "tepper knyttet av barnehender", med mindre jeg med sikkerhet visste hva slags arbeidsforhold barna hadde.

Du virker ikke særlig beklagende ang. din dårlige spøk, når du forsvarer barnearbeid i innlegget etter.

Jeg syntes fremdeles at det var en grov, unødvendig og ikke spesielt raffinert spøk, og det beklager jeg.

Jeg syntes egentlig ikke at det er OK å tulle med slavearbeid.

Men jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig - og jeg står for at det er dumt å sette likhetstegn mellom barnearbeid og slavearbeid.

Skrevet

Selvfølgelig er barnearbeid grusomt. Jeg utdypet forsåvidt også mitt syn. I tillegg angrep jeg heller ikke fuji, men spurte om hun tullet, noe hun gjorde.

Når hun så beklager, så burde hun la det ligge. Ikke gjøre det til en diskusjon om barnearbeid kan være okay. Jeg ser ingen grunn for at hun skal utdype sitt syn, med mindre det var et forsvarsinnlegg for å ønske seg tepper laget av små barnehender.

Nei, barnearbeid er ikke grusomt. Barnearbeid kan være helt ok for barn det, under de rette forhold. INGEN barn har vondt av å jobbe noen timer om dagen, forutsatt at arbeidsforholdene er bra og de får mat, lek, skole og omsorg i tillegg.

Og selvfølgelig måtte dette utarte seg til en diskusjon om barnearbeid. Og det er en ganske viktig diskusjon også, tydeligvis, for det tjener ikke barna at vi bokikotter de varene de har produsert. Noe vi fort vil finne på når magefølelsen vår automatisk sier at barnearbeid er grusomt....

Og jeg beskyldte deg ikke får å angripe fuji, altså. Som jeg skrev til favn var min reaksjon på det første innlegget hennes tilsvarende deres.

Skrevet

Jeg syntes fremdeles at det var en grov, unødvendig og ikke spesielt raffinert spøk, og det beklager jeg.

Jeg syntes egentlig ikke at det er OK å tulle med slavearbeid.

Men jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig - og jeg står for at det er dumt å sette likhetstegn mellom barnearbeid og slavearbeid.

Så du mener at de som reagerte på innlegget ditt gjorde noe dumt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...