Gå til innhold

Sove ute - hvor mye ha på de?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ponny1365380855

4

• Lisabeth

3

• Mirabell

2

• Torv

2

Mest aktive i denne tråden

ponny1365380855

Vanlig klær + vinterdress eller ullbukse og ullgenser + lue, votter og hals. ullteppe under dem dyne og ullpledd over der igjen. Hvis ikke dyne tar jeg to pledd over...skjønner?

Barn under 3 år skal ikke være ute hvis det er kaldere enn minus 8 grader. Ikke bra for små lunger.

Vanlig klær + vinterdress eller ullbukse og ullgenser + lue, votter og hals. ullteppe under dem dyne og ullpledd over der igjen. Hvis ikke dyne tar jeg to pledd over...skjønner?

Barn under 3 år skal ikke være ute hvis det er kaldere enn minus 8 grader. Ikke bra for små lunger.

"Barn under 3 år ikke ute i under 8 minus"? Mange steder i landet ville småbarn da vært inne i lange perioder på vinteren...

Jeg har brukt regelen "Barn under 1 år ikke ute lenge i under 10 minus"

ponny1365380855

"Barn under 3 år ikke ute i under 8 minus"? Mange steder i landet ville småbarn da vært inne i lange perioder på vinteren...

Det er slik vi praktiserer det her vi bor ihvertfall.

under tre år minus 8 grader, og 3-6 år minus10 grader. Dette var også vanlig praksis i en sykehusbhg, og der sov alle barna ute.

Dette er på Østlandet, vet ikke hvordan lufta er andre steder i landet, men det jeg alltid har hørt er at kaldere luft ikke er bra for så små barn, Tror nok det er riktig ja!

PS: glemte å si at barna har på ullsokker.....;-)

Jeg også har brukt "ikke sove ute under -10"-regelen.

Annonse

Det er slik vi praktiserer det her vi bor ihvertfall.

under tre år minus 8 grader, og 3-6 år minus10 grader. Dette var også vanlig praksis i en sykehusbhg, og der sov alle barna ute.

Dette er på Østlandet, vet ikke hvordan lufta er andre steder i landet, men det jeg alltid har hørt er at kaldere luft ikke er bra for så små barn, Tror nok det er riktig ja!

PS: glemte å si at barna har på ullsokker.....;-)

Er det veldig kaldt kan du henge opp et helsetepp e.l foran vognåpningen, det hjelper litt på kald luft. Dessuten ligger barna så godt nede i posen at jeg ikke tror temperaturer ned til 10 minus skal være noe problem. Begge mine sov ute da det var så kaldt.

Jeg har alltid lurt på hvorfor barna skal sove ute. Jeg hadde ikke likt å sove ute i kaldt vær.....

Jeg praktiserte aldri dette med jenta mi. (Sikkert fordi ho ikke ville sove i vogna i det hele tatt)

Pliiiiis - ikke vær spydig. Jeg bare lurer.....

Mine lå i pose, og hadde på seg ullundertøy, inneklær og strikka ulltøy. + Lue og votter og ullsokker. De lå i voksipose med vinterdyne når det var kuldegrader.

Jøss, er ikke dette mye klær å ha på under en voksi med vinterdyne. Den er jo kjempetykk og i ull? :-)

Jeg har på en body og ullgenser og lue. Ellers ligger småtten i vanlig strømpebukse med vanlige bomullssokker.

Han er god og varm når jeg tar ham inn, selv om det er minus 3 til 5 grader ute.

Jeg har alltid lurt på hvorfor barna skal sove ute. Jeg hadde ikke likt å sove ute i kaldt vær.....

Jeg praktiserte aldri dette med jenta mi. (Sikkert fordi ho ikke ville sove i vogna i det hele tatt)

Det beste jeg vet er å ligge med godt åpent vindu og nesten frostrøyk på soverommet he-he....

Ingen må sove ute, men frisk luft gjør ingen skade. Det sier jo at barna sover bedre og lengre ute i frisk luft.

Noen dokumentert begunnelse har jeg dog ikke ....

Enig med deg.

Mine unger sov best i sengen sin, når de hadde formiddagsluren sin.

Datteren min sov luren sin i sengen, både hjemme og i barnehagen. Sønnen hatet (og hater fortsatt) å legge seg i sengen, så han sover luren sin i vogna. (Sette vogna inne hvis det er veldig kaldt.)

fuji1365380447

Jeg hater å ligge i et kaldt rom selv, så jeg ville aldri lagt et lite barn ut i minusgrader for å sove.

Frisk luft er da ikke noen mirakelkur heller da...

Annonse

Unnskyld, men tror du unger på Røros eller Finnmarksvidda er inne fra november til april?

Mine har heller aldri sovet ute. Man blir nok ikke verken friskere eller sykere av det. :-D

MVH

Du må ikke.

Men så små barn er gjerne lite ute i løpet av dagen, og i så fall bare i korte perioder. Både lunge og hode har godt av frisk luft i løpet av dagen. Spesielt i barnehager så blir lufta ganske så tett om alle skal være inne hele tiden.

Min ettåring sover lenger og bedre ute i vogna si enn inne. Men har han ikke ut når det er under minus 8, synes det blir vel kaldt da. Han har ullundertøy (body og stilongs) og et tynt lag inneklær over der. Tar på han lue og hender jeg legger ei ulltrøye som ekstra teppe over bryst/hals. Trenger ikke noe mer enn dette i voksiposen, er alltid varm når jeg tar han inn igjen.

Varierer sikkert mye dette, om barna vil sove inne eller ute. Storebror har aldri sovet ute (men han var også 17 mnd da vi fikk han, adoptert fra Thailand, og var heller ikke vant til vogn)

Jøss, er ikke dette mye klær å ha på under en voksi med vinterdyne. Den er jo kjempetykk og i ull? :-)

Jeg har på en body og ullgenser og lue. Ellers ligger småtten i vanlig strømpebukse med vanlige bomullssokker.

Han er god og varm når jeg tar ham inn, selv om det er minus 3 til 5 grader ute.

Neida, de var akkurat passe såvidt jeg husker! Unger er forskjellige, hvis ungen til venninna mi skulle hatt på seg så mye, hadde han smelta, men for mine var det passe.

Selvfølgelig må ikke ungene sove ute, men mine unger har alltid sovet mye bedre ute enn inne. De eneste gangene de har sovet inne, er når det er kuling og regn ute.

Minstemann på 6 måneder kan sove opptil 3-4 timer ute, men må han ligge inne, sover han max. 2 timer på dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...