Gå til innhold

Sove ute - hvor mye ha på de?

Anbefalte innlegg

ponny1365380855

Unnskyld, men tror du unger på Røros eller Finnmarksvidda er inne fra november til april?

Ok....kanskje jeg ikke har tenkt så grundig over det før... har bare alltid praktisert det der jeg har jobbet med små barn. (veldig vanlig her hvor vi bor, ikke bare noe jeg har funnet på... ;-) ) Men her jeg bor er det ikke mange dagene i året hvor gradene kryper så langt ned... Men er det ikke slik at 10 minus et sted i landet kan være mye "kaldere" enn det 10 minus er et annet sted i landet? noe med tørr luft osv.... er ikke noe værekspert jeg se.....

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ponny1365380855

4

• Lisabeth

3

• Mirabell

2

• Torv

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har alltid lurt på hvorfor barna skal sove ute. Jeg hadde ikke likt å sove ute i kaldt vær.....

Jeg praktiserte aldri dette med jenta mi. (Sikkert fordi ho ikke ville sove i vogna i det hele tatt)

Pliiiiis - ikke vær spydig. Jeg bare lurer.....

Trodde det var alment kjent at uteluft var bedre enn inneluft, finnes masse om dette på nettet, se bl.a. http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1686&S=&P=1993&ID=3952.

Synes dessuten man blir langt mer opplagt av uteluft enn inneluft.

Nå er det så lenge siden jeg hadde baby at jeg husker ikke helt hvor mye han hadde på seg og hvor kaldt det var da vi begynte å¨bruke pose.

Men husk ihvertfall følgende: Det kan slå opp mye kulde fra undersiden - bunnen er tynn og madrassen er tynn. Så derfor holder det ikke bare med dyne/teppe lagt over babyen når det er kaldt.

Før vi begynte "pose-sesongen" brettet vi et lite ullpledd og la nedi vognen for å isolere.

Annonse

Gjest Persille

Virkelig?! Men sovende ute er jo en ting, prøv å holde en 2-3-åring inne når resten av ungene er ute og aker i -12?! *Hehe*

Det er bare soving lovforbudet gjelder for, etter hva jeg vet.

Men vi blir oppfordret til å ikke ha dem ute om det er kaldere enn -10 også...

Gjest Persille

Ok....kanskje jeg ikke har tenkt så grundig over det før... har bare alltid praktisert det der jeg har jobbet med små barn. (veldig vanlig her hvor vi bor, ikke bare noe jeg har funnet på... ;-) ) Men her jeg bor er det ikke mange dagene i året hvor gradene kryper så langt ned... Men er det ikke slik at 10 minus et sted i landet kan være mye "kaldere" enn det 10 minus er et annet sted i landet? noe med tørr luft osv.... er ikke noe værekspert jeg se.....

Du har rett. I Oslo har vi (bhg) ikke lov til å ha dem ute om det er kaldere enn -10.

Lillegutt på 1,5 sover stort sett ute på dagtid. Han går i barnehage så jeg har ikke full kontroll over om han sover i utedress eller ullposen, men når han er med meg (og det er rundt 0 grader) putter jeg på ham langermet ullbody, ullstrømpebukse og ullsokker. Deretter en tynn genser, så fleecegenser og fleecebukse, og ytterst en ikke altfor tykk vinterjakke. Pluss finlandshette.

Han sover i en ullpose, men er blitt så lang at hele overkroppen er utenfor. Er det minusgrader droper jeg vinterjakka og dytter et tynt fleecepledd rundt ham istedet, oppi posen. Så det dekker armer og overkroppen også. Han sover så godt oppi der at! :-)

Det er bare soving lovforbudet gjelder for, etter hva jeg vet.

Men vi blir oppfordret til å ikke ha dem ute om det er kaldere enn -10 også...

Hvilken lov er det ? Jeg vet at bhg vår også praktiserer det som en rettesnor, men jeg har aldri hørt at det er en lov for sentrale Østland som regulerer det ;-)

Våre barn har sovet ute når det har vært ned til 20 minus. Det er _ikke_ så kaldt oppi vogna/inni kalesjen. Men at man følger andre regler i bhg enn hjemme, det kan jeg godta.

Jeg har alltid lurt på hvorfor barna skal sove ute. Jeg hadde ikke likt å sove ute i kaldt vær.....

Jeg praktiserte aldri dette med jenta mi. (Sikkert fordi ho ikke ville sove i vogna i det hele tatt)

Pliiiiis - ikke vær spydig. Jeg bare lurer.....

Du har jo fått fine svar nedover her, mine sov sjelden ute utenom når vi var på tur og det var fordi det ikke var praktisk mulig i bygården vår. Men de sov på rommet sitt med vidåpne vinduer, det gjør sikkert nytta det også.

Annonse

Trodde det var alment kjent at uteluft var bedre enn inneluft, finnes masse om dette på nettet, se bl.a. http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1686&S=&P=1993&ID=3952.

Synes dessuten man blir langt mer opplagt av uteluft enn inneluft.

Jeg ar 3 unger, og det var aldri i mine tanker at de 2 eldste skulle sove andre steder enn ute, - og de nekta å sove inne...

Men nr. 3 VIL ikke og klarer ikke å sove ute i vogna si, om vi prøver aldri så mye!

Så han sover altså inne, og er mye mer uthvilt og opplagt etter 3 timers søvn, enn etter 45 min ute.

Unger er forskjellige! Sånn er det bare...

Min gutt på 3 måneder har på seg ullundertøy (JOHA sitt med bomull innside, han tåler ikke ull rett på kroppen så godt), hjemmestrikket dress og sokker i babyull, og lue. Han ligger i skinnpose. Er god og varm når jeg tar ham opp, uten å være klam.

Først tok jeg på ham fleecedress oppå ullundertøyet, men da ble han klam.

Jeg ar 3 unger, og det var aldri i mine tanker at de 2 eldste skulle sove andre steder enn ute, - og de nekta å sove inne...

Men nr. 3 VIL ikke og klarer ikke å sove ute i vogna si, om vi prøver aldri så mye!

Så han sover altså inne, og er mye mer uthvilt og opplagt etter 3 timers søvn, enn etter 45 min ute.

Enig i det, jeg har heller ikke gitt uttrykk for noe annet.

Gjest Persille

Hvilken lov er det ? Jeg vet at bhg vår også praktiserer det som en rettesnor, men jeg har aldri hørt at det er en lov for sentrale Østland som regulerer det ;-)

Våre barn har sovet ute når det har vært ned til 20 minus. Det er _ikke_ så kaldt oppi vogna/inni kalesjen. Men at man følger andre regler i bhg enn hjemme, det kan jeg godta.

Hm, trodde det var Veileder til miljørettet helsevern i skole og barnehager - men det var det ikke.

Men jeg har lest det et sted - må lete mer :)

Beklager om det virket som et angrep på deg, elextra!

Tror muligens jeg postet innlegget en smule feil! Jeg er vel enig med deg, tror jeg!?!? *husker ikke helt hva du skrev*

Hm, trodde det var Veileder til miljørettet helsevern i skole og barnehager - men det var det ikke.

Men jeg har lest det et sted - må lete mer :)

Neida, du skal ikke bruke tid på det. Det høres ut som det er en anbefaling, ikke en lov. Det høres mest logisk ut også.

Gjest Persille

Neida, du skal ikke bruke tid på det. Det høres ut som det er en anbefaling, ikke en lov. Det høres mest logisk ut også.

Nå har jeg sjekket litt :)

Iflg bydelsoverlegen er det ikke en lov - det er et direktiv. Helsetilsynet kom med noen retningslinjer ifht dette for noen år siden - mest ifht parker. Der er barna ute hele dagen, og var dermed mer utsatt for forfrysninger. De er jo lavere enn oss, nærmere bakken, der er det kaldere, og de er dermed mer utsatt.

Det er altså ingen lov, bare en anbefalt retningslinje å forholde seg til. Det er ikke noe problem å være ute i korte perioder selv om det er kaldere, men man skal følge nøye med. Det gjorde heller ingenting å sove ute - da det er varmere nedi i en pose i vognen enn ute på bakken.

Så fikk vi oppklart det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...