Gå til innhold

Kjøper barna julegaver til dere?

Anbefalte innlegg

Altså: Jeg spør ikke om dere kjøper inn noe som dere fører opp barnas navn på, men om følgende:

Går barna alene inn i en butikk med penger i hånden (gjerne fått fra foreldrene til dette formåle) og kjøper noe fullstendig selvvalgt til foreldrene (+evt søsken)?

Vi har hittil fått så mye selvlagde ting fra barnehage/skole, at vi ikke har begynt med dette. Men jeg husker da diverse snåle gaver jeg selv kjøpte i nokså ung alder! ;-) (Jammen godt at jeg var barn og ikke svigermor! *he he*)

Men altså: Hvor vanlig er dette og fra hvilken alder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208196-kj%C3%B8per-barna-julegaver-til-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er bare 5 og 7 år så foreløbig strekker det seg til div. selvlagde gaver. I fjor fikk de 200,- fra morfar for å kjøpe gave til meg og jeg sendte en tante med dem på butikken. *Hehe* Hun var helt utkjørt da de kom hjem igjen!

Ja, dersom de går tom for presanger de har laget selv, kjøper de, til både oss og andre slektninger! De er 11 og 15 nå da, så den eldste har sluttet å lage ting for lenge siden! Jeg har sagt til ham hva mødre, tanter og bestmødre ønsker seg til en "overkommelig" pris: forbruksvarer som pene strømpebukser, fine håndsåper, gode shampoer osv. Han bruker ca. 100 pr. pers i gaver, vi sponser halvparten!

Dattra mi på 6 gjør ikke det. Men ho har laget en del, og det er tydelig at noe kommer til å bli til oss foreldre. (Men det er jo selvsakt hemmelig, og jeg vet det ikke:-)

Min stesønn har aldri gjort noe. Verken kort til farsdager/morsdager eller noe form for presanger. Han er 14, og da synes jeg faktisk det er merkelig at han ikke tenker litt på andre. Men det gjør han altså ikke.

Annonse

Mine barn er for små enda, men mener å huske at jeg selv begynte med dette da jeg var 11-12år. Det dreide seg om noen billige symbolske greier da, men husker at jeg og venninna mi reiste på "julegaveshopping" da vi gikk i 6.klasse.

Jeg var nok ute på slik shopping allerede i 7-8-årsalderen, men så var jammen meg gavene deretter også!;-)

men det var artig å velge ut noe selv, da!

hare1365380455

Mine er bare 5 og 7 år så foreløbig strekker det seg til div. selvlagde gaver. I fjor fikk de 200,- fra morfar for å kjøpe gave til meg og jeg sendte en tante med dem på butikken. *Hehe* Hun var helt utkjørt da de kom hjem igjen!

Hva fikk du da? *nysgjerrig* :)

Mine har ikke begynt med det ennå, og de er 6 og 3 år.

De lager derimot mye rart i bhg og på skolen...

*S*

Jeg har ihvertfall inntrykk av at barn nå for tiden lager mer gaver etc før jul enn vi gjorde da jeg gikk på skolen. Jeg vet at jeg limte sammen noen vattnisser og slikt, men nå kan det jo komme et lite lass med gaver! ;-)

Hos oss går pappaen med barna fra de er ca. 4-5 år på julegaveshopping til mammaen.

Barna velger noe de synes er fint og har lyst til å gi. Det har gått mye i fine lys og lysestaker, grytevotter, duk osv.

Mammaen tar samme runden med ungene en annen dag og pappaen har ofte fått en skjorte, godlukt eller sokker osv.

Det er ikke alltid vi voksne er enige i valgene, men så lenge det ikke altfor kostbart så lar vi det passere uten å si noe.

Ungene er kjempekrye på julaften når vi voksne pakker opp gavene fra dem.

Gjest Julemamma.

Jeg fikk flott julekjole fra min 6-åring. Pappa'n var bare med å velge størrelse. Året etter kjøpte han stilig sølvring. Pappa betalte.

Fortsetter han slik kommer jentene til å ligge langflate om noen år...

Før dette fikk jeg en del lekebiler som ganske raskt ble anektert.

;-)

Etter hvert får de penger de kan gå å handle med alene.

mvh

Annonse

De kjøper noe med far som guide, det er enten en bok, en cd eller en dvd jeg ønsker meg.

I tillegg får jeg noe de har laget i bhg. Gudskjelov ingen dorull-nisser hittil... Det syns jeg er en forbanna uting og stygge som juling uansett om de er laget av de kjære små.

Ja han begynte i fjor 9 år gammel.

Jeg fikk "slippers" i størrelse alt for stor!!:)

Fikk bytta dem etter jul så det ble en fin og nyttig gve.

Pappa'n fikk hydro kopp(kaffeavtalen).

Vi hadde satt opp noen ønsker da og han fikk med seg penger.

Vi kommer til å sette opp ønskelister i år også for jeg orker ikke noe som blir liggende i skuffen.

Gutten vår på 9 kjøpte gave til oss i fjor, for første gang. Vi fikk 10 pakker (250 sykker, tror jeg det var) servietter med 17. mai-motiv på. De solgte dem for fem kr. pakken på Nille...

Hehe :)

Kjekt å ha 17-mai-servietter til pensjonsalderen, da!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...