Gå til innhold

syk femåring - hjelp til vurdering....

Anbefalte innlegg

Hallo

Femåringen ble syk med feber på onsdag. Han måtte hentes i barnehagen, og klagde over vondt i hodet i tillegg til at han hadde feber. Neste morgen var han fin igjen, og gikk i barnehagen. Fredag fikk han feber igjen, og oppkastsyke. Klaget over vondt i hodet da også. Kastet opp hele natten og lørdag formiddag.

Feberfri og fin på lørdag kveld, søndag og mandag. I dag tirsdag, måtte han hentes i barnehagen igjen pga dårlig form og feber. Nå ligger han på sofaen med høy feber og sover. Klager over vondt i hodet nå også.

Synes det er rart at han blir tilsynelatende frisk, for så å bli syk igjen. Hva ville andre gjort? Er dette vanlig? Blir helt syk selv av å se på den lille venne som sliter med sykdom............

Blir veldig glad for svar.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208224-syk-fem%C3%A5ring-hjelp-til-vurdering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillesøster drev på i en uke med feber på kvelden og feberfri på dagene.

Storesøster hadde mer jevnt med feber som varte i 7 dager. I tillegg hodepine og svært liten matlyst.

I barnehagen til lillesøster sa de at det var flere som hadde vært slik - lenge febersyk.

Hadde liknende forløp på min yngste, bare at det da var snakk om halsbetennelse. Gikk til legen og det viste seg at det var en streptokokkinfeksjon. Legens svar på spørsmålet mitt om hvorfor han ble feberfri uten egentlig å være frisk, var at kroppen klarer å slå tilbake en liten stund, før sykdommen igjen får overtaket,slik at sykdomsforløpet går i bølger.

Vet ikke om det gjelder i ditt tilfelle, men jeg ville tatt barnet med til legen, bare for komme til bunns med hva det er, siden det har vart noen dager. Min filosofi er å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Selv om jeg vet at det ikke er noe alvorlig, så føler jeg meg alltid mer rolig når jeg har fått sjekket saken.

Kanskje den lille kroppen skal få slappe av hjemme i noen dager? Ikke rusche til barnehagen straks han er feberfri.

Takk til de som har svart så raskt! Og jeg har også kommet frem til at han må være hjemme noen dager nå, kanskje hele uka. Gjett om jeg angrer på at jeg sendte han i barnehagen på fredag og nå på mandag. Men det nytter lite å være etterpåklok.

Jeg blir så redd av dette med feber og hodepine, tenker på hjernehinnebetennelse med en gang.

Annonse

Lillesøster drev på i en uke med feber på kvelden og feberfri på dagene.

Storesøster hadde mer jevnt med feber som varte i 7 dager. I tillegg hodepine og svært liten matlyst.

I barnehagen til lillesøster sa de at det var flere som hadde vært slik - lenge febersyk.

Høres nøyaktig ut som vår minste, som nå har hatt feber og null matlyst i 8 dager. Ser ut til å være litt bedre i dag, så nå begynner jeg å "se lyset" igjen!

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

At barnet har feber og føler seg tufs, betyr at det har en infeksjon. Det vanligste er øvre luftvegsinfeksjoner som skyldes virus,og vi er inne i en periode nå med slike infeksjoner. Hodepine er vanligvis uttrykk for at barnet er sykt, brekninger kan oggså følge slike infeksjoner hos barn. Det er heller ikke uvanlig med et forløp der feber og almensymptomer veksler litt. Men hvis barnet etter en periode der det er tilnærmet normalisering og barnet får feber og blir igjen sykt vil det være rimelig å undersøke med tanke på om den første infeksjonen er fulgt av en komplikasjon, t.eks. en bakteriell infeksjon, som evt. skal behandles med antibiotika. Feber påny vil altså kunne være grunn til å få barnet undersøkt av lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...