Gå til innhold

Noen som har klaget oppover i systemet?

Anbefalte innlegg

Gjest en smule irritert

Vi kontaktet kommunen i slutten av august.Har ikke fått noen saksbehandeler eller dato for hjemmebesøk.Har rigt dem utallige ganger og henvist til forvaltningsloven, men de sier de ikke har tid eller kapasitet til å si noe.De er 2 saksbehandlere ( 20 % stilling) som skal dekke en stadig økende andel søkere.

Jeg vil klage, det må da finnes NOEN man kan henvende seg til og fortelle om situasjonen de i barnevernet har.Jeg vil ikke bare sitte å se på at de har brukt snart 4 mnd på å ikke engang ha svart oss som søkere på noen ting.

Hvem kan jeg kontakte? Noen som har gått denne løypa før?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208236-noen-som-har-klaget-oppover-i-systemet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamachina

Hei

Jeg kan forstå din frustrasjon. Sånn var det også med vår første adopsjon og det tok alt for lang tid (1 års behandlingstid i bv). Vi var nok for snille og klaget ikke.

Men senere vet jeg at andre adoptanter i kommunen tok affære og klaget over saksbehandling som tok så ufattelig lang tid. Det førte til at kommunen måtte leie inn

eksterne konsulenter til adopssjonsaker, og det hjalp. Vår andre adopsjon tok det "kun" noen få mdr i BV mot 1 år første gang. Og i høst da vi begynte på adopsjon nr. 3 tok de tak i saken uten ventetid i det hele tatt, skrev rapporten på 2 mdr.

Hvis jeg ikke husker feil så henvendte de seg til Fylket/Fylkesmannen. Mitt råd er: Ta en telefon til fylket og hør med dem hva som er rette klageinstans. Kanskje din klage kan føre til at både dere og andre får bedre vilkår i din kommune. Lykke til!

Da vi måtte ha ny sosialrapport opplevde vi litt av det samme. Ingen konkret tilbakemelding annet enn at vi måtte vente, vente, vente fordi de hadde så mange prioriterte saker. Og kan man annet enn forstå det, da? Uansett likte vi ikke å ikke få noe å forholde oss til, så vi skrev brev til Barnevernet med kopi til helse- og sosialsjefen i kommunen. Et nøytralt brev hvor vi uttrykte forståelse for at det var mange andre saker som hastet, men ba om respekt for at dette var noe som hadde stor, personlig betydning for oss og at vi ønsket å bli behandlet deretter og i hvert fall få en dato for forventet oppstart. Etter noen få dager fikk vi svar, og det tok ikke lang tid før prosessen var i gang. Men det skulle jo ha vært så unødvendig!

Hold dere til skriftlig kontakt, og lykke til!

Hvor i landet er det dere hører til.Vi bor i bærum å der er det bare en person som jobber med dette.(barnværnet ).Vi tok kontakt der i begynelsen av oktober å hun kom etter 10 dager.Vi fikk raporten vår i dag,så nå er vi igang.Merkelig at det skal være så stort sprik i ventetid.

Hei

Jeg kan forstå din frustrasjon. Sånn var det også med vår første adopsjon og det tok alt for lang tid (1 års behandlingstid i bv). Vi var nok for snille og klaget ikke.

Men senere vet jeg at andre adoptanter i kommunen tok affære og klaget over saksbehandling som tok så ufattelig lang tid. Det førte til at kommunen måtte leie inn

eksterne konsulenter til adopssjonsaker, og det hjalp. Vår andre adopsjon tok det "kun" noen få mdr i BV mot 1 år første gang. Og i høst da vi begynte på adopsjon nr. 3 tok de tak i saken uten ventetid i det hele tatt, skrev rapporten på 2 mdr.

Hvis jeg ikke husker feil så henvendte de seg til Fylket/Fylkesmannen. Mitt råd er: Ta en telefon til fylket og hør med dem hva som er rette klageinstans. Kanskje din klage kan føre til at både dere og andre får bedre vilkår i din kommune. Lykke til!

Vi sendte også klage til fylkesmannen ved vår siste adopsjon. Vi hadde først klaget til Barnevernsledelsen i kommunen og tatt kontakt med lederen i Helse og sosialutvalget ( politiker) uten å bli hørt.

Fylkesmannen (kvinne i vårt tilfelle..)tok det kjapt opp med kommunen og da "plutselig" dukket det opp penger til å leie inn konsulent...

Vi fikk forkorta saksbehandlingstia med ihvertfall et halvt år.

Så ikke gi deg !

Det var forøvrig en av de ansatte i barnevernstjenesten som oppfordra oss til å klage !

Lykke til !!!!

Hei du

Jeg jobber selv i barnevernet - og må si at i allefall på "mitt" kontor er vi like frustrerte som dere adoptivsøkere over at vi har så lite kapasitet til å få unna køene - og at alle derfor må vente fra 6-9 mnd før vi får behandlet dem. Jeg vil oppfordre deg til å sende klagebrev til både kommunen (administrasjonen med kopi til bvtj. - de er disse her som sitter på pengesekkene) og Fylkesmannen. Og håper på at det er flere som klager - slik at det blir satt skikkelig på dagsordenen og forhåpentligvis nye ressurser blir frigitt.

Syns forresten det var dårlig at dere ikke fikk et brev om mottatt søknad. Men mht når behandling kan starte opp kan være umulig å si, fordi kapasiteten varer tilsvarende med annen arbeidsmengd. Vi bruker å si ca. mange måneders ventetid, men aldri dato.

Annonse

Skjønner kjempegodt at du er en smule irritert...Jeg har erfart at det dessverre ikke alltid hjelper å klage heller. Jeg ringte barnevernet maaaange ganger i sommer, snakket med to politikere + flere ble satt inn til å hjelpe hos barnevernet.Men vi venter fortsatt på sosialrapporten, etter å ha sendt vår søknad til bv i februar!!! Vi fikk da beskjed om at første møte ville bli etter 4-5 måneder, men første hjemmebesøk ble etter 8 måneder, 2.besøk en uke etter, og det er nå 6 uker siden, og vi har fremdeles ikke hørt noe ang. rapporten. Jeg ser jo at andre har fått gjennomslag for klager, så jeg ville absolutt anbefale at du gikk videre med det. Hadde aldri trodd at det ble så forferdelig å gå å vente, uten noen som helst tidsaspekt å forholde seg til.

Lykke til!!

Gjest en smule irritert

Skjønner kjempegodt at du er en smule irritert...Jeg har erfart at det dessverre ikke alltid hjelper å klage heller. Jeg ringte barnevernet maaaange ganger i sommer, snakket med to politikere + flere ble satt inn til å hjelpe hos barnevernet.Men vi venter fortsatt på sosialrapporten, etter å ha sendt vår søknad til bv i februar!!! Vi fikk da beskjed om at første møte ville bli etter 4-5 måneder, men første hjemmebesøk ble etter 8 måneder, 2.besøk en uke etter, og det er nå 6 uker siden, og vi har fremdeles ikke hørt noe ang. rapporten. Jeg ser jo at andre har fått gjennomslag for klager, så jeg ville absolutt anbefale at du gikk videre med det. Hadde aldri trodd at det ble så forferdelig å gå å vente, uten noen som helst tidsaspekt å forholde seg til.

Lykke til!!

Jeg har sendt brev til barnevernet for ca 3 uke rsiden.Iikke noe svar.I går sendte jeg brev til helse og sosialsjefen i kommunen vår, og nå sitter jeg å skriver på brev til fylkesmannen.Jeg godtar bare ikke dette systemet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...