Gå til innhold

Julegaver: Hvor mye bruker dere pr. barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi hadde ikke det før vi heller, men da var jo ungene også så små at de sammenlignet ikke julegavene sine med andre.

Nå er de så store at de gjør det, men de får klar beskjed om at de får spare til dyre ting de ønsker seg. De har akkurat kjøpt seg PSP som koster 2000 kroner, ved å spare alle bursdagspenger, ukepenger og jobbe noe for oss og besteforeldre i sommerferien.

Jeg tror ikke unger har godt av å få alt de peker på og det gjør de hvis de skal få gaver for 3000 kroner til jul og bursdag av foreldre og så kommer besteforeldre i tillegg.

Jeg synes ikke man skal gi for mye og for dyrt. Det er ikke det julen dreier seg om heller....

Annonse

Gjest kalendria

Vi bruker rundt 5-600 kroner pr. barn. Vi har 4 barn.

Vi kunne sikkert gitt mer, men hva er vitsen? Jeg vil ikke ha griske, bortskjemte drittunger :o)

Det kommer jo litt an på hvor mye de får resten av året også, da. Våre barn får veldig lite gaver og ting og tang ellers, mindre enn naboer og bekjente ellers, men får relativt dyre jule- og bursdagsgaver. Barna våre er verken bortskjemte eller drittunger! Ikke kommer de til å bli det heller.

Det kommer jo litt an på hvor mye de får resten av året også, da. Våre barn får veldig lite gaver og ting og tang ellers, mindre enn naboer og bekjente ellers, men får relativt dyre jule- og bursdagsgaver. Barna våre er verken bortskjemte eller drittunger! Ikke kommer de til å bli det heller.

Samme gjelder her. De får ikke mye ellers i året. Blir de mindre bortskjemte av å få "billige" ting året igjennom?

Gjest Flystripa

Jeg aner ikke hvor mye det blir ennå. Babyen får ikke noe spesielt. Vi _må_ kjøpe en skipakke til eldstemann, for minstemann vil overta storbrorens ski. Det blir vel 700,-

Den ene ønsker seg en Legopakke til 500 (håper på å få det billigere). Den andre ønsker seg fjernstyrt bil og rattkjelke og det aller meste i lekekatalogene.

Vi bruker mellom 500,- og 1000,- pr.barn. (4 stk)

Da får de noe de ønsker seg veldig.

Pakker ikke inn masse "nyttige ting de ville fått uansett" og legger under juletreet -bare for at det skal bli mest mulig pakker, for det er det nok av :o)

Som regel akkurat som nitni under her - 500 - 1000 pr. barn, og da noe de ønsker seg. Klær og sånt som de uansett trenger, legges ikke under juletreet.

Vi har to barn, og de får ikke nødvendigvis for nøyaktig likt beløp. Siden det er stor aldersforskjell (en på 15 og en på 6 1/2 nå i år), hender det at den eldste får noe litt dyrere. De pleier å få én større ting hver, vi fyller ikke opp med div. småsaker til den som får det rimeligste bare for at det skal være nøyaktig likt. De har en del tanter og onkler, så det blir gaver nok.

De får ikke pakkekalendre i desember, men de får gjerne et eller annet sammen om morgen julaften. I fjor fikk de en DVD, i år får de det siste Harry Potter-spillet. Dette brukes til å slå i hjel litt tid på formiddagen.

Resten av året får de ikke spesielt mye av oss bortsett fra klær og sko. Noen bøker og dataspill i året blir det nok, men ikke så mye. Den yngste får nok "mest" i betydningen flest småting, han trenger også flere klesskift siden han er i "slitealderen" og skitner seg til hver dag. Men tenåringen er selvsagt mer selektiv når hun først skal ha noe. Hun bruker også mange av gavekortene hun evt. får til jul og bursdag, på klær.

Vi kjører vanligvis samme opplegg når de har bursdag, de får én skikkelig ting fra oss foreldrene.

Annonse

Gjest lysrøret

Jeg vet om barn som får "smågaver" i gavekalenderen som koster flere hundre kroner.

I år får datteren min en gave med verdi 200,- kroner i sin kalender. Men det er en kjole som hun skal bruke både på avslutningsfest på skolen og til jul.

Synes hun kunne få den som kalendergave istedenfor å kjøpe den mens hun var med. Hun elsker kjoler og vil være kjempeglad for å få den. Og jeg har ingen dårlig samvittighet med å gi den i kalenderen.

Må også få si at det finnes blant annet en slikkepinne en annen kalenderdag osv. Så det er ikke bare dyre gaver hun vil få...

Så jeg synes at du kanskje bør tenke på muligheten med at de du kjenner med dyre smågaver, kanskje ville ha kjøpt tingene alikevel fordi barna trengte noe av det.

Samme gjelder her. De får ikke mye ellers i året. Blir de mindre bortskjemte av å få "billige" ting året igjennom?

Det kommer jo an på hva du mener med at ungene ikke får noe resten av året. Mine får joggesko og klær når de trenger det resten av året. De får stort sett aldri "leker" eller spill utenom.

Sykler har de fått på bursdager da har gavene kommet opp i mer enn 500 kroner.

De eldste har nå litt mer behov for penger og har derfor spurt om å få lov til å hjelpe til hjemme for å få ukepenger. Da får de 70 kr/50 kr - 8 kl/6 kl. Dette skal gå til kino, lørdagsgodteri, bowling, sparing, lommepenger på turer. Jeg tror ærlig at ganske mange unger får alt for mye opp i hendene i dag ja og jeg tror ikke det er sunt.

Det kommer jo an på hva du mener med at ungene ikke får noe resten av året. Mine får joggesko og klær når de trenger det resten av året. De får stort sett aldri "leker" eller spill utenom.

De eldste har nå litt mer behov for penger og har derfor spurt om å få lov til å hjelpe til hjemme for å få ukepenger. Da får de 70 kr/50 kr - 8 kl/6 kl. Dette skal gå til kino, lørdagsgodteri, bowling, sparing, lommepenger på turer. Jeg tror ærlig at ganske mange unger får alt for mye opp i hendene i dag ja og jeg tror ikke det er sunt.

Jeg må innrømme at jeg syns mine unger er bortskjemte. De får mye mer enn hva jeg selv fikk, vi tar dem med på mye mer enn jeg var med på, vi stiller opp mye mer enn foreldrene våre gjorde, men de er nok mindre bortskjemte enn veldig mange andre unger som får alt de peker på.

Gjest kalendria

Jeg må innrømme at jeg syns mine unger er bortskjemte. De får mye mer enn hva jeg selv fikk, vi tar dem med på mye mer enn jeg var med på, vi stiller opp mye mer enn foreldrene våre gjorde, men de er nok mindre bortskjemte enn veldig mange andre unger som får alt de peker på.

Våre barn får naturligvis også klær og sko når de trenger det, men veldig lite utenom. Ungene våre er jo også "bortskjemte", sammenliknet med hva jeg hadde på samme alder. Men det går vel ikke helt an å sammenlikne sånn? Det er tross alt år i mellom. Vi foreldre er definitivt også borskjemte, sammenliknet med hva foreldrene våre hadde, igjen, på samme tid. Det skylders mest av alt samfunnsutvikling og generelt økt velferdsnivå, ikke at vi er på et annet sosialt nivå enn foreldrene våre. Jeg kunne ikke tenkt å leve uten oppvask- og vaskemaskin (så lenge vi har råd til det), og synes ikke det er spesielt "bortskjemt" å ha det i dag.

Men foreldrene mine hadde ingen av delene da de hadde like mange barn som vi har nå.

Mine søsken syntes jeg var bortskjemt, sammenliknet med dem, da jeg vokste opp. Men saken er at det var 15 år mellom den eldste og meg, og jeg hadde akkurat samme følelsen av å være fattigere enn folk rundt oss var, på samme måte som de hadde (vi var en hel haug unger, så det var ikke fett). Selv om jeg altså fikk mer enn søskenenen mine, isolert sett.

Vi gir en del til bursdager og jul. Et visst minimum av leker og utstyr synes vi de skal ha, og bruker slike anledninger til å gi dem det. Har ingen besteforeldre eller annen familie som gir dyre eller mye gaver, så vi står for sånt selv.

Det er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår man blir fet av, men hva man spiser mellom nyttår og jul. Tror ikke ungene blir bortskjemt av det de får mellom jul og nyttår, heller. Og vi greier uansett ikke å gi barna alt de peker på til jul og bursdag, ønskene er altfor mange og vidløftige til det. Men ingen sure miner, likevel, heldigvis. Da hadde mor blitt sur!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...