Gå til innhold

Fremdeles sjalusi ???


Sila

Anbefalte innlegg

Har egentlig sluttet med bleie, men.....gutt snart 5 år:

For et år siden fikk vår vår sønn, snart 5 år - en lillesøster. Ganske raskt resulterte det i at en gutt som hadde vært bleiefri og uten uhell et halvt år - plutselig trengte bleier igjen. En kjent problemstilling ettersom jeg forstår. Nå er lillesøster over ett år, men fremdeles har han i perioder mye uhell. Jeg blir ikke klok på dette. Han kan i ukesvis være kjempeflink uten uhell av noen art. Så har han perioder hvor han stadig vekk tisser på deg, og så igjen andre perioder hvor han flere dager på rad kan bæsje på seg. Jeg syns det er avnskelig å håndtere dette. For når han klarer dette kjemefint i perioder, hvorfor har han da andrer dager hvor han kan bæsje på seg opptil flere ganger pr dag? Et dette vanlig - og hvordan skal vi takle det? For tiden er vi tilbake på bleiestadiet med han. Han har bleie på seg inntil han har vist flere dager på rad at han er i stand til å gå på do igjen. Gutten er ellers en trygg og harmonisk unge og jeg forstår rett og slett ikke disse stadige "tilbakeslagene". Alle sier at det er behov for opperksomhet som styrer det, uten at jeg kan se noen sammenheng med det i forhold til hans - la oss kalle det -gode og dårlige perioder. Dessuten lurer jeg på i hvilken grad det er er bevisst/ubevisst handling fra hans side? Han virker oppriktig frustrert selv innimellom, og andre ganger slett ikke. Er dette kun en psykisk greie ( fremdels sjalu på lillesøster?) eller kan det på noen måte være fysisk betinget???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også frustrert

Hei Sila, det kunne ha vært meg som skrev dette innlegget. Vi sliter med det samme med vår sønn. Tørr i perioder og bleiebarn i lengre perioder igjen.

Kan du ikke sende meg en mail så kan vi utveksle erfaringer om ikke annet så for felles trøst?

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Sila Det du beskriver, og som du selv sier er dette en kjent problemstilling Det er ikke uvanlig at barn begynner å tisse på seg igjen etter at de har fått småsøsken.Dette kan, som du selv er inne på, ha noe med oppmerksomhetsbehov å gjøre. Jeg tror ikke dette nå er bevisst fra hans side. Se litt på dovanene hans. Er han en gutt som kan holde seg i lange perioder?Prøv å få til litt faste dotider, om dere ikke allerede har det. Barn skal starte dagen med å gå på toalettet, videre så er det sikkert et system i barnehagen for dotider.Påse at han også har dotider på ettermiddagen, og før han legger seg. Når det gjelder avføringen så er det viktig at han har en ok sittestilling på toalettet, slik at han slapper av når han sitter der. Bruk gjerne en skammel under føttene. Mest sannsynlig vil dette bedre seg etterhvert. Men du kan jo ta det opp med barnelegen om det ikke bedrer seg. Håper du også kan ha nytte av "også frustrert"som har svart på innlegget ditt og som kjenner seg godt igjen i situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sila, det kunne ha vært meg som skrev dette innlegget. Vi sliter med det samme med vår sønn. Tørr i perioder og bleiebarn i lengre perioder igjen.

Kan du ikke sende meg en mail så kan vi utveksle erfaringer om ikke annet så for felles trøst?

[email protected]

Hei, jeg er en bekymret 3 barnsfar, jeg har to døtre 2 og 5 og et halvt år og nå en gutt på 2 uker. Siden vi har fått mor og minsten hjem har vi oppplevd at eldstemann har tisset på seg 3 til 4 ganger hver dag, og kan ikke kontrollere dette. Hun har tidligere ikke vist tegn til dette og vi opplever henne som forsiktig, snill og sårbar, men veldig harmonisk. Jeg blir VELDIG bekymret og vil gjerne ha råd. Jeg ilte selvsagt til legevakten - tenkte at her var det en infekskjon men har ved ettertanke skjønt at dette må være noe annet. Skal vi bare ignorere dette , jeg har ikke lyst til å starte med bleierpå henne da jeg tror hun selv oppfatter at det er flaut.

Setter stor pris på svar.

Hilsen Steffen - bekymret far.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Hei, jeg er en bekymret 3 barnsfar, jeg har to døtre 2 og 5 og et halvt år og nå en gutt på 2 uker. Siden vi har fått mor og minsten hjem har vi oppplevd at eldstemann har tisset på seg 3 til 4 ganger hver dag, og kan ikke kontrollere dette. Hun har tidligere ikke vist tegn til dette og vi opplever henne som forsiktig, snill og sårbar, men veldig harmonisk. Jeg blir VELDIG bekymret og vil gjerne ha råd. Jeg ilte selvsagt til legevakten - tenkte at her var det en infekskjon men har ved ettertanke skjønt at dette må være noe annet. Skal vi bare ignorere dette , jeg har ikke lyst til å starte med bleierpå henne da jeg tror hun selv oppfatter at det er flaut.

Setter stor pris på svar.

Hilsen Steffen - bekymret far.....

Til steffen1.Det du beskriver er faktisk ikke uvanlig når søsken opplever å få småsøsken.Du skriver selv at hun er sårbar, men harmonisk.Det kan tyde på at hun trenger litt ekstra oppmerksomhet akkurat nå. Siden hun har 2 mindre søsken kan det bli mye fokusering på at hun nå er stor.Det er nok viktig med litt faste rutiner på det å gå på toalettet også. Barn bør gå på toalettet minst 4 ganger pr. dag.Dette pleier å endre seg etter litt tid, men la henne få en del oppmerksomhet som storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...