Gå til innhold

fem år...tissa i natt igjen..mareritt?

Anbefalte innlegg

Gjest misstiss

Jeg har en sønn på fem. han har opp igjennom jevnlig tisset i sengen og vi har derfor tatt ham opp før vi legger oss og latt ham tisse. Dette har gjort at han sover videre uten å tisse på seg.

I det siste har han tisset på seg i ti-elleve tida, dvs før vi har fått ham til å tisse. Han mumler ting om monstre etc..kan mareritt være årsaken? Psykisk på andre måter (krangler av og til med ei jente i barnehagen)..

Broren var tørr ca 2,5 både natt og dag.

Jeg hauser det ikke opp, bare tenkte noen hadde noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208292-fem-%C3%A5rtissa-i-natt-igjenmareritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theoline

Jeg har også en fem år gammel gutt, han har vært tørr siden før han ble tre.

Men den siste tiden har han også vært plaget av mareritt og at han ikke våkner skikkelig før han skal på do..

Tisser ikke mye, men nok til at han må opp å skifte truse, fryktelig slitsomt på natta synes jeg (og sikkert han).

Kanskje det er noe som hører med det å være 5-år, og det er monstre, dinosaurer ol som er gjengangeren her også!

Ikke et godt svar på problemet, men dere er ikke alene om problemet da :)

Gjest misstiss

Jeg har også en fem år gammel gutt, han har vært tørr siden før han ble tre.

Men den siste tiden har han også vært plaget av mareritt og at han ikke våkner skikkelig før han skal på do..

Tisser ikke mye, men nok til at han må opp å skifte truse, fryktelig slitsomt på natta synes jeg (og sikkert han).

Kanskje det er noe som hører med det å være 5-år, og det er monstre, dinosaurer ol som er gjengangeren her også!

Ikke et godt svar på problemet, men dere er ikke alene om problemet da :)

takk for svar. det går nok over etterhvert og mareritt er ikke til å spøke med...

Gjest Fru. Hagen

Han har jo aldri vært helt tørr, så det at det nå er blitt vinter og mørkt og trist ute, kan bety at han sover tyngre nå enn ellers som gjør at hjernen ikke registerer at blæren er full. Det at dere tar han opp på do om kvelden er ikke bra for utviklingen hans. Dere lærer nå nemlig kroppen hans til at den skal tisse om natten, mens det kroppen egentlig skal lære er å holde på urinen hele natten. Bruk heller bleier slik at kroppen hans får modne på riktig måte og at han får sove uavbrutt. Ja, tissing om natten kan skyldes psykiske årsaker, men dette gjelder stort sett kun i tilfeller hos barn som har vært helt tørr i lange perioder, men som begynner å tisse på seg igjen.

Et råd er å få han til å gå to ganger på do før han legger seg, dvs. gå på do før kveldsstellet og en gang til like før han hopper til sengs. Ellers er det visstnok viktig at de går mange nok ganger på do i løpet av dagen, ca 5-6 ganger, og at han ikke får for mye å drikke på kvelden... Skriver visstnok fordi vi har prøvd det meste men det hjelper lite. Det med to doturer hjalp en liten periode...

Passer dere på å begrense hva han drikker om kvelden?

Det må vi med fireåringen vår, hvis ikke må han ofte tisse om natten. Da roper han og vekker oss for at vi skal følge ham på do; antakelig bedre enn at han tisser i sengen. Vi passer på at han drikker en del frem til ca. kl. 18. Han får bare vann, da drikker han ikke mye mer enn han trenger.

Jeg forsøker å få ham til å gå på do flere ganger i løpet av kvelden, og alltid rett før han går i sengen. Ofte sier han da at han ikke må, men om jeg får han til å gå på do, kommer det gjerne en skvett likevel.

Tror ikke det er lurt å ta ham opp på natten, da venner jo ikke blæren seg til å holde seg natten gjennom.

Lykke til! :)

Annonse

Et råd er å få han til å gå to ganger på do før han legger seg, dvs. gå på do før kveldsstellet og en gang til like før han hopper til sengs. Ellers er det visstnok viktig at de går mange nok ganger på do i løpet av dagen, ca 5-6 ganger, og at han ikke får for mye å drikke på kvelden... Skriver visstnok fordi vi har prøvd det meste men det hjelper lite. Det med to doturer hjalp en liten periode...

Og jeg som har hørt de skal øve seg ved å vente med å gå på do for å trimme "blæremusklene"...

mvh

Om dere tar han på do om natta, bør dere vekke han slik at han ikke lærer å tisse i søvne. Men det gjør dere kanskje allerede.

Hva med å be legen om minirin nesepray som brukes i kombinasjon med begrensing av væskeinntak om ettermiddagen / kvelden?

mvh

Om dere tar han på do om natta, bør dere vekke han slik at han ikke lærer å tisse i søvne. Men det gjør dere kanskje allerede.

Hva med å be legen om minirin nesepray som brukes i kombinasjon med begrensing av væskeinntak om ettermiddagen / kvelden?

mvh

Gir de minirin til så små som det da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...