Gå til innhold

Lett å finne lusa/eggene???

Anbefalte innlegg

Lus i barnehagen (igjen), men vi har ikke hatt det - ennå. I kveld har jeg sittet med kam mens guttungen satt i badekaret, og lett og lett. Er det lett å finne disse eggene og lusene? Hvis det er få lus kan man kanskje overse dem, men burde jeg ha funnet noe hvis det hadde vært noe der når jeg satt sånn i 10 minutter og kikka og gredde??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208413-lett-%C3%A5-finne-lusaeggene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, har vært gjennom lusehysteri her og, uten funn. Det har vært stille på lusefronten et helt år, men nå kom det nettopp skriv fra skolen om lus, jeg tok et par kjappe beslutninger - kasta arket rett i ovnen. Når jeg ser lusa kravler, da skal jeg reagere. De fleste barn får jo ikke lus.

Jeg tror du kan være trygg. Det er størst sjanse for å finne lus i nakken og bak ørene. Eggene er lettest å se for de stikker ikke av, de er små og grå og sitter fast på hårstråene. Har du lett grundig, så har dere sikkert ikke lus. Sjekk om en ukes tid.

Vet ikke, har vært gjennom lusehysteri her og, uten funn. Det har vært stille på lusefronten et helt år, men nå kom det nettopp skriv fra skolen om lus, jeg tok et par kjappe beslutninger - kasta arket rett i ovnen. Når jeg ser lusa kravler, da skal jeg reagere. De fleste barn får jo ikke lus.

Det er veldig mange som får lus, og når folk ikke gidder å sjekke, blir man jo aldri kvitt plagen. Det kan ta flere uker fra man får lus og til man begynner å klø, og på den tiden kan man rekke å smitte mange andre, inkludert foreldre og søsken.

Det er da ikke så mye mas å sjekke. Gre gjennom med lusekam i vått hår en gang i uken og sjekk litt i nakken og bak ørene.

Gjest sjokkedorisei

"Bare å gre en lusekam igjennom håret" Synes det ikke er bare jeg. Har 2 jenter og den lusekammen jeg har kjøpt er rett og slett helt umulig å bruke. Umulih å gre den igjennom håret.

"Bare å gre en lusekam igjennom håret" Synes det ikke er bare jeg. Har 2 jenter og den lusekammen jeg har kjøpt er rett og slett helt umulig å bruke. Umulih å gre den igjennom håret.

Bruk balsam. Gre først med den siden med størst mellomrom mellom taggene, så med den fine kammen. Mine gutter har tykt hår, men det er ingen problemer med å gre hverken dem eller oss voksne.

Annonse

Gjest blomsterløk

Med en slik holdning er det jo jammen ikke rart man sliter med å bli kvitt lusa.

Vi bruker lusekam i vått hår en gang i uka. Det er jo ikke store jobben å gjøre det.

Gjest sjokkedorisei

Bruk balsam. Gre først med den siden med størst mellomrom mellom taggene, så med den fine kammen. Mine gutter har tykt hår, men det er ingen problemer med å gre hverken dem eller oss voksne.

Jeg har prøvd med balsom også. Mulig at de har for tykt og langt hår.

Etter å ha vert igjennom en runde med lus blir eg pissed av slike som deg.

Det er derfor det er så vanskelig å bli kvitt en luseepidemi, fordi noen ikke gidder. "mine unger får ikke lus.."

Vi har hatt et tilfelle her på skolen også, de gadd ikke sjekke. En nabo tok affære og sjekket barna, og jammen var det ikke en godt etablert koloni der ja!

En god regel er jevnlig sjekk ( uavhengig av lusevarsel) og en sjekk etter hver ferie.

Bruk først vanlig hårbørste, i vått hår der balsamen fremdeles sitter i( og masse balsam!) og så bruker du lusekammen.

I verste fall får du få en frisør til å gjøre det ( jeg har umulig hår, og fikk en frisørvenninne til å sjekke)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...