Gå til innhold

Femåringen min igjen.............

Anbefalte innlegg

Skrev om femåringen min som har vært på og av syk i flere dager en dag tidligere (innlegget: Syk femåring - hjelp til vurdering). Fikk svar fra barnelege da, men ønsker litt hjelp igjen....

Han var med meg til legen i går, og legen lyttet på ham, og kjente på magen. Han var rød i halsen, lungene var fine, og magen var myk og fin. CRP var 8. Formen var egentlig ganske god i hele går, med temp. stort sett rundt 38.

Men i dag morges klaget han igjen over vondt i magen, og måtte kaste opp flere ganger.

Jeg blir bekymret, og lurer på hva dette kan skyldes. Han har vanligvis ikke spesielt sensitiv mage, og klager sjelden over vondt.

Noen som kan berolige meg, eller gi noen råd?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208468-fem%C3%A5ringen-min-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mariamamma

Stakkars. hvis du er bekymret for at det er mer alvorlig enn legen sa hadde jeg faktisk ringt legevakten eller sjekket hos en annen lege for sikkerhetsskyld. Det kan jo også være en influensaform som flytter på seg, hvis du skjønner hva jeg mener. Omgangssyke går jo ofte over på 1-3 dager, mens mageinfluensa kan vare i en uke. Av erfaring vet jeg at det lønner seg å lytte på egen magefølelse så jeg hadde tatt en telefon.

Lykke til og god bedring!

Gunnar Oftedal, barnelege

Ut fra det du forteller er det tydelig at gutten din har en infeksjon, og trolig en virusinfeksjon. En normal CRP tyder på det. Er han rød i halsen sitter en del av infeksjonen der, men når han kaster opp er det grunn til å regne med at infeksjonen også sitter i magesekken. Dersom han også får/har diare betyr det at tarmen også er affisert. Det er vanlig at virusinfeksjoner gir symptomer fra forskjellige organer samtidig, eller under utvikling av sykdommen. Det er derfor ikke helt uvanlig med det sykdomsforløpet du beskriver. Jeg synes du skal gi ham mat han har lyst på, godt å drikke, og regne med at han blir frisk om ikke så mange dagene. Det er sjelden en virusinfeksjon tar mer enn en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...