Gå til innhold

Grrrr.... eggeskallet sitter dønn fast i egget !!


keinstein

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ferske egg og foreløpig hardkokt de som var like store. Skallet sitter fast i egget, så når jeg skal plukke av skallet, ender jeg opp med kaos av skall og eggbiter pluss en rimelig irritert Keinstein.

Hva skyldes det, og hvordan unngå det? Finner ikke noe hos Prior om det, men så er de ikke fra Prior, men rett fra hønsereiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest "skara"

Kan hende jeg har missforstått spørsmålet ditt, men svarer på det jeg tror er problemet?

Når man har kokt egg og skal renske av skallet er det lurt å fylle kjelen med kaldt vann å la de ligge litt, da er det veldig enkelt å renske de, vet ikke om det var dette som var problemet da??

Lykke til ha en fin "eggrenskings" kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Kan hende jeg har missforstått spørsmålet ditt, men svarer på det jeg tror er problemet?

Når man har kokt egg og skal renske av skallet er det lurt å fylle kjelen med kaldt vann å la de ligge litt, da er det veldig enkelt å renske de, vet ikke om det var dette som var problemet da??

Lykke til ha en fin "eggrenskings" kveld

Det er ikke så lett å få av skallet på helt ferske egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "skara"

Det er ikke så lett å få av skallet på helt ferske egg.

Sant det du!! men hender det kommer litt oppi bakebollen da? :-) Har tips på det å jeg he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hare1365380455

Sant det du!! men hender det kommer litt oppi bakebollen da? :-) Har tips på det å jeg he he

Da er det bare å prøve å fiske det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "skara"

Da er det bare å prøve å fiske det opp.

Drite i å bake enkelt å greit hi hi,

eller kjøpe ferdigpk som det bare skal tisettes vann + melk

Nå var jeg morsom tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har missforstått spørsmålet ditt, men svarer på det jeg tror er problemet?

Når man har kokt egg og skal renske av skallet er det lurt å fylle kjelen med kaldt vann å la de ligge litt, da er det veldig enkelt å renske de, vet ikke om det var dette som var problemet da??

Lykke til ha en fin "eggrenskings" kveld

Jeg kan tenke meg det. Skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferske egg er vanskelige! Skyll egget i kaldt vann når du har kokt det; da KAN det bli litt lettere å få av skallet.

De er små, dverghøns.

Har fått større også.

Men egg fra butikken er det ikke problemer med.

Fristende med ferske egg å spise, bruker de gamle til baking. Synd å putte de freske i kjøttdeig eller vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

De er små, dverghøns.

Har fått større også.

Men egg fra butikken er det ikke problemer med.

Fristende med ferske egg å spise, bruker de gamle til baking. Synd å putte de freske i kjøttdeig eller vafler.

Skal du ha helt ferske egg må du kjøpe de direkte fra en gård. De i butikken er nok ikke så ferske...

Men nå fikk jeg lyst på kokt egg til frokost! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Drite i å bake enkelt å greit hi hi,

eller kjøpe ferdigpk som det bare skal tisettes vann + melk

Nå var jeg morsom tenker jeg!

Du er en luring, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må kjøles i iskaldt vann i ca 2 minutter, og deretter tas opp av det kalde vannet. Ligger de lenger, fester skallet seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må kjøles i iskaldt vann i ca 2 minutter, og deretter tas opp av det kalde vannet. Ligger de lenger, fester skallet seg igjen.

Takk. Prøver. Jeg har inntrykk av dette gjelder ikke så mye egg fra butikken, jo ferskere egg, jo mer klebing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Prøver. Jeg har inntrykk av dette gjelder ikke så mye egg fra butikken, jo ferskere egg, jo mer klebing.

Vi pleier å få egg direkte fra en gård, så eggene er rimelig ferske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...