Gå til innhold

Hvem ordner alt til jul?

Anbefalte innlegg

He he, nei han får velge selv ; )

Det sparer oss for mye kjefting og masing i hele desember å gjøre det sånn. kan ikke tvinge julekos på noen, fungerer dårlig!

Men jeg ser 1950talls assosiasjonene!

Ja, det er det som er det verste!

Jeg har alltid hatt som mål å ha mest mulig likestilling i heimen. Problemet er bare at det slett ikke alltid er like lett å få til... Jeg kan ikke forlange at han skal vaske inni kjøkkenskapene når han ikke skjønner vitsen osv... Selv har jeg ikke snøring når det gjelder bygging av garasje, pløying av snø og ting som har med bilene å gjøre. Det er nok et stykke igjen til full likestilling, ja ;-)

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

12

• morsan

11

• Lillemus

6

• Paloma

5

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er det som er det verste!

Jeg har alltid hatt som mål å ha mest mulig likestilling i heimen. Problemet er bare at det slett ikke alltid er like lett å få til... Jeg kan ikke forlange at han skal vaske inni kjøkkenskapene når han ikke skjønner vitsen osv... Selv har jeg ikke snøring når det gjelder bygging av garasje, pløying av snø og ting som har med bilene å gjøre. Det er nok et stykke igjen til full likestilling, ja ;-)

Det er langt og lenger enn langt. Ikke har jeg sjumilsstøvler heller. Men så er det noen "mannsoppgaver" jeg ikke er så ivrig etter å ta over også da.

Men akkurat her er det mer det at han synes alt julebestyret er noe mas og tull, mens jeg synes det er koselig og viktig. Jeg kunne fått han til å gjøre mer ved å mase og kjefte, eller legge min flid i å motivere og lokke (virker kanskje bedre..), men så er det sånn at når han synes det er viktig å bruke 3 timer på å støvsuge bilen, så får han gjøre det da, og ikke forvente at jeg skal delta der...

Siden det er bare meg som er voksen her i huset så faller alt på meg. :o)

Skjønt - stemora og jeg har delt kalenderstyret mellom oss slik at ungene får en pakke etter sfo / bhg der de er den dagen så det ble ca. halvparten på oss hver.

Og siden vi skal være hos eksen og stemora på julaften så kommer jeg vel til dekket bord... Aaahhh... :o)

Må man vaske vinduer før jul altså? Gjestene hos oss kommer ikke før kl. 17 og da er det jo mørkt :).

Jeg satt det litt på spissen jeg da for vi gjør jo det meste sammen, det er bare det at jeg vet ikke om det hadde blitt noen kalendere hvis ikke jeg tok tak i det :o). Kanskje prøve til neste år og ikke nevne det med et ord.

På søndag var vi på adventskonsert i kirken og da var det masse lys på kirkegården, mannen min syns det var rart at det var så mange lys der. Det er første søndag i advent sa jeg, jøss er det det allerede sa han. Adventsstaken kom fram i går :o)

Hehe.

Hos oss er vi endel hjemme på dagtid i julen så skulle solen titte inn så slipper vi heldigvis å se på gråe vindu.

sier att jeg ønsker meg noe som han har laget spesielt til meg.. han lager jo så mange fine smykker til andre..

han sier selv att det er så kjedelig og gi slike ting men det synes ikke jeg..

men jeg håper det blir en liten pakke i år også..

*Kremt* Skulle ikke du sende meg noe for en tid siden? *Streng* ;o)

Gjest KariKruskakli

Hvem lager kalenderne hos dere?

Jeg.

Hvem oragniserer julerydding.

Jeg.

Hvem er det som kjøper inn julegavene. Begge to. Eller mest meg, men jeg jeg sørger for at han er med når de dyreste gaven skal kjøpes, he he.

Hvem er det som baker julekakene.

Ingen. Hvem er det som gidder å bruke tid på tørre julekaker da, som ingen spiser? Vi baker heller en sjokoladekake og kjøper et par bokser med noen tørre kaker.Konfekt er mye bedre. Og så får vi både kransekake og Delphiakake av svigermor (hun synes sikkert synd på sønnen sin som har ei slik kake-baker-kone)

Jo, så må jeg ikke glemme da at hele familien faktisk er sammen om å lage pepperkakehus.

Hvem står for julemiddagen,hvis den er hjemme hos dere?

Den er alltid hjemme hos oss selv, og det er jeg som er sjefskokk på juleaften. Da har vi pinnekjøtt, nam nam.

Sene i jule er det mannen min som er sjefskokk, når ribba og lutefisken skal lages.

Hvem står for sjenking av øl og akevitt?

Mannen min.

Annonse

Hvem er det som lager disse kalenderne hos dere?

Kjøper ferdige, dvs. Playmobil-kalendere. Jeg sto for innkjøp, vi monterte sammen.

Hvem er det som organiserer julerydding?

Begge, han er mest ivrig.

Hvem er det som kjøper inn julegavene?

Begge

Hvem er det som baker julekakene?

Jeg står for bakingen, men han er jo med å kjevle ut og stikke ut sammen med meg og barna.

Hvem står for julemiddagen hvis den er hjemme hos dere selv?

Vi gjør det sammen, men han har hovedansvaret.

Og hvem står for skjenkingen av øl og akevitt? :o)

Begge.

"Hvem er det som lager kalenderne hos dere?"

Det gjør vi sammen.

"Hvem er det som organiserer julerydding?"

Jeg lager liste, oppgavene fordeles rimelig likt. Som regel rydder han og handler inn mat & tre, mens jeg vasker huset og..ehh..organiserer?.

"Hvem er det som kjøper inn julegavene?"

Vi lager liste sammen, og tar et hovedraid sammen også. Enkelte ting handles inn separat.

"Hvem er det som baker julekakene?"

Jeg, Toro og Ikea.

"Hvem står for julemiddagen hvis den er hjemme hos dere selv?"

Vi er alltid hjemme hos oss med gjester, og det er alltid mannen som ordner middagen.

"Og hvem står for skjenkingen av øl og akevitt?" :o)

Akevitt: han. Øl: den enkelte gjest.

Jeg er glad i å holde på med disse juletingene, mens mannen ikke er noe utpreget julemenneske akkurat.

I år har jeg stått for julekalendere.

Det blir alltid meg som baker med ungene og lager pepperkakehus. Jeg syns jo det er koselig, mens han ikke helt forstår poenget. Han er gjerne med på pepperkakehuset da..

Vi deler på rydding og vasking til jul.

Julegavene er det også jeg som pleier å ordne med. Jeg er en effektiv shopper..

Julemiddagen skal han lage i år.

Skjenking av øl og akevitt: Der har vi ingen fastlåste roller. Hipp som happ.

Her deler vi på mye. En ting jeg synes er greit er at han tar ungene med på noe morsomt, mens jeg får være alene hjemme og gjøre juleforberedelser :o)

Men jeg lager ei liste før november kommer, med alt som skal gjøres og alt som kan gjøres. Den ligger synlig for alle. Min kjære er flink til å sjekke lista og få unna en del av det. Han synes det er kjempekjekt med en slik oversikt.

Adventskalendrene fikser jeg, for jeg mållkoser meg sånn med dette, pappan er nok veldig glad for det :o)

Når det gjelder julegaver lager jeg av og til. Men utenom hjemmelaget, så kjøper jeg til min familie og "mine" venner, og han til sin. Sånn stort sett. Synes det er greit arb.fordeling.

Når det gjelder innpakking slipper han ikke til. Det er det jeg koser meg mest med nå før jul :o)

Jeg baker det meste -for jeg liker det. Han er en god smaker :o)

Men han kan gjerne bake pepperkaker med ungene bl.a.

Julemiddagen deler vi på. I fjor sto han for hele middagsstyret på julaften. Deilig!

Jeg er hjemmeværende på dagtid så det er naturlig at jeg gjør mesteparten av juleforb. Men mest fordi jeg liker det :o)

Noen av mine venninners samboere sier at de ønsker seg en slik lista som jeg lager. For gjør de noe er det galt, og gjør de ikke noe er det galt også.. Tror nok mange stresser ræva av seg i desember.

Jeg gjør alt du nevner, bortsett fra julemiddagen. Mannen min lager både den og de aller fleste andre middagene våre. Men borddekking, håndtering av oppvask og rester samt absolutt all rydding og vasking av kjøkkenet etterpå, er min jobb.

Han setter også juletreet i foten og setter på lysene. Resten av pyntingen gjør jeg og ungene.

Skjenking av øl og akevitt er det lite av hos oss, men i så fall er det nok mest selvbetjening.

Annonse

Hvem er det som lager disse kalenderne hos dere? Det er meg. Men vi blir enige på forhånd hva jeg skal kjøpe inn.

Hvem er det som organiserer julerydding? Jeg som organiserer, mannen min som rydder.

Hvem er det som kjøper inn julegavene? I fellesskap. Tidlig, bare koselig, ikke stress.

Hvem er det som baker julekakene? Meg, mannen min og barn.

Hvem står for julemiddagen hvis den er hjemme hos dere selv? Kommer aldri til å være hos oss, tror jeg. Men hvis det skjer, så blir det meg. Mannen min vasker opp.

Og hvem står for skjenkingen av øl og akevitt? Begge.

Hvem er det som lager disse kalenderne hos dere? Jeg

Hvem er det som organiserer julerydding? Begge

Hvem er det som kjøper inn julegavene? Jeg

Hvem er det som baker julekakene? Begge, men initieres av meg.

Hvem står for julemiddagen hvis den er hjemme hos dere selv? Han

Og hvem står for skjenkingen av øl og akevitt? :o) Begge

Gjest KariKruskakli

Siden det er bare meg som er voksen her i huset så faller alt på meg. :o)

Skjønt - stemora og jeg har delt kalenderstyret mellom oss slik at ungene får en pakke etter sfo / bhg der de er den dagen så det ble ca. halvparten på oss hver.

Og siden vi skal være hos eksen og stemora på julaften så kommer jeg vel til dekket bord... Aaahhh... :o)

"Skjønt - stemora og jeg har delt kalenderstyret mellom oss slik at ungene får en pakke etter sfo / bhg der de er den dagen så det ble ca. halvparten på oss hver"

Jeg er virkelig imponert over samarbeidet mellom dere;)

Han får nok bare skår på en her. Han ordner alltid drikke når vi har folk.

Ellers organiserer jeg det meste. Han gjør det han får beskjed om med innkjøp av presanger o.l. Jentungen på 6 er super til å hjelpe til med bakingen.

Jeg jobber 80% og han 150%. Jeg trives også med mesteparten her. Og selv om han ikke tar initiativet så er han flink til å hjelpe. (Ser selv hva som trengs)

Så jeg tror ikke jeg skal klage.

Vi har overhodet ikke noen rundvask, men kjøkkenet burde vi vel kanskje ta for det er rimelig innsauset etter at ungene har begynt å gjøre sine fremstøt på kjøkkenet :).

Nei, akkurat vaskingen gruer jeg meg ikke til. Ja egentlig syns jeg ikke det er så stress noe av dette, ungene gleder seg til å lage julekaker så det blir alt for mange av dem. Jeg liker ikke julekaker så de får spise dem selv.

Vi har heller ikke rundvask. Vanlig renhold holder i massevis - OGSÅ i jula! :-)

"Skjønt - stemora og jeg har delt kalenderstyret mellom oss slik at ungene får en pakke etter sfo / bhg der de er den dagen så det ble ca. halvparten på oss hver"

Jeg er virkelig imponert over samarbeidet mellom dere;)

*Hihi* I fjor byttet vi julekaker også! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...