Gå til innhold

Alkohol i julen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

9

• serendipity

5

• mariaflyfly

3

• fei1365380229

3

Jeg synes det er unødvendig. Jeg ser mange her sier at alkohol er helt greit, så lenge man ikke blir synlig beruset. Av erfaring, så vet jeg at de aller fleste blir mye fortere synlig beruset for barn enn hva de tror selv. Man tror ikke man oppfører seg annerledes, men man snakker litt høyere, ler litt lengere... Utrygt for barn, uansett hvor lite man har drukket.

Gjest Jolianna

Jeg synes det er unødvendig. Jeg ser mange her sier at alkohol er helt greit, så lenge man ikke blir synlig beruset. Av erfaring, så vet jeg at de aller fleste blir mye fortere synlig beruset for barn enn hva de tror selv. Man tror ikke man oppfører seg annerledes, men man snakker litt høyere, ler litt lengere... Utrygt for barn, uansett hvor lite man har drukket.

Greit nok at DU synes det er unødvendig. Kanskje kan ikke du drikke mer enn et glass vin uten at du "forandrer deg". Her i huset kan vi faktisk drikke med måte. Vi kan godt ta oss et glass vin med barna tilstede uten at stemmen heves og latteren vedvarer. Pappan i huset kan t.o.m ta seg en øl til fotballkampen uten at det samme skjer! Og hvorfor skal man ikke kunne vise barna at alkohol faktisk kan nytes med måte? Vi drikker da aldri alkohol foran barna for å drikke oss fulle!

Greit nok at DU synes det er unødvendig. Kanskje kan ikke du drikke mer enn et glass vin uten at du "forandrer deg". Her i huset kan vi faktisk drikke med måte. Vi kan godt ta oss et glass vin med barna tilstede uten at stemmen heves og latteren vedvarer. Pappan i huset kan t.o.m ta seg en øl til fotballkampen uten at det samme skjer! Og hvorfor skal man ikke kunne vise barna at alkohol faktisk kan nytes med måte? Vi drikker da aldri alkohol foran barna for å drikke oss fulle!

Hvorfor skriver du "DU" med store bokstaver? Så klart jeg snakker om hva jeg mener. Skriver du vanligvis innlegg om hva alle andre mener?

Jeg er nok ganske dårlig på å drikke vin og slikt. Et glass tar nesten en og en halv time. Så jeg kunne nok ha gjort det, men jeg synes som sagt det er unødvendig. Sikkert mange som faktisk bare drikker et glass vin. Men så er det de som ikke føler seg beruset, selv om de har forandret væremåte nok til at barna kan se det. Og de er det nok også mange av.

Om man er i selskap med flere slektninger, så vil disse ofte inkludere en eller flere av de som drikker akkurat litt for mye. Eventuelt de som synes det er passende å drikke ganske så mye mer, når barna har lagt seg. Så jeg unngår problemet i det hele tatt og drikker ikke alkohol på julaften.

Ja jeg syns nok dere overdriver. Hvis dere vet med dere selv at dere klarer å begrense dere og ikke blir synlig beruset, så ser jeg overhode ingen grunn til å være fullstendig avholden fra alkohol. Det er de som har problemer med alkohol/ikke klarer å begrense seg(stoppe opp) og som blir synlig beruset som må være avholden mener jeg.

Benytter samtidig anledingen til å oppfordre alle foreldre om å vise måtehold i julen.

Annonse

Gjest Jolianna

Hvorfor skriver du "DU" med store bokstaver? Så klart jeg snakker om hva jeg mener. Skriver du vanligvis innlegg om hva alle andre mener?

Jeg er nok ganske dårlig på å drikke vin og slikt. Et glass tar nesten en og en halv time. Så jeg kunne nok ha gjort det, men jeg synes som sagt det er unødvendig. Sikkert mange som faktisk bare drikker et glass vin. Men så er det de som ikke føler seg beruset, selv om de har forandret væremåte nok til at barna kan se det. Og de er det nok også mange av.

Om man er i selskap med flere slektninger, så vil disse ofte inkludere en eller flere av de som drikker akkurat litt for mye. Eventuelt de som synes det er passende å drikke ganske så mye mer, når barna har lagt seg. Så jeg unngår problemet i det hele tatt og drikker ikke alkohol på julaften.

Skriver DU fordi det ikke er første gang du opptrer som moralens vokter. Vi er faktisk voksne mennesker her inne som vet hvor grensene går.

Gjest Og det har du vel ikke akkurat

-ler- Åh, så klart. Det er deg.

Ja, da gidder jeg ikke diskutere :)

Jeg er faktisk enig. Selv om ikke ting er rett for deg og din familie, kan det vel være det for andre? Du gir ofte inntrykk av at du tror du har fasiten på alt.

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg drikker kanskje noen få super vin til pinnekjøttet, men jeg liker best Cola light til pinnekjøttet.

Utpå kvelden tar vi oss en likør, og jeg har god samvittighet. Ungene ser ingen forandring på oss. Det føler jeg meg helt trygg på.

Jeg er nok ganske rigid på dette området, det drikkes aldri her når barna er til stede.

Det er nok først og fremst fordi det er det jeg er vant til hjemmefra.

Også fordi jeg husker de få gangene jeg så fulle personer da jeg var barn, jeg husker hvor redd jeg ble. Å drikke alkohol kan føre til fyll, om ikke du selv blir full kan andre ta en tår for mye.

Jeg vet jo også at barn har en tendens til å ta etter sine foreldres drikkevaner.

På den annen side - jeg bryr meg ikke om naboen ønsker å ta et glass rødvin eller akevitt eller øl eller hva det måtte være når barna hans er til stede. Synes heller ikke at jeg er noe bedre enn han, vi har bare ulik praksis på dette området. I bunn og grunn handler det nok mest om hva vi er vant til hjemmefra. Noen får ikke den rette julefølelsen uten akevitt og sigar, da ser jeg ingen grunn til å nekte dem det den ene dagen i året.

Gjest Anna Belinda

Jeg har ikke barn, men kan fortelle hva som ble gjort hjemme hos oss. Der ble det servert øl og akevitt til dem som ville ha. Vi barna ble overlykkelig fordi vi fikk brus (nå får de jo det litt oftere enn vi fikk, men..). Jeg har ikke tatt skade av å se foreldrene mine drikke et glass øl eller to. Og om dere likevel drikker et glass vin til middag andre ganger, ser jeg ikke forskjellen. Men fyll er jo noe annet.

Om barna lurer er det jo bare å la dem smake. De vil sansynligvis synes at det smaker ææææææææsj!! likevel. :o)

Gjest sure do.

Etter å ha lest innlegget ditt på åpent om "ikke hyggelig å være her lenger" kan jeg godt skjønne din reaksjon. Syns at du blir angrepet helt uten grunn her. Svarene jeg har lest av deg har alltid vært hyggelige og uten moralsk pekefinger så langt jeg kan se. Tror noen har sett seg lei på dine svar fordi de er helt motsatt av deres oppfatning.

Jeg er ikke alltid enig med deg selv, men liker å høre andres meninger og oppfatning. Det er jo på den måten man lærer ting. Så fortsett å komme med meningene dine, etter min mening trengs de her inne :o)

Go Glimtipper! :o)

Jeg har alltid drukket øl og aquavit på julaften og har til og med spurt mine store unger om de har tatt skade av det etter fjorårets diskusjon. Det hadde de ikke og jeg har heller aldri tatt skade av å se øl og aquavit bli servert i jula. Jeg blir til og med pussa jeg ved middagsbordet på julaften og på julefrokosten dagen etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...