Gå til innhold

Alkohol i julen

Anbefalte innlegg

så enig!!

om man totalt forbyr alkohol er for meg en unaturlig ting, men selvfølgelig som du sier bør det ikke bli for mye når barn er tilstede.... dette tror jeg også er noe som praktiseres hos de fleste familier, om noen blir "snydens fulle" er det en familie med problemer, noe som tilhører mindretallet:-)

Å forby og å la være og servere er to forskjellige ting.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

9

• serendipity

5

• mariaflyfly

3

• fei1365380229

3

Etter å ha lest innlegget ditt på åpent om "ikke hyggelig å være her lenger" kan jeg godt skjønne din reaksjon. Syns at du blir angrepet helt uten grunn her. Svarene jeg har lest av deg har alltid vært hyggelige og uten moralsk pekefinger så langt jeg kan se. Tror noen har sett seg lei på dine svar fordi de er helt motsatt av deres oppfatning.

Jeg er ikke alltid enig med deg selv, men liker å høre andres meninger og oppfatning. Det er jo på den måten man lærer ting. Så fortsett å komme med meningene dine, etter min mening trengs de her inne :o)

Go Glimtipper! :o)

Takk :)

Jeg synes det er unødvendig. Jeg ser mange her sier at alkohol er helt greit, så lenge man ikke blir synlig beruset. Av erfaring, så vet jeg at de aller fleste blir mye fortere synlig beruset for barn enn hva de tror selv. Man tror ikke man oppfører seg annerledes, men man snakker litt høyere, ler litt lengere... Utrygt for barn, uansett hvor lite man har drukket.

"Utrygt for barn, uansett hvor lite man har drukket."

Tull og tøys. Barn har ikke vondt av å se og lære å ha et sunt forhold til alkohol.

Jeg tror ikke barn har vondt av å se at foreldra har et fornuftig og sunt forhold til alkohol - heller ikke i jula.

Hjemmefra har det alltid vært servert øl og akevitt til julemat, mener til og med å huske at det har vært konjakk til kaffen, og jeg kan akdri huske å ha sett mine foreldre eller bestforeldre fulle eller "annerledes".

"Utrygt for barn, uansett hvor lite man har drukket."

Tull og tøys. Barn har ikke vondt av å se og lære å ha et sunt forhold til alkohol.

Utrygt for barn om man blir påvirket. Altså, merker barnet på deg at du har drukket, så er det uinteressant om det er et eller fem glass vin som har blitt konsumert.

Annonse

Jeg tror ikke barn har vondt av å se at foreldra har et fornuftig og sunt forhold til alkohol - heller ikke i jula.

Hjemmefra har det alltid vært servert øl og akevitt til julemat, mener til og med å huske at det har vært konjakk til kaffen, og jeg kan akdri huske å ha sett mine foreldre eller bestforeldre fulle eller "annerledes".

Når du bruker begrepet 'ikke har vondt av', må det vel være i betydningen 'godt av'?

Eller mener du 'nøytralt'?

Det siste tror jeg er vanskelig å hevde, for barn er neppe foreldre og foreldres atferd noe nøytralt.

Når du bruker begrepet 'ikke har vondt av', må det vel være i betydningen 'godt av'?

Eller mener du 'nøytralt'?

Det siste tror jeg er vanskelig å hevde, for barn er neppe foreldre og foreldres atferd noe nøytralt.

Poenget mitt er at det er bra at barn lærer et fornuftig forhold til alkohol. Det vil si at det er noe voksne kan kose seg med uten at de blir "annerledes".

Hos oss fungerer det helt greit å ta en glass vin, en øl eller en konjakk ved spesielle anledninger. Jeg kan også innrømme at jeg kan merke at jeg har drukket alkohol etter et glass eller to (avhengig av dagsformen), og at det hender at det skjer om ungene er tilstede også.

Men jeg går jo ikke fra hyggelig mamma til stupfull kjerring på 5 minutter da ! Som voksen dame klarer jeg jo å beherske meg såpass at jeg oppfører meg anstedig og greit selv om jeg har drukket et glass vin (eller til og med to). Da er det bare å sette bremseklossen på og bytte ut vinen med farris.

Hos oss fungerer dette helt fint. Det er mulig jeg snakker høyere, ler lengre eller andre smådetaljer, men det tror jeg ikke setter varige men i små barnesinn :-)) Jeg tror helle rikke ungene våre havner på skråplanet eller andre ulumske steder på grunn av dette.

Gjest mister hick up

Utrygt for barn om man blir påvirket. Altså, merker barnet på deg at du har drukket, så er det uinteressant om det er et eller fem glass vin som har blitt konsumert.

Det som var utrygt når jeg var barn var når min far drakk seg snydens full.

Følte ikke utrygghet overfor de andre som tok ett glass eller to.

Det som er viktigst er å lære barna at de kan ha et normalt forhold til alkohol og at det kan voksne kose seg med uten at de forandrer seg.

Poenget mitt er at det er bra at barn lærer et fornuftig forhold til alkohol. Det vil si at det er noe voksne kan kose seg med uten at de blir "annerledes".

Det er nok alle enig i.

Uenigheten tror jeg handler om hva som er fornuftig og hva som ikke er fullt så fornuftig.

Alkohol er faktisk veldig vanskelig. Det er et dødelig rusmiddel, noe staten advarer mot, noe staten tjener penger på, en sosial hyggefaktor, trigger folk til vold og mord, tapper folk for hemninger og normal adferd, godt, naturlig følge til endel mat, kultur... i det hele tatt.

Annonse

Gjest Persille

Jeg synes det er unødvendig. Jeg ser mange her sier at alkohol er helt greit, så lenge man ikke blir synlig beruset. Av erfaring, så vet jeg at de aller fleste blir mye fortere synlig beruset for barn enn hva de tror selv. Man tror ikke man oppfører seg annerledes, men man snakker litt høyere, ler litt lengere... Utrygt for barn, uansett hvor lite man har drukket.

De aller fleste voksne mennesker klarer jo å ta et glass vin, en pils, en akevitt, hva det måtte være - uten å bli synlig beruset?

Jeg er HELT enig i at man ikke skal være beruset i nærvær av barn (synes forøvrig egentlig det er unødvendig eller også, men hver sin smak :) ) - men om man blir full etter ett glass vin, så tror jeg det hører unormalen til...

Gjest KariKruskakli

"så er det uinteressant om det er et eller fem glass vin som har blitt konsumert."

Jeg kan ta et halvt glass. Etter ett glass, begynner jeg å bli varm i kinna. Der stopper jeg.

Etter 5 glass er jeg stupfull.

Så nei, det er ikke uinteresant hvor mange glass man tar.

Det er forskjell på at ungene ser en mamma som slapper av og en full mamma.

"så er det uinteressant om det er et eller fem glass vin som har blitt konsumert."

Jeg kan ta et halvt glass. Etter ett glass, begynner jeg å bli varm i kinna. Der stopper jeg.

Etter 5 glass er jeg stupfull.

Så nei, det er ikke uinteresant hvor mange glass man tar.

Det er forskjell på at ungene ser en mamma som slapper av og en full mamma.

Drikker jeg et glass vin på tom mage, så er jeg ganske så brisen.

Det er derfor jeg mener det er bedre å være overforsiktig. Jula skal være koselig for barna, først og fremst.

Gjest papirtiger

Vi serverer vin, øl, akevitt til julematen selv om det er barn der.

Jeg er av den meningen at de har godt av å se at vi kan drikke litt alkohol med måte.

Vi drikker også mange ganger vin til maten ihelgene og når vi har middagsgjester ellers i året.

Jeg har en oppvekst der det ikke ble nydt alkohold som vi barna så det og for meg var det en meget negativ opplevelse.

Hvis mamma og pappa fikk besøk på lørdagskveldene og uheldigvis så at de som kom hadde med seg alkohol men ikke drakk før vi var i seng, fikk jeg ikke sove før den siste gikk ut av huset. Jeg var livredde for fulle folk og hadde et utrolig hysterisk forhold til alkohol, for de eneste jeg visste drakk alkohol var fyllikene og de var ikke noe kjekt å møte på, ravende og ekkle.

Jeg hadde jo ingen ide at det gikk ann å nyte det med måte..

Så jeg ser ikke noe galt i å nyte den med måte der det også er barn.

Vet du, dette har jeg hørt veldig mange fortelle...

Alkoholmisbruk er selvsagt verre enn alkohol-fanatisme, men sistnevnte er ikke alltid positivt det heller.

Gjest KariKruskakli

Drikker jeg et glass vin på tom mage, så er jeg ganske så brisen.

Det er derfor jeg mener det er bedre å være overforsiktig. Jula skal være koselig for barna, først og fremst.

Ja, og der er jeg helt enig med deg.

Man skal aldri drikke på tom mage nei, He he, det har jeg lært.

Egentlig er jeg ikke noe glad i alkohol i det hele tatt jeg.

Men jeg drikker litt i godt selskap.

På julaften er det slik at jeg drikker mest Cola light til pinnekjøttet, fordi det er salt og jeg blir tørst.

Mannen min drikker litt vin (har aldri sett beruset på julaften) og jeg tar bare noen super. Men det går fryktelig sakte med meg og det er skjelden jeg drikker opp hele glasset. Jeg kan nippe til samme glass hele kvelden.

Utpå kvelden blir jeg gjerne servet en likør, og det synes jeg er hyggelig, men jeg kan love at ungene ikke merker noe av den lille skvetten

Ellers er det en uting at det skal serveres alkohol i alle sammenhenger.

Jeg merker forskjellen mellom min og min manns familie.

Mine foredre drikker nesten ikke noe.

I fjor da hadde vi svigerfamilien på julelunsj i romjula. Da de kom til oss, begynte de å diskutere hvem som skulle kjøre.

Da ble jeg overasket mildt sagt. Jeg hadde ikke en gang tenkt på det, at det skulle være en aktuell problemstilling. Det var tidlig på dagen og det skulle serveres lunsj, og så begynner de å diskutere hvem skal kjøre?

Det skal sies at min svigermor er veldig glad i vin, og det bys på alle familiemiddager. Det er ikke jeg vant til.

Men om jeg takker ja, så har jeg ingen dårlig samvittighet akkurat. Ungene har ikke opplevd fulle voksne her.

Ja, og der er jeg helt enig med deg.

Man skal aldri drikke på tom mage nei, He he, det har jeg lært.

Egentlig er jeg ikke noe glad i alkohol i det hele tatt jeg.

Men jeg drikker litt i godt selskap.

På julaften er det slik at jeg drikker mest Cola light til pinnekjøttet, fordi det er salt og jeg blir tørst.

Mannen min drikker litt vin (har aldri sett beruset på julaften) og jeg tar bare noen super. Men det går fryktelig sakte med meg og det er skjelden jeg drikker opp hele glasset. Jeg kan nippe til samme glass hele kvelden.

Utpå kvelden blir jeg gjerne servet en likør, og det synes jeg er hyggelig, men jeg kan love at ungene ikke merker noe av den lille skvetten

Ellers er det en uting at det skal serveres alkohol i alle sammenhenger.

Jeg merker forskjellen mellom min og min manns familie.

Mine foredre drikker nesten ikke noe.

I fjor da hadde vi svigerfamilien på julelunsj i romjula. Da de kom til oss, begynte de å diskutere hvem som skulle kjøre.

Da ble jeg overasket mildt sagt. Jeg hadde ikke en gang tenkt på det, at det skulle være en aktuell problemstilling. Det var tidlig på dagen og det skulle serveres lunsj, og så begynner de å diskutere hvem skal kjøre?

Det skal sies at min svigermor er veldig glad i vin, og det bys på alle familiemiddager. Det er ikke jeg vant til.

Men om jeg takker ja, så har jeg ingen dårlig samvittighet akkurat. Ungene har ikke opplevd fulle voksne her.

Nei, ingen burde ha dårlig samvittighet om de er fornøyd med sitt eget alkoholinntak.

Jeg delte bare min politikk ang. dette, som er basert i stor grad på mine egne følelser rundt alkohol :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...