Gå til innhold

definisjon på godteri

Anbefalte innlegg

Hei alle dere kloke =0)

Hvordan definerer dere godteri? Er det bare sjokolade og smågodt? Hva med kjeks? Er sjokoladekjeks godteri, men ikke vaniljekjeks? Hva med Kornmo? Eller potetchips? Eller is? Er det forskjell da på saftis og fløteis?

Har dere gjort dere noen tanker om dette?

Håper på maange god(t)e svar!

Ha en fin dag!!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208619-definisjon-p%C3%A5-godteri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er godteri ting man koser seg med en gang imellom, og som ikke blir spist på grunn av næringsverdi eller sunnhet - kun kos.

Dermed faller både brus, smågodt, potetgull, vaniljekjeks, sjokoladekjeks osv. inn i kategorien.

Frukt faller utenfor, fordi det, i tillegg til kos, er sundt og næringsrikt :-)

Tja. Dette blir nok veldig individuelt. Men vi kaller dette godteri: sjokolade, smågodt, alle typer kjeks, potetchips.

Alle typer is er dessert, kaker og riskrem, puddinger også.

Vi har godteri på lørdager til barne-TV. Dessert på lørdag og søndag.

Er det bare sjokolade og smågodt? Nei.

Hva med kjeks? En mellomting. Ikke direkte godteri, men definitivt ikke mat.

Er sjokoladekjeks godteri, men ikke vaniljekjeks? Begge deler nærmest godteri.

Hva med Kornmo? Litt mer mat i Kornmo. Ikke klassifisert som godter her i huset, men heller ikke hverdagsmat.

Eller potetchips? Det er godter.

Eller is? Det er også godter.

Er det forskjell da på saftis og fløteis? Nei, is er is.

Godteri er matvarer som er så gode at man føler en sterk trang til å spise dem hver kveld foran tv-en.

Dessverre er de like usunne som de er gode, derfor må man kjempe imot instinktene hver eneste dag for å greie å la være å spise av dem, med unntak av lørdagskveldene, da kan man stappe innpå ;o)

Annonse

Godteri er matvarer som er så gode at man føler en sterk trang til å spise dem hver kveld foran tv-en.

Dessverre er de like usunne som de er gode, derfor må man kjempe imot instinktene hver eneste dag for å greie å la være å spise av dem, med unntak av lørdagskveldene, da kan man stappe innpå ;o)

Veldig god definisjon!

For meg er kjeks og chips ikke godter. Heller ikke is, nøtter eller rosiner.

Godteri er sjokolade, lakris, geléfrukter, karameller og sånn.

Sånn er det med den saken!

Sånn definerer jeg det også, men jeg ser at vi er i mindretall her.

For ordens skyld: Ikke dermed sagt at vi spiser kjeks o.l. hver bidige dag, langt ifra.

Sånn definerer jeg det også, men jeg ser at vi er i mindretall her.

For ordens skyld: Ikke dermed sagt at vi spiser kjeks o.l. hver bidige dag, langt ifra.

Ikke vi heller. Faktisk veldig sjelden. Vi er mest glad i salt kjeks, men noen gamle tanter kommer stadig drassende med store pakker med Mummi-kjeks eller Tom& Jerry kjeks. De blir stående i skapet i månedsvis - helt til neste besøk og ny forsyning kommer.

Nei godteri er ordentlig sjokolade, lakris og geleklumper! mmmmmm! Gleder meg til helga!

Fellesbetegnelsen på alt du lister opp er for meg snavell og snacks.

Ellers slutter jeg meg til prusts definisjon.

De utvidede definisjonene nedenfor ser jeg som å omdefiner begrepet godteri til all mat som for tiden er fysj og fy og synd og skam.

Gjøre det til et nytt fyord.

;-)

mvh

Annonse

Når trenger man egentlig en definisjon på hva som er godteri? Er det for å avgrense hva som ligger i et eventuelt godteriforbud på alle andre dager enn lørdag? ;-)

For meg er det unaturlig å omtale kjeks, kaker, desserter, is og salt snacks som "godteri". Men det betyr ikke at alt det andre kan spises når som helst og hvor som helst uten noen form for begrensning! ;-)

Brus er heller ikke "godteri! ;-) "Hva slags godteri vil du ha å drikke på bursdagem din, vennen min?" *fnis*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...