Gå til innhold

Puls og spinning


helenaZ

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har trent spinning 2-3 ganger i uken i ca 3 mnd nå. Var før det utrent. Helt til nå nylig har jeg tråkket det jeg orker på hver trening, ble kjempesliten men syntes aldri jeg ble i noen bedre form. Fikk tips av instruktør om å skaffe meg en pulsklokke for å forsøke å trene riktig - og da ligge rundt 75-80% av makspuls under trening. Har brukt denne klokken noen ganger nå, og finner ut at det er svært vanskelig å holde pulsen lav nok - jeg ender ofte opp langt over 90%....

Spørsmålet er da - er det farlig å trene med så høy puls gjennom ca 1 times økt? Hva skal pulsen ideelt ligge på ved spinning? Og hvordan skal jeg evt. senke pulsen tilstrekkelig - ved å redusere belastning eller tempo, eller begge deler? Hva kan skje med kroppen min ved å trene med så høy puls? Jeg blir jo litt skremt når jeg ligger opp mot maks av det som er mulig....

Jeg er kvinne, snart 38 år, 170 cm og 65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-helenaZ

"Sykkel i sal" eller spinning er et fint treningstilbud for de som ønsker å bedre kodisjonen. Det burde også passe for de fleste uansett hvor godt eller dårlig trent man er. Belastningen kan tilpasses den enkelte ved treningens varighet, hvor tunge tråkk man stiller inn på og hvor fort man tråkker.

Nå er du jo av de heldige som har en pulsklokke og det bør gjøre det enda enklere å justere belastningen. Når instruktøren snakker om middels belastning så passer det bra med en puls på ca. 75% av max. Men har du funnet ut din max puls ?? Det er viktig, for her er det svære individuelle variasjoner. Når instruktøren ber dere ta extra i, kan pulsen gjerne være 85-90% for en kort periode.

For å få fremgang er disse variasjonene viktig. Å trene med stadig svært høy puls gir mer slit enn utbytte, men er for en 38-åring ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Sykleper

...og hvis noen prøver å fortelle deg at makspulsen din er 220 minus alder, så slå dem i huet med noe hardt. mest sannsynlig tror de samme personene at jorda er flat og at det er umulig å fly til månen.. ;-)

Makspulsen er veldig individuell og varierer mye fra person til person. Men det er riktig at den normalt synker litt med åra. Den har ingen innvirkning på "formen" din og kan ikke trenes opp.

Makspulsen er tilnærmet umulig for en vanlig mann/kvinne å måle. Det er rett og slett fordi det nesten er klin umulig å oppnå den (derav navnet).

Det finnes testprosedyrer som kan gi deg en god pekepinn. Du må være godt varmet opp og så kjører du et par harde drag som ikke varer lenger enn at du unngår å bli stiv. Deretter klinner du til og presser deg så du tror huet skal poppe av. Den høysete pulsverdien du klarer å oppnå ligger sannsynligvis noen få slag under makspulsen.

Det går også an å dra til NIMI og få gjort dette profft for en liten slant penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...