Gå til innhold

Pust, søvnapneer, RS-virus

Anbefalte innlegg

Hei Har noen spørsmål angående min sønn på 3 og 1/2 mnd. Det virker som om han jobber litt for å få puste, og når han sover piper han veldig ofte på innpust. Det virker som han har litt slim i halsen, ( man får liksom lyst til å kremte litt for han ). De siste dagene har han vært litt tett i nesen, men jeg prøver å unngå å bruke nesedråper, prøver å klare meg med saltvann og morsmelk. Føler også at han noen ganger har søvn-apneer, men er ikke sikker. Synes dette er så ekkelt. Men han virker i god form og er veldig blid og fornøyd. Har ikke feber eller noe sånt. Og jeg fullammer og spiser bra. Har vært hos lege når det gjelder den pustingen hans, og de mente det kunne være at han hadde noen myke bruskringer i halsen. Men klarer ikke slå meg til ro med dette. Og på nyhetene idag hørte jeg om den RS-epedemien, og følte liksom jeg kjente igjen noen av symptomene...men allikevel var det også flere av de som sønnen min ikke har. Det er kanskje ikke noen direkte spørsmål her, men håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208660-pust-s%C3%B8vnapneer-rs-virus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det problemet du beskriver er ikke helt uvanlig. Du forteller at gutten din er i fin form, at han er blid og fornøyd og det virker også som han spiser det han skal og har behov for. Han er litt forkjølet, men ikke i den grad at han er spesielt plaget. Etter min vurdering betyr dette at den pipingen han har på innpust ikke skyldes noen sykdom, og bare kan forklares ved at bruskringene i luftrøret er litt mykere enn vanlig. Tilstanden kalles tracheomalaci. Årsaken er ukjent, men det har med umodenhet å gjøre, fordi det går vanligvis gradvis over i løpet av det første leveåret. Det er etter min kunnskap ingen sammenheng med søvnapne, og det har ingenting med RS virus å gjøre. Hovedpoenget er at barnet ellers er i god allmenntilstand og viser god trivsel på tross av pipingen og at det gradvis bedrer seg med alderen og blir borte.

Det problemet du beskriver er ikke helt uvanlig. Du forteller at gutten din er i fin form, at han er blid og fornøyd og det virker også som han spiser det han skal og har behov for. Han er litt forkjølet, men ikke i den grad at han er spesielt plaget. Etter min vurdering betyr dette at den pipingen han har på innpust ikke skyldes noen sykdom, og bare kan forklares ved at bruskringene i luftrøret er litt mykere enn vanlig. Tilstanden kalles tracheomalaci. Årsaken er ukjent, men det har med umodenhet å gjøre, fordi det går vanligvis gradvis over i løpet av det første leveåret. Det er etter min kunnskap ingen sammenheng med søvnapne, og det har ingenting med RS virus å gjøre. Hovedpoenget er at barnet ellers er i god allmenntilstand og viser god trivsel på tross av pipingen og at det gradvis bedrer seg med alderen og blir borte.

men hva med søvnapneene? Er dette farlig...

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...