Gå til innhold

Uføretrygd - skatt m.m. ved flytting-delvis flytting Spania e.l. ?

Anbefalte innlegg

Gjest kyrie

1....Hvilke lover og regler gjelder i denne sammenheng i forhold til Lov Om Folketrygd ?

2.....Har EØS avtalen innvirkning på disse forhold ?

3.....Hvem på Trygdelontoret eller Fylkestrygdekontorene har kunnskap ?

4.....Hvor skal man henvende seg ?

5.....Blir man å betale sen samme skatt som tidligere i Norge

6.....Beholder man uføretrygdens størrelse eller blir denne redusert ?

7.....Hvordan blir forholdet ved å bo i Spania til spes. medisin - i mitt tilfelle amfetaminlignende medisin mot narkolepsi ?

Mange spørsmål, men hvor-hvem kan man henvende seg. Forventer ikke at du vet alt, men ser at du vet utrolig mye .- derfor spørsmålene til Trygdehjelpen og Deg !

Takk for at du leste mine ord ! Hilsen en som er lei av "å fryse både psykisk og fysisk"

Fortsetter under...

Gjest Hansol

Dersom du har bodd i Norge i de siste tjue år vil uførepensjon bli utbetalt som vanlig. Altså ingen kutt.

Dersom du melder flytting fra Norge, selger hus og hjem og tar kone og barn med deg så blir du nullskattyter i Spania. Dersom man er 100% ufør så er man fritatt for beskatning i Spania. Du vil altså få en bedre inntekt av å bo i Spania.

Du er også totalt avhengig av helsevesnet i Spania, hvor du også forøvrig for de samme rettigheter som en spansk statsborger. Når du emigrere så skriver du deg også ut av det norsk helsevesen. Du har selvsagt rett på behadling i Norge dersom du er på ferie her, men kun etter de rettninbgslinjer som Noreg har forplikta seg etter EØS reglene.

WHO har akkurat hatt en undewrsøkelse om diverse helsevesner og her kom Spania på tredjeplass, Norge kom på 38.plass. Så vi er nu ikke verdensmestre bestandig.

Medisiner vet jeg null o.

Gjest kyrie

Dersom du har bodd i Norge i de siste tjue år vil uførepensjon bli utbetalt som vanlig. Altså ingen kutt.

Dersom du melder flytting fra Norge, selger hus og hjem og tar kone og barn med deg så blir du nullskattyter i Spania. Dersom man er 100% ufør så er man fritatt for beskatning i Spania. Du vil altså få en bedre inntekt av å bo i Spania.

Du er også totalt avhengig av helsevesnet i Spania, hvor du også forøvrig for de samme rettigheter som en spansk statsborger. Når du emigrere så skriver du deg også ut av det norsk helsevesen. Du har selvsagt rett på behadling i Norge dersom du er på ferie her, men kun etter de rettninbgslinjer som Noreg har forplikta seg etter EØS reglene.

WHO har akkurat hatt en undewrsøkelse om diverse helsevesner og her kom Spania på tredjeplass, Norge kom på 38.plass. Så vi er nu ikke verdensmestre bestandig.

Medisiner vet jeg null o.

Takk skal du ha - dette var nyttige opplysninger.Helt utrolig - altså 00 % skatt. Kanskje noen tjenester koster mere i Spania enn i Norge ?

---------------

Skulle vært interessant å finne ut hva man må betale for en bruktbil i Spania som man betaler 100000.- for i Norge ? Har de til eks. årsavgift i Spania - i norge bet. jeg 2300.- pr. år + 9,65 pr.liter bensin

---------------

Vet du om noen sider som viser noe om det å bo og å leve i sydlige strøk både m.h.t. økonomi og paraktiske forhold ellers.

---------------

Som sagt takk for at du tok deg tid å svare meg.

Irene Grøneng

Takk skal du ha - dette var nyttige opplysninger.Helt utrolig - altså 00 % skatt. Kanskje noen tjenester koster mere i Spania enn i Norge ?

---------------

Skulle vært interessant å finne ut hva man må betale for en bruktbil i Spania som man betaler 100000.- for i Norge ? Har de til eks. årsavgift i Spania - i norge bet. jeg 2300.- pr. år + 9,65 pr.liter bensin

---------------

Vet du om noen sider som viser noe om det å bo og å leve i sydlige strøk både m.h.t. økonomi og paraktiske forhold ellers.

---------------

Som sagt takk for at du tok deg tid å svare meg.

http://www.kvasir.no/query?q=Spania&what=no

Gir masse linker il sider som sannsynligvis kan være til stor hjelp vedr. praktiske ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...