Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Rekner med at disse barna får vinne i spill o.l også derfor jeg skrev dette.

Hvorfor skal de ha hver sin mandel da? Blir det noen spenning med det da?

Jeg jobber med barn å der har vi også brukt "mandel" men da bare en kan ikke dele ut mandel til alle, det hadde blitt dødskjedelig.

"Rekner med at disse barna får vinne i spill o.l også derfor jeg skrev dette."

Skjønner ikke hvorfor du trekker den konklusjonen. Hos oss er det forskjell på et barn på 4 og et på 12.

En fireåring kan godt få vinne innimellom, hvis det skal bli morro.

"Jeg jobber med barn å der har vi også brukt "mandel" men da bare en kan ikke dele ut mandel til alle, det hadde blitt dødskjedelig"

Som jeg har sagt tidligere her. Å sammenligne med en barnehage blir helt feil.

Der forskjell på 2 barn og 20 barn.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Noraførr

10

• Melissa

4

• fei1365380229

4

• PieLill

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

Syns heller ikke det med mandel i grøten er noen STOR sak, men er bare litt nysgjerrig på hvilke vurdering folk som gjør annerledes enn meg, gjør.

Skjønner godt at man ikke vil gjøre forskjell på ungene sine - men det er kanskje ikke innenfor temaet "mandel-i-grøten" at dette med å ikke forskjellsbehandle av barn er viktigst.

Uansett; her og en gjør som man selv syns .... og julegrøt er en fin tradisjon.

hilsen fra

"Uansett; her og en gjør som man selv syns .... og julegrøt er en fin tradisjon."

Det synes jeg også;)

Jeg har ikke vokst opp med den tradisjonen i det hele tatt. Mannen min som er vant til den tradisjonen.

Gjest KariKruskakli

"Men vi ga mandel til begge to, rett og slett fordi jeg hadde lyst å gi begge en marsipangris, iseden for at den ene skulle se på at den andre koste seg".

Da kan dere vel bare gi de hver sin marsipangris og droppe mandelen?

"Da kan dere vel bare gi de hver sin marsipangris og droppe mandelen?"

Selvsagt kan vi det, men nå har hatt mandel da;o)

Herregud, ditt dyre navn og ære! At det går an!

Gjest KariKruskakli

Du er helt sikkert en av dem de snakker om rundt om :).

Mandelen er "årets snakk" her i bygda ihvertfall.

"Mandelen er "årets snakk" her i bygda ihvertfall"

He he, ja jeg kommer fra ei bygd, og jeg vet at (selv om jeg skjønte at det var ironi) at bygdesladderen er ikke langt unna det nivået der;o)

Jeg må si jeg har ledd godt av den diskusjonen her. Blir helt målløs jeg.

Trodde ikke det gikk an å legge så stor engasjemang i noe slikt.

"Rekner med at disse barna får vinne i spill o.l også derfor jeg skrev dette."

Skjønner ikke hvorfor du trekker den konklusjonen. Hos oss er det forskjell på et barn på 4 og et på 12.

En fireåring kan godt få vinne innimellom, hvis det skal bli morro.

"Jeg jobber med barn å der har vi også brukt "mandel" men da bare en kan ikke dele ut mandel til alle, det hadde blitt dødskjedelig"

Som jeg har sagt tidligere her. Å sammenligne med en barnehage blir helt feil.

Der forskjell på 2 barn og 20 barn.

Ja vel, skal ikke uttale meg om det da jeg har ett barn og vi har derfor ingen som blir sjalu.

Vi har også bare en mandel, føler det er det som er hele vitsen jeg :-).

Eneste er når vi er hos svigermor...hun putter da en ekstra oppi mannen min sin tallerken og har gjort det i alle år. Lille gutten hennes som nå har blitt 33 år ;-). Søstrene hans på 27 og 32 blir like hissige hvert år *sss*

* fnis *

Finner han seg virkelig i det?

Annonse

Ah! Endelig fant jeg den berømte mandeltråden som det har vært hintet om i andre tråder lenger opp! ;-)

Det er kanskje et tegn på at vi nærmer oss jul at vi kan gi oss hen til å diskutere slike viktige ting! ;-)

Jeg mener:

- det har betydning hvor gammelt barnet er - en 3-åring vil lettere bli fryktelig lei seg enn en 10-åring.

- det er tross alt julaften, og vanlig oppdragelsesregler kan godt legges til side på en slik dag.

- det at man har mer enn én mandel i grøten er IKKE ensbetydende med at det sys puter under armene på barna i den familien

- det ER en del av livet å måtte lære seg å akseptere tap, men man kan godt unnvære skuffede og triste barn på julaften!

- det er stor forskjell på en barnehage med f eks 20 barn og en familie med to barn - i det første tilfellet er de som "taper" i selskap med 18 andre. I en familiesituasjon hvor man er det eneste barnet uten mandel kan være veldig sårt. Har man fem barn er det mye lettere å være en av fire som ikke får mandel enn å være den ene av to som ikke får mandel.

- det er langt fra sikkert at flere mandler ødelegger "overraskelsen" - det kommer an på om barnet er stort nok til å skjønne sammenhengen.

Vi har kun ett barn, og har ihvertfall til og med i fjor puttet en mandel i hans riskrem, og så har vi hatt en i bollen, slik at hvem som helst av de voksne (besteforeldre/foreldre) kunne få den. Fra barnets ståsted har dette vært veldig spennende, for han har ikke skjønt "jukset", og for oss voksne har det vært stort å se gleden i hans øyne over å få mandelen.

I tråden her var det en som skrev om at man "halvjukset" ved å legge mandelen i en av barnas tallerkener, slik at ett av barna får men man vet ikke hvilket. Det er jo på en måte det vi gjør, da! *he he*

Nå har han imidlertid skjønt sammenhengen, fordi han har fått mandel hvert år. Så da spørs det hva vi finner på i år.

Måtte alle dol'ere få en hyggelig jul, feiret etter de tradisjoner og vaner som akkurat den familien foretrekker! :-)

Ah! Endelig fant jeg den berømte mandeltråden som det har vært hintet om i andre tråder lenger opp! ;-)

Det er kanskje et tegn på at vi nærmer oss jul at vi kan gi oss hen til å diskutere slike viktige ting! ;-)

Jeg mener:

- det har betydning hvor gammelt barnet er - en 3-åring vil lettere bli fryktelig lei seg enn en 10-åring.

- det er tross alt julaften, og vanlig oppdragelsesregler kan godt legges til side på en slik dag.

- det at man har mer enn én mandel i grøten er IKKE ensbetydende med at det sys puter under armene på barna i den familien

- det ER en del av livet å måtte lære seg å akseptere tap, men man kan godt unnvære skuffede og triste barn på julaften!

- det er stor forskjell på en barnehage med f eks 20 barn og en familie med to barn - i det første tilfellet er de som "taper" i selskap med 18 andre. I en familiesituasjon hvor man er det eneste barnet uten mandel kan være veldig sårt. Har man fem barn er det mye lettere å være en av fire som ikke får mandel enn å være den ene av to som ikke får mandel.

- det er langt fra sikkert at flere mandler ødelegger "overraskelsen" - det kommer an på om barnet er stort nok til å skjønne sammenhengen.

Vi har kun ett barn, og har ihvertfall til og med i fjor puttet en mandel i hans riskrem, og så har vi hatt en i bollen, slik at hvem som helst av de voksne (besteforeldre/foreldre) kunne få den. Fra barnets ståsted har dette vært veldig spennende, for han har ikke skjønt "jukset", og for oss voksne har det vært stort å se gleden i hans øyne over å få mandelen.

I tråden her var det en som skrev om at man "halvjukset" ved å legge mandelen i en av barnas tallerkener, slik at ett av barna får men man vet ikke hvilket. Det er jo på en måte det vi gjør, da! *he he*

Nå har han imidlertid skjønt sammenhengen, fordi han har fått mandel hvert år. Så da spørs det hva vi finner på i år.

Måtte alle dol'ere få en hyggelig jul, feiret etter de tradisjoner og vaner som akkurat den familien foretrekker! :-)

Jeg synes en forsker burde se nærmere på dette mandelfenomenet, i stil med hun som forsket på julebrev.

Ser for meg tabloidene, f.eks. "Mandeltaperne forblir tapere!"

Jeg skal spørre datteren min om hun ikke tror vårt knallharde regime med én mandel i grøten har gjort noe med selvfølelsen hennes. Hun pleier å minne meg på hva det at hun aldri fikk pakkekalender, har ført til av langsiktige traumer.

Jeg synes en forsker burde se nærmere på dette mandelfenomenet, i stil med hun som forsket på julebrev.

Ser for meg tabloidene, f.eks. "Mandeltaperne forblir tapere!"

Jeg skal spørre datteren min om hun ikke tror vårt knallharde regime med én mandel i grøten har gjort noe med selvfølelsen hennes. Hun pleier å minne meg på hva det at hun aldri fikk pakkekalender, har ført til av langsiktige traumer.

Det er ikke måte på hva man kan forske på! ;-)

Jf bl.a. den som har forsket på ordet "lissom"! ;-)

Vi hadde bare én mandel i riskremen på julaften da jeg var liten. Vi var to barn, og det var som regel min søster eller min far som ifkk den. Jeg var 18 år da jeg fikk den for første gang.....

Men noe av poenget var jo å late som om en hadde fått den, og få -eller gjemme den slik at alle spiste seg stappmette...

Og til slutt - den som fikk mandelen, fikk en marsipangris - og fikk æren av å dele den med resten av familien :-)

Nå har vi moltekrem på julaften. Riskrem er på 1. juledag - med én mandel :-)

Annonse

"Men vi ga mandel til begge to, rett og slett fordi jeg hadde lyst å gi begge en marsipangris, iseden for at den ene skulle se på at den andre koste seg".

Da kan dere vel bare gi de hver sin marsipangris og droppe mandelen?

Tror du ikke at ungene syntes det er spennende? En 3-åring og 5-åring gjennomsskuer ikke litt "trix og mix". Og hva F*** skal Feks. gubben med en marsipan gris ;-)

Lurer på hvordan han hadde reagert i år hvis det ikke skjedde.

Syns jeg ser han hive tallerkenen vegg-i-mellom før han hiver seg ned på gulvet og sparker og slår rundt seg :o).

Det kunne ikke falt meg inn å gitt mandel til en av ungene mine, men det har kanskje vært en spøk fra begynnelsen og så er det vanskelig å slutte eller?

hehe, tror nok han hadde tatt det som en mann og kjøpt seg en gris på bensinstasjonen på veien hjem med ett litt bristet hjertet ;-)

* fnis *

Finner han seg virkelig i det?

Om HAN finner seg i det? Ja hvorfor ikke ;-). Heldigvis har han blitt godt opplært og er flink til å dele med seg, så ungene får også :-). Eneste gangen han har hele selv er når vi har mandel i grøten her hjemme, for jeg liker ikke grisen uansett, men koselig er det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...