Gå til innhold

Er det lov å la være å drikke alkohol?

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen problemer med å forstå at du er lei, men jeg er overrasket over at dette er så plagsomt for deg i voksnemiljøer. Meg bekjent pleier ikke jeg å spørre folk hva de har i glassene sine, ei heller hvorfor de har det der. Jeg husker at jeg spurte uten å tenke meg om en kollega engang om hun ikke drakk alkohol og da viste det seg at hun var gravid så det ble mye latter og gratulasjoner. Jeg blir ikke sur om noen spør meg om jeg ikke spiser svinekjøtt. Jeg spør som regel mine gjester om de vil ha alkohol i glasset sitt eller noe annet, og slik gjør mine verter også.

Det blir alltid noen som er kjedelige og som diskuterer til det kjedsomlige, og ja det er ikke bare kjedelig det er dumt å måtte diskutere egne, private valg. Hev deg over dette og begynn å legge merke til de som ikke bryr seg;)

Etter drøyt 10 år med slikt mas ble jeg såpass fed up at jeg sluttet å gå på steder / tilstelninger der alkohol står sentralt, utenom pliktrunder i forbindelse med jobben. Det hadde også med at jeg ikke tåler røyk.

Jeg har det mye hyggeligere i sammenhenger der man har hva man vil i glasset uten at noen blander seg. Som regel er det sammenhenger der man kun unntaksvis har alkohol i glassene.

mvh

Fortsetter under...

Gjest Havelar

Jeg har en venninne som valgte å bli avholds av ulike grunner. Jeg la etter hvert merke til det du forteller. I begynnelsen var jeg og andre gode nære venner også veldig opptatt av dette, hvordan det gikk, om det var vanskelig, om hun savnet det, om det ikke var teit på en bedre middag, date, julebord osv.osv. vi var bare nysgjerrige. Så sluttet vi heldigvis å spørre, for vi la merke til hvor FANATISK opptatt alle var av det faktum at hun ikke drakk. Hver eneste ny person hun møtte måtte hun forklare og forklare til det kjedsommelige sine grunner (som egentlig var private og selvfølgelig er det et personlig valg). Hver uke var det spørsmålet "Drikker du fortsatt ikke? Hvorfor ikke?" Jeg vet ikke hvor mange ganger JEG har måtte forsvare hennes valg om å ta en lettøl.

Man skulle virkelig tro at det ikke er lov til å ikke drikke alkohol hvis man ikke har grunnene sykdom, graviditet eller alkoholisme.

Dette har fått meg til å innse hvor ofte alkohol har blitt en naturlig del av vår omgangsform, det er rett og slett sjelden man møtes UTEN alkohol.

Hvis det kan trøste deg, har vegetarianere noe av det samme problemet. Det er liksom et uttømmelig samtaletema.

Jeg har en venninne som valgte å bli avholds av ulike grunner. Jeg la etter hvert merke til det du forteller. I begynnelsen var jeg og andre gode nære venner også veldig opptatt av dette, hvordan det gikk, om det var vanskelig, om hun savnet det, om det ikke var teit på en bedre middag, date, julebord osv.osv. vi var bare nysgjerrige. Så sluttet vi heldigvis å spørre, for vi la merke til hvor FANATISK opptatt alle var av det faktum at hun ikke drakk. Hver eneste ny person hun møtte måtte hun forklare og forklare til det kjedsommelige sine grunner (som egentlig var private og selvfølgelig er det et personlig valg). Hver uke var det spørsmålet "Drikker du fortsatt ikke? Hvorfor ikke?" Jeg vet ikke hvor mange ganger JEG har måtte forsvare hennes valg om å ta en lettøl.

Man skulle virkelig tro at det ikke er lov til å ikke drikke alkohol hvis man ikke har grunnene sykdom, graviditet eller alkoholisme.

Dette har fått meg til å innse hvor ofte alkohol har blitt en naturlig del av vår omgangsform, det er rett og slett sjelden man møtes UTEN alkohol.

Hvis det kan trøste deg, har vegetarianere noe av det samme problemet. Det er liksom et uttømmelig samtaletema.

Jaaaa...! Det er sant.

Jeg var vegetarianer en periode (tilbake i tiden), dvs jeg spiste ikke kjøtt, men ellers alt (feks fisk, og meieriprodukter).

Mange ble provoserte av det, jeg måtte forsvare (!) ikke-kjøttspising.

Andre var helt himmelfalne og forsto ikke hvordan dan det hadde seg at jeg, som ikke spiste kjøtt, bannet, drakk alkohol, brukte mye av tiden på musikk, la meg sent om kveldene...

*S*

Jaaaa...! Det er sant.

Jeg var vegetarianer en periode (tilbake i tiden), dvs jeg spiste ikke kjøtt, men ellers alt (feks fisk, og meieriprodukter).

Mange ble provoserte av det, jeg måtte forsvare (!) ikke-kjøttspising.

Andre var helt himmelfalne og forsto ikke hvordan dan det hadde seg at jeg, som ikke spiste kjøtt, bannet, drakk alkohol, brukte mye av tiden på musikk, la meg sent om kveldene...

*S*

Jeg ville vel vært mest ute etter å hale ut av deg noen gode vegetaroppskrifter.

mvh

Annonse

Jeg har oppfunnet mitt eget begrep; sosial alkoholisme.

Det er når alkohol blir en så viktig del av det sosiale samvær, at det å avstå som enkeltperson eller å kutte alkohol helt på en fest / tilstellning skaper sosiale frustrasjoner og komplikasjoner. Du lider av sosial alkoholisme om du blir sur eller ikke vil gå i et selskap der det ikke serveres alkohol, eller om du resignert forbereder deg på å kjede deg hele kvelden straks du forstår du og alle rundt deg kommer til å være klin edru. Man kan lide av sosial alkoholisme som individ og/eller som gruppe.

mvh

Det er når alkohol blir en så viktig del av det sosiale samvær, at det å avstå som enkeltperson eller å kutte alkohol helt på en fest / tilstellning skaper sosiale frustrasjoner og komplikasjoner. Du lider av sosial alkoholisme om du blir sur eller ikke vil gå i et selskap der det ikke serveres alkohol, eller om du resignert forbereder deg på å kjede deg hele kvelden straks du forstår du og alle rundt deg kommer til å være klin edru. Man kan lide av sosial alkoholisme som individ og/eller som gruppe.

mvh

Hehe. Så fantastisk godt sagt. Det der tror jeg det er mange som lider av gitt. Inkludert meg selv.

Hehe. Så fantastisk godt sagt. Det der tror jeg det er mange som lider av gitt. Inkludert meg selv.

Om du kommer på besøk til meg blir du pent nødt til å kose deg, treffe hyggelige mennesker og enndog le, helt uten kjemiske tilsetninger i noen av de tilstedeværende kroppene. Det er min private protestaksjon mot denne "sykdommen".

Tørr du!

;-)

mvh

Om du kommer på besøk til meg blir du pent nødt til å kose deg, treffe hyggelige mennesker og enndog le, helt uten kjemiske tilsetninger i noen av de tilstedeværende kroppene. Det er min private protestaksjon mot denne "sykdommen".

Tørr du!

;-)

mvh

*bite negler*

Er neimenn ikke sikker!

mvh

Jeg liker ikke å være edru når andre er fulle, da blir jeg heller hjemme. Men om vi alle er edru så er det jo selvsagt like hyggelig som når alle er "fulle".

mvh

Et godt begrep på en tilstand som jeg er svært glad jeg ikek tilhører! Jeg er absolutt ikke avholds og nyter gjerne alkohol i begrensede mengder, men er både titt og ofte deltaker på selskapeligheter der andre drikker men ikke jeg (skyldes som oftest at jeg er sjåfør, riktignok! *S*)

Men forklaringen din minner meg om en episode for mange år tilbake, hvor en gjeng jenter fra studiet skulle dra hjem til en av oss og ha et lite vorspiel før de skulle ut på byen.

En av jentene hadde imidlertid ikke forberedt seg på vorspiel, så hun hadde ikke kjøpt inn drikkevarer. Det var jo begrenset hvor mye drikkevarer folk hadde å avse, studenter etc, men ei jente sa at du kan bli med å dele min vinflaske.

Den uforberedte jenta mente at det ble for lite, og derfor sto hun heller over både vorspielet og festen!!!!

Trist!

Et godt begrep på en tilstand som jeg er svært glad jeg ikek tilhører! Jeg er absolutt ikke avholds og nyter gjerne alkohol i begrensede mengder, men er både titt og ofte deltaker på selskapeligheter der andre drikker men ikke jeg (skyldes som oftest at jeg er sjåfør, riktignok! *S*)

Men forklaringen din minner meg om en episode for mange år tilbake, hvor en gjeng jenter fra studiet skulle dra hjem til en av oss og ha et lite vorspiel før de skulle ut på byen.

En av jentene hadde imidlertid ikke forberedt seg på vorspiel, så hun hadde ikke kjøpt inn drikkevarer. Det var jo begrenset hvor mye drikkevarer folk hadde å avse, studenter etc, men ei jente sa at du kan bli med å dele min vinflaske.

Den uforberedte jenta mente at det ble for lite, og derfor sto hun heller over både vorspielet og festen!!!!

Trist!

En venninne vokste opp med en edru og en alkoholisert forelder. Hun ble naturlig nok lite glad i alkohol og klarer ikke å forbinde noe som heter hygge med kjemikalien.

Hun kom på kant med svigersøsken da hun ba om alkoholfri julemiddag siden det skulle være små og store barn til stedet...

Måtte ingen få røre ved vår hellige schkålll!

Hun og mannen feirer julen hjemme hos seg selv.

mvh

Annonse

En venninne vokste opp med en edru og en alkoholisert forelder. Hun ble naturlig nok lite glad i alkohol og klarer ikke å forbinde noe som heter hygge med kjemikalien.

Hun kom på kant med svigersøsken da hun ba om alkoholfri julemiddag siden det skulle være små og store barn til stedet...

Måtte ingen få røre ved vår hellige schkålll!

Hun og mannen feirer julen hjemme hos seg selv.

mvh

Jeg var forresten i et selskap tidligere i høst hvor det var ca 4 mils reisevei, og de som skulle samme veien som meg skulle max halvparten av veien. Joda, jeg _kunne_ selvsagt ha delt taxi med noen halvparten av veien og så tatt den alene den siste halvpart, men jeg tenkte at jeg jo kan ha det like moro uten alkohol og at det var da i grunnen kjekt å ha egen bil.

Det verste er at man nestne føler seg som om man svikter vertsskapet! For hvis jeg virkleig hadde villet prioritere "riktig", så hadde jeg satt meg i en slik situasjon at jeg også kunne bøtte nedpå på denne festen!!

Rart.

Jeg ville vel vært mest ute etter å hale ut av deg noen gode vegetaroppskrifter.

mvh

Jeg kunne ikke så mange, og nå kan jeg ingen i farten. Det gikk mye i grønnsakwok-lignende greier, gjerne med ris til. Menger av tomat, løk og potet. Samt pasta, fisk i sesongen, indisk restaurant og poser med rødbete- og gulrotkakemix fra Helios (ikke kake til kaffen, men som fiske- eller kjøttkaker etc).

Det tror jeg jaggu meg var det jeg spiste i noen år, gitt. Første kjøtt-møte deretter var julaften og pinnekjøtt, ahh... :)

Jeg kunne ikke så mange, og nå kan jeg ingen i farten. Det gikk mye i grønnsakwok-lignende greier, gjerne med ris til. Menger av tomat, løk og potet. Samt pasta, fisk i sesongen, indisk restaurant og poser med rødbete- og gulrotkakemix fra Helios (ikke kake til kaffen, men som fiske- eller kjøttkaker etc).

Det tror jeg jaggu meg var det jeg spiste i noen år, gitt. Første kjøtt-møte deretter var julaften og pinnekjøtt, ahh... :)

Tror ikke jeg ville vart så mange dager som vegitarianer og ville hatt problemer med å lage mat til en som spiste hverken kjøtt, fisk eller egg i en hel uke. Ville gått for idéer etter et par måltider.

Med fisk på menyen skulle det gått bra.

Men jeg skulle gjerne vært litt mer fantasifull på frukt og grønt mm.

mvh

I likhet med Pie Lill hadde nok ikke dette vært noe for meg, ihvertfall ikke hvis jeg skulle vært veganer.

Men du; Bare et praktisk spørsmål: Gjorde du noe speseilt hvis du var bedt bort? F eks varsle i fra at du er vegetarianer? Eller gikk det greit ved å bare velge fra det som er der?

Tror ikke jeg ville vart så mange dager som vegitarianer og ville hatt problemer med å lage mat til en som spiste hverken kjøtt, fisk eller egg i en hel uke. Ville gått for idéer etter et par måltider.

Med fisk på menyen skulle det gått bra.

Men jeg skulle gjerne vært litt mer fantasifull på frukt og grønt mm.

mvh

Nå spiste jo jeg alt bortsett fra kjøtt, så jeg syntes ikke det var vanskelig i det hele tatt.

Men for dem som spiser kun plantekost, krever det mer, ja. Der går det mye i bønner/linser, som faktisk er utrolig godt når det tilberedes riktig, men ufattelig tidkrevende i og med bløting og koking. Det gadd i alle fall ikke jeg. Det hender forresten at vi lager 'indisk' og da er bla linsestuing en høydare (høres guffent ut, men smaker himmelsk).

Merker at jeg er mye mindre sensibel på å ordne smakfull mat nå. Det er som om kjøttbitene gjør at jeg senker kravene ellers. Uten kjøtt i kosten la i alle fall jeg mye mer i det å bruke krydder, urter og annet spennende fra innvandrerbutikkene.

I likhet med Pie Lill hadde nok ikke dette vært noe for meg, ihvertfall ikke hvis jeg skulle vært veganer.

Men du; Bare et praktisk spørsmål: Gjorde du noe speseilt hvis du var bedt bort? F eks varsle i fra at du er vegetarianer? Eller gikk det greit ved å bare velge fra det som er der?

Nei, overhodet ikke. Men det var aldri noe problem hjemme hos folk da det var kjente med samme hang til eksotisk mat.

Verre å gå ut på norsk spisested, i verste fall var stedets 'middagstilbud' for en ikke-kjøttspiser en improvisert salat :-(

Men altså... indiske/pakistanske restauranter kan det der med gode, kjøttfrie retter, så da var det i grunnen aldri vanskelig å velge :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...