Gå til innhold

Stomioperert? Gode råd?

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 32 år som de siste tre år har vært til utredning for dobbel inkontinens. Jeg har slitt siden jeg var ca.10-11 år gammel, og begynner å bli lei å måtte bruke bleier døgnet rundt.

Det som nå skjer, etter at jeg også har prøvd kiropraktikk, fysioterapi, psykiater, akupunktur og noen medisiner, er at legene på sykehuset sier jeg skal gjennom stomioperasjon. Men foreløpig er det snakk om at jeg får urostomi, og ikke colostomi ( for avføringsbiten ). Det jeg lurer på, er om jeg kan få dem til å vurdere begge deler på en gang? Eller må jeg vente en periode før de vurderer den andre stomien? Jeg føler jeg bare nærmer meg halvveis. Håper noen kan gi noen gode råd. Jeg ønsker også å vite hvor lang tid det tar etter operasjonen til en er 100% klar igjen?

Håper på respons fra noen "der ute".

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208911-stomioperert-gode-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Her kan du få en del info, bestille brosjyrer o.l

http://www.kreftforeningen.no/dt_main_allatonce.asp?gid=2130

Kan jeg få spørre ved hvilket sykehus du skal ta operasjonen?

Jeg går og venter på at Rikshospitalet skal bestemme seg for om de skal gi meg urostomi eller ikke.

Her kan du få en del info, bestille brosjyrer o.l

http://www.kreftforeningen.no/dt_main_allatonce.asp?gid=2130

Kan jeg få spørre ved hvilket sykehus du skal ta operasjonen?

Jeg går og venter på at Rikshospitalet skal bestemme seg for om de skal gi meg urostomi eller ikke.

Jeg skal inn på Sykehuset Buskerud i Drammen.

Gjest Shira12

Jeg skal inn på Sykehuset Buskerud i Drammen.

Du blir sykemeldt ca 6 uker etter operasjonen, og du må ta det litt med ro. Ikke løfte tungt o.l

Det finnes en del info på nettet hvis du søker.

Har du spurt sykehuset om de har en liste over andre opererte? Riksen ville gi meg en slik liste, så kunne jeg ta kontakt for og få info og råd.

Norilco driver også med likemannsarbeid, og kan sikkert gi deg gode råd og tips.

Er vel litt usikkert om de kan ta begge operasjonen på deg samtidig, er som Dorthe sier, tarmen er jo involvert i begge operasjonene.

Dessuten er det omfattendes operasjoner.

Lykke til da, og så flott at du endelig får den hjelpen du ville ha.

Du blir sykemeldt ca 6 uker etter operasjonen, og du må ta det litt med ro. Ikke løfte tungt o.l

Det finnes en del info på nettet hvis du søker.

Har du spurt sykehuset om de har en liste over andre opererte? Riksen ville gi meg en slik liste, så kunne jeg ta kontakt for og få info og råd.

Norilco driver også med likemannsarbeid, og kan sikkert gi deg gode råd og tips.

Er vel litt usikkert om de kan ta begge operasjonen på deg samtidig, er som Dorthe sier, tarmen er jo involvert i begge operasjonene.

Dessuten er det omfattendes operasjoner.

Lykke til da, og så flott at du endelig får den hjelpen du ville ha.

Hei! Takk for svarene! Venter fremdeles spent på når jeg skal inn. Men: Jeg har vel krav på å få vite det innen en viss tid?

Hilsen

Annonse

Gjest Shira12

Hei! Takk for svarene! Venter fremdeles spent på når jeg skal inn. Men: Jeg har vel krav på å få vite det innen en viss tid?

Hilsen

På Riksen er det ca 2 mnd ventetid fra det er bestemt at en skal opereres.

Ta en tlf til urologen din og spør.

Er det en ting jeg lært meg etter noen år i "gamet" er at man må spørre og finne ut av ting selv.

Så lag deg en liten liste over ting du lurer på, og ring.Er jo greitt og vite når sånn ca en skal opereres, ellers kan man jo bli tussete av og gå og vente ;-)

Spør dem om dere ikke kan ha ett lite info-møte, hvis du føler behov for det.

Det har jeg tenkt og gjøre. Jeg har masse spm rundt selve operasjonen og tiden etter.

hei

ut fra egen erfaring med emnet så vet jeg at de svært sjeldent utfører begge operasjoner på en gang. Det er som Shira sier at begge to er omfattende operasjoner og hvor tarmen blir innvolvert i begge deler, så det kan bli komplisert å gjøre det samtidig. Kanskje det er en grunn til at de velger å lage en urostomi først for at de lettere kan lage colostomi senere? dette kan du jo ta opp med dem

Men så fint at du får gjort noe med det ene problemet ditt? Selv om du må vente på det neste

Jeg ville tatt en kikk på sidene til analatresiforeningen. Analatresi er en tilstand hvor man fødes med misdannelse til endetarm og også ofte urinveier. De som har denne tilstanden har ofte behov for både urostomi og Colostomi

Det kan også tenkes at du kan kvalifiserer for en blindtarmstomi hvor du altså skyller tarmen til faste tider gjennom en ventil til blindtarmen. da sliper du pose på magen men du har bare et lite hull. om det ikke skulle virke tilstrekkelig eller andre forhold tilsier at du ikke kan få det, så kan colostomi være en løsning

lykke til:)

mvh

hei

ut fra egen erfaring med emnet så vet jeg at de svært sjeldent utfører begge operasjoner på en gang. Det er som Shira sier at begge to er omfattende operasjoner og hvor tarmen blir innvolvert i begge deler, så det kan bli komplisert å gjøre det samtidig. Kanskje det er en grunn til at de velger å lage en urostomi først for at de lettere kan lage colostomi senere? dette kan du jo ta opp med dem

Men så fint at du får gjort noe med det ene problemet ditt? Selv om du må vente på det neste

Jeg ville tatt en kikk på sidene til analatresiforeningen. Analatresi er en tilstand hvor man fødes med misdannelse til endetarm og også ofte urinveier. De som har denne tilstanden har ofte behov for både urostomi og Colostomi

Det kan også tenkes at du kan kvalifiserer for en blindtarmstomi hvor du altså skyller tarmen til faste tider gjennom en ventil til blindtarmen. da sliper du pose på magen men du har bare et lite hull. om det ikke skulle virke tilstrekkelig eller andre forhold tilsier at du ikke kan få det, så kan colostomi være en løsning

lykke til:)

mvh

Hei! Takker for svaret. Hvordan er erfaringen din med stomi? Føler du at du får gjort mye av det du gjorde før? Og: Tok det lang tid før du følte deg i ok form igjen? Til slutt: Måtte du vente lenge på operasjon, etter at det ble klart at du skulle opereres?

Hilsen

Hei! Takker for svaret. Hvordan er erfaringen din med stomi? Føler du at du får gjort mye av det du gjorde før? Og: Tok det lang tid før du følte deg i ok form igjen? Til slutt: Måtte du vente lenge på operasjon, etter at det ble klart at du skulle opereres?

Hilsen

hei

beklager hvis svaret mitt ble litt uklart.

jeg har ikke stomi. Jeg har hatt en del tarmoperasjoner for å rette opp skader i tarmsystemet, men foreløpig har jeg ikke fått stomi. Men det blir kanskje snakk om å få det på sikt

Jeg kjenner flere mennesker med stomi. De fleste lever greit med stomi og kjenner økt livskvalitet med det.

Men jeg må presisere at det er en forskjell på stomiene her. De som har fjernet tykktarm og har stomi av tynntarm er ofte plaget av lekkasjer, noe som kan være svært plagsomt

De med colostomi er etter som jeg har forstått ikke noe spesielt plaget med lekkasjer. Ofte trenger man ikke å ha pose på magen hele tiden tiden, man kan feks ha en liten propp på magen hvis tarmen blir tømt regelmessig

Men det som kan være litt vanskelig med å ha colostomi og (kanskje også ileostomi) er at den til tider lager høye lyder. Ofte hører man prompelyder fordi man ikke lenger har noen lukkemuskel

noen synes dette er veldig plagsomt, andre er ikke så plaget av det

Så det er veldig individuelt hvordan det oppleves å ha stomi, og hvilke plager man får. Men jeg tror til syvende og sist at man opplever å få større kontroll når man har stomi. Hverdagen blir lettere

Hilsen

når det gjelder spørsmål om hvor lang tid det tar å komme seg igjen så har jeg hørt at man blir liggende omtrent en uke på sykehuset etter urostomi, men blir sykemeldt i 6 uker.

Hva slags type urostomi er det snakk om?

Det er omtrent samme liggetid på Colostomi. 7 dager + - så må du få opplæring i stell av stomien også.

avhenger selvsagt litt fra sykehus til sykehus men jeg tror dette er gjennomsnittlig. Men om du er veldig svekket kan det jo henne at du blir liggende lenger

jeg tror ikke det vil være så veldig smertefullt men du vil sannsynligvis oppleve at det tar tid, kanskje uker før tarmen er i lage igjen. Tarmoperasjoner gjør som regel noe med kroppen. Du må lære å kjenne igjen signalene fra kroppen igjen

når det gjelder spørsmål om hvor lang tid det tar å komme seg igjen så har jeg hørt at man blir liggende omtrent en uke på sykehuset etter urostomi, men blir sykemeldt i 6 uker.

Hva slags type urostomi er det snakk om?

Det er omtrent samme liggetid på Colostomi. 7 dager + - så må du få opplæring i stell av stomien også.

avhenger selvsagt litt fra sykehus til sykehus men jeg tror dette er gjennomsnittlig. Men om du er veldig svekket kan det jo henne at du blir liggende lenger

jeg tror ikke det vil være så veldig smertefullt men du vil sannsynligvis oppleve at det tar tid, kanskje uker før tarmen er i lage igjen. Tarmoperasjoner gjør som regel noe med kroppen. Du må lære å kjenne igjen signalene fra kroppen igjen

Takker igjen for svar! Vet du hvor lang tid det tok før de du kjenner, fikk operasjonen, etter at det ble avgjort at det ville bli den løsningen?

Hilsen

Takker igjen for svar! Vet du hvor lang tid det tok før de du kjenner, fikk operasjonen, etter at det ble avgjort at det ville bli den løsningen?

Hilsen

hei

de jeg kjenner som har stomi har det enten pga av ulcerøs colitt Crons syndrom eller andre inflamatoriske tarmsykdommer

Da har de blitt så syke at en stomioperasjon har vært eneste utvei. De blir da prioritert framfor de som lider av inkontinens. For noen kan det skje svært akutt, de har kommet inn på sykehus og innen en uke har det blitt bestemt at de må få stomi for å avlaste den syke tarmen

Folk med enten inkontinens eller utviklingsfeil i urinveier og/eller endetarm har jeg erfaring med at de kan regne med å vente opp til et halvt år da ikke tilstanden er så alvorlig at man må gjøre noe akutt.

Hvis man da ikke velger et privat sykehus og betaler noe selv., eller drar utenlands (har ikke hørt om noen som har gjort det enda)

Så jeg regner med at 3 måneder er minimum du må vente, og ett år maksimum. Men du får bare ringe og høre. I likhet med Shira så har jeg lært det, at man må stå på selv og ringe. Kanskje en erklæring fra en psykolog/lege om hvor mye inkontinensen hemmer deg psykisk kan sette ytterligere fart på prosessen?

• 4 uker senere...

Annonse

Gjest Shira12

Hei.

Har du kommet noe lengre i utredningen om urostomi?

Jeg har fått samme operasjonen, og skal inn til utredning i slutten av januar.

Jeg vil helst ha en kontinent urostomi, noe jeg mest sannsynlig får. Skal også se på muligheten og kunne tømme seg via navelen, mitranoff-metoden.

Er du ferdig utredet med tanke på operasjonen? Sjekket nyrefunksjon o.l?

Jeg lurer nemlig fælt på hva de skal gjøre med meg i disse 3 dagene jeg skal være på sykehuset.

Trodde de bare sjekket nyrefunksjonen jeg, men tydligvis ikke.

Lykke til iallefall!

Hei.

Har du kommet noe lengre i utredningen om urostomi?

Jeg har fått samme operasjonen, og skal inn til utredning i slutten av januar.

Jeg vil helst ha en kontinent urostomi, noe jeg mest sannsynlig får. Skal også se på muligheten og kunne tømme seg via navelen, mitranoff-metoden.

Er du ferdig utredet med tanke på operasjonen? Sjekket nyrefunksjon o.l?

Jeg lurer nemlig fælt på hva de skal gjøre med meg i disse 3 dagene jeg skal være på sykehuset.

Trodde de bare sjekket nyrefunksjonen jeg, men tydligvis ikke.

Lykke til iallefall!

Hei!

Jeg skal inn til dobbelttime hos legen på sykehuset den 12.01. Er veldig spent på å få høre hva som skjer videre, og når. Du får ha lykke til du også!

Godt Nytt År til dere alle fra

Gjest Shira12

Hei!

Jeg skal inn til dobbelttime hos legen på sykehuset den 12.01. Er veldig spent på å få høre hva som skjer videre, og når. Du får ha lykke til du også!

Godt Nytt År til dere alle fra

Godt nytt år!

Jeg håper og få ett år hvor jeg får mye livskvalitet tilbake, det samme gjelder vel deg?

2-3 dager med utredning fikk jeg beskjed om at jeg måte regne med. Nå blir jeg innlagt da, men det er fordi jeg skal opereres på Rikshopsitalet, og bor 5-6 timer unna.

Tror jeg skal ta røndgen med kontrast, for og sjekke nyrene. Men ut over det vet jeg ikke, men noe skal de vel gjøre siden jeg skal være der.

Godt nytt år!

Jeg håper og få ett år hvor jeg får mye livskvalitet tilbake, det samme gjelder vel deg?

2-3 dager med utredning fikk jeg beskjed om at jeg måte regne med. Nå blir jeg innlagt da, men det er fordi jeg skal opereres på Rikshopsitalet, og bor 5-6 timer unna.

Tror jeg skal ta røndgen med kontrast, for og sjekke nyrene. Men ut over det vet jeg ikke, men noe skal de vel gjøre siden jeg skal være der.

Ja, jeg håper også på å få tilbake mye av livskvaliteten dette året. Det hadde vært ønskelig med en mer "privat" kontakt også, men jeg vil ikke utlevere min mailadresse her. Så det må jeg tenke litt på hvordan vi kan få "løst" om du er interessert i det også.

Hilsen

Gjest Shira12

Ja, jeg håper også på å få tilbake mye av livskvaliteten dette året. Det hadde vært ønskelig med en mer "privat" kontakt også, men jeg vil ikke utlevere min mailadresse her. Så det må jeg tenke litt på hvordan vi kan få "løst" om du er interessert i det også.

Hilsen

Jeg har en anonym mailadr som du kan nå meg på.

Er ikke så mange som er urostomi-opererte, så det er veldig ok og dele erfaringer.

[email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...