Gå til innhold

eksen som ikke ønsker å betale barnebidrag

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Skrev et innlegg forrige uke om eksen som ikke lenger ønsker å betale barnebidrag.

Jeg har samboer og bor i hus, han er singel og bor i en liten leilighet/hybel.

Han spurte meg om han ikke kunne slippe å betale barnebidrag (1400kr), for han ønsker større leilighet...

Han vil at sønnen vår skal få eget rom hos han. Sønnen vår er 5 år og er hos pappan sin hver 3.helg. Han klager ikke over at pappa har liten plass...

Da jeg ga beskjed om at han må betale barnebidrag, jeg tjener ikke så mye og betaler 2000 bare i SFO, sendet han meg stygge meldinger på mobilen i går.

Vi kunne vel avse 1400 kr i måneden! Han tenkte kun på sønnen vår og ikke seg selv. Nå kan jeg sitte her med dårlig samvittighet skrev han, siden sønnen vår må bo på så liten plass.

Er det galt at han må betale? På de 3 årene vi har bodd hver for oss, har han aldri kjøpt noe til sønnen vår.

Det var han som ønsket å bo og jobbe i Oslo, da må han regne med å betale dyrt for å bo.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• PieLill

5

• margerita1365380476

5

• Atene

3

Mest aktive i denne tråden

OM sønnen er der hver 3 helg vil ser jeg ikke noe poeng i at han må ha eget rom. Ville nesten trodd at om han kun så pappaen hver 3. helg så ville han helst ligge tom. i samme seng som pappaen.

Om han er 5 år (dvs. straks fyller 6 formoder jeg) så har han vel forstatt heller ikke behov for eget rom.

Klart han skal betale. Min far holdt på med akkurat samme samvittghetsgreiene da jeg var liten. Han hadde dårlig råd, stakkars, og moren min og mannen hennes tjente godt, og da burde de kunne avse barnebidraget hans.

Latterlig, synes jeg. Får man barn så får man barn, og så får man skjøte seg selv. Men han lot bare være å betale da.

Så da jeg ble 18, så fikk jeg brev om at jeg kunne kreve inn barnebidraget og noe greier. Vips så fikk jeg 21.000 betalt av trygdekontoret.

Hvordan prosessen foreløper vet jeg ikke så mye om, men det er klart han skal bidra med sitt for gutten deres, hvertfall økonomisk. Ikke fall for sånn samvittighetsgreier.

Blir nysgjerrig på hva han avstår fra til fordel for sin sønn...

Om ha lot være å bruke penger på forlystelser, byturer, dyrer ferier, dyr elektronikk, dyr bil etc. Om han i tillegg jobbet ræva av seg for å tjene ekstra de periodene han ikke har sønnen. Om han så seg om etter arbeid og bolig i et område det var overkommelige boligpriser,... ville han kanskje med utrolig velvilje muligens, hatt et usannsynlig dårlig argument.

Om det var slik at du tjente noen millioner i året og eksen tjente to skarve hundre tusen, ville det være en viss fornuft. Men da ville jeg nesten hatt kontrakt om at pengene skulle kunne dokumenteres å gå til barnet.

Saken er at man må forsørge sine barn i oppgangstider og når det er smalhals. Det han i praksiss ber om er at du og inndirekte din nye mann, skal betale 1400,- av hans husleie. Tror du han ville gjort det samme for deg?

Om man svir av pengene sine i stedet for å invistere dem i bolig, må man også akseptere at man har en mindre attraktiv bolig å tilby sine barn. Så enkelt og vanskelig er det.

Tror du det kan være en idé og rett og slett ignorere disse "anmodningene". Tar han det opp kan du f.eks. begynne å snakke om hvilke nye klær barnet trenger.

Om han slipper å betale; tror du han kommer til å skifte bosted?

mvh

Det er klart han skal betale! Han prøver tydeligvis å manipulere deg til å få dårlig samvittighet, ikke la deg påvirke! Hans bidrag er uansett bare en liten del av utgiftene til barnet. Det er hans ansvar og plikt å forsørge seg selv, skaffe bosted og betale bidrag.

Annonse

Når situasjonen blir sånn, synes jeg det er veldig greit at man bare følger reglene.

Diskusjoner om hva som er rimelig, forverrer bare forholdet.

Bidragsregelverket er ganske så snilt mot bidragsytere med dårlig økonomi for tiden.

margerita1365380476

Blir nysgjerrig på hva han avstår fra til fordel for sin sønn...

Om ha lot være å bruke penger på forlystelser, byturer, dyrer ferier, dyr elektronikk, dyr bil etc. Om han i tillegg jobbet ræva av seg for å tjene ekstra de periodene han ikke har sønnen. Om han så seg om etter arbeid og bolig i et område det var overkommelige boligpriser,... ville han kanskje med utrolig velvilje muligens, hatt et usannsynlig dårlig argument.

Om det var slik at du tjente noen millioner i året og eksen tjente to skarve hundre tusen, ville det være en viss fornuft. Men da ville jeg nesten hatt kontrakt om at pengene skulle kunne dokumenteres å gå til barnet.

Saken er at man må forsørge sine barn i oppgangstider og når det er smalhals. Det han i praksiss ber om er at du og inndirekte din nye mann, skal betale 1400,- av hans husleie. Tror du han ville gjort det samme for deg?

Om man svir av pengene sine i stedet for å invistere dem i bolig, må man også akseptere at man har en mindre attraktiv bolig å tilby sine barn. Så enkelt og vanskelig er det.

Tror du det kan være en idé og rett og slett ignorere disse "anmodningene". Tar han det opp kan du f.eks. begynne å snakke om hvilke nye klær barnet trenger.

Om han slipper å betale; tror du han kommer til å skifte bosted?

mvh

Forstår jo at det er lite å bo på 15kvm når man har barn. Men når han har sønnen er de jo mye ute og farter.

Nå har han solgt bilen sin for 45000, så da har han jo tre års barnebidrag der.

Han har en bil til...den andre var så dyr å kjøre med, derfor kjøpte han en billig dieselbil men den andre ble stående. Den dyreste bilen har stått i ca 3 år og han har betalt forsikring og veiavgift på den, mens den har sunket i verdi.

Så han er ikke akkurat økonomisk av seg....

Hadde det vært jeg som trengte større sted å bo, hadde han avstått fra barnebidraget uten å blunke sa han. Da måtte jeg nesten le.

Så lenge sønnen vår ikke klager over plassen hos pappa og jeg må ha han på SFO så må han betale barnebidrag.

Kanskje jeg skal gjøre som din eks!? Jeg bor i en 3-roms slik at mine to må dele soverom mens eksen og samboeren bor i et hus der ungene har hvert sitt rom.

Nah. Eksen din er en stut. Hold dere til reglene. Hadde han hatt ungen mye så, men hver tredje helg? Det er jo nesten ingenting. Du sender vel med ham rent tøy og får skittentøyet i retur også kan jeg tenke meg?

margerita1365380476

Kanskje jeg skal gjøre som din eks!? Jeg bor i en 3-roms slik at mine to må dele soverom mens eksen og samboeren bor i et hus der ungene har hvert sitt rom.

Nah. Eksen din er en stut. Hold dere til reglene. Hadde han hatt ungen mye så, men hver tredje helg? Det er jo nesten ingenting. Du sender vel med ham rent tøy og får skittentøyet i retur også kan jeg tenke meg?

Hvordan visste du det?

Forrige gang han var på besøk hadde jeg glemt å sende med sokker. Han lurte på hvordan det var mulig. Og ble sur da han måtte ut å kjøpe nye sokker.

Jeg sender med masse klær, og han bruker alt. Det ligger i en krøll i bagen da jeg får han tilbake. Men jeg gidder ikke lage bråk om det.-

Forstår jo at det er lite å bo på 15kvm når man har barn. Men når han har sønnen er de jo mye ute og farter.

Han har en bil til...den andre var så dyr å kjøre med, derfor kjøpte han en billig dieselbil men den andre ble stående. Den dyreste bilen har stått i ca 3 år og han har betalt forsikring og veiavgift på den, mens den har sunket i verdi.

Hadde det vært jeg som trengte større sted å bo, hadde han avstått fra barnebidraget uten å blunke sa han. Da måtte jeg nesten le.

Så lenge sønnen vår ikke klager over plassen hos pappa og jeg må ha han på SFO så må han betale barnebidrag.

Det er altså ikke hans høye boutgifter, men hans økonomiske idioti du i praksiss kommer til å betale for. Én mann, trang økonomi og to biler i tre år! Snøft.

Gjør som andre her anbefaler deg. Hold deg til regelverket. Punkt, fullstendig slutt.

Hva med å snu litt på det. Siden han har så lave boutgifter, og ingen av de daglige kostnadene ved mat og klær mm., burde han i tillegg til barnebidraget betale regningen for SFO.

Da vil du få mye bedre råd til, kvalitetssko kulturelle aktiviteter, tenneistimer, ridetimer o.l. til barnet.

mvh

margerita1365380476

Det er altså ikke hans høye boutgifter, men hans økonomiske idioti du i praksiss kommer til å betale for. Én mann, trang økonomi og to biler i tre år! Snøft.

Gjør som andre her anbefaler deg. Hold deg til regelverket. Punkt, fullstendig slutt.

Hva med å snu litt på det. Siden han har så lave boutgifter, og ingen av de daglige kostnadene ved mat og klær mm., burde han i tillegg til barnebidraget betale regningen for SFO.

Da vil du få mye bedre råd til, kvalitetssko kulturelle aktiviteter, tenneistimer, ridetimer o.l. til barnet.

mvh

Når vi solgte vårt felles hus, fikk vi 300 000 hver i fortjeneste. Jeg investerte mine penger i nytt hus, mens han sløste de bort. Og jeg har sagt til han mange ganger at han burde selge den ene bilen, men han er så treig....

Jeg skal holde meg til regelverket ja, han har mange ganger lurt på om ikke vi kan ha en privat avtale, men nei takk, da vet jeg hvordan det blir.

Annonse

Ikke så lurt å bare skylde på sfo kanskje? hva sier du når gutten er ferdig med sfo for han kommer nok til å prøve seg igjen da?

margerita1365380476

Ikke så lurt å bare skylde på sfo kanskje? hva sier du når gutten er ferdig med sfo for han kommer nok til å prøve seg igjen da?

jeg håper ting har endret seg på 2-3 år. Kanskje han har fått samboer og bedre råd?

Når vi solgte vårt felles hus, fikk vi 300 000 hver i fortjeneste. Jeg investerte mine penger i nytt hus, mens han sløste de bort. Og jeg har sagt til han mange ganger at han burde selge den ene bilen, men han er så treig....

Jeg skal holde meg til regelverket ja, han har mange ganger lurt på om ikke vi kan ha en privat avtale, men nei takk, da vet jeg hvordan det blir.

Ikke begrunn det med SFO eller noe som helst annet enn at han har med å betale sin lovpålagte lille andel for å forsørge barnet. Å diskutere med folk som farer fram slik kommer man ingen vei med. Økonomisk oppfører han seg ganske barnslig. Behandel ham som det barnet han oppfører seg som: "Nei, dessverre du slipper ikke ditt forsørgeransvar fordi du vil ha større bolig. Du må skaffe pengene til dette på en annen måte."

Om du lot ham av kroken nå, og hans økonomi var bedre enn din om et års tid; Tror du at du ville fått han til å begynne å betale igjen uten sverdslag? Tror du i det hele tatt han ville fortalt deg at økonomien var bedre?

Alt dette viser at det ikke er av hensyn til sønnen, men seg selv at han ber om å få slippe bidrag. Det at han bruker sønnen som argument er bare fordi det er slik han kan gi deg mest mulig skyldfølelse.

mvh

Kunne jo kanskje fått en avtale med han om at han ikke betaler bidrag,men andre måndlige utlegg.

Feks.han slipper å betale bidrag,hvis han betaler sfo

.....hvis han ikke går med på det syntes jeg han skal betale

Jeg gjetter at om de hadde blitt enige om en slik ordning hadde han ganske enkelt latt være å betale SFO. Så ble mor pent nødt til å punge ut for det også.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...