Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uff, nå begynner jeg snart å lure på om vi må gjøre noe her!

Gutten vår på 5 år tisser veldig ofte litt utenfor på do, og veldig ofte blir det litt tiss i trusa. Vi tror det kommer av to ting: han går for sent på toalettet, slik at han begynner å tisse før han får av seg klærne, og/eller at han ikke rister skikkelig når han er ferdig. Noen ganger er han så kjapt ferdig på do at vi ikke tror han har rukket å komme frem til doen engang!

Når vi sier at han må gå med én gang han kjenner at han må tisse, så sier han at han gjør det. Vi tviler på det, men hvis han faktisk gjør det bør vi jo gå til legen med ham!

Har noen opplevd noe slikt? Hva gjorde dere i såfall? Vi er temmelige leie av å tørke opp etter ham på do, og det blir ganske guffent for ham etterhvert å gå rundt å være litt våt, og kanskje også lukte!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209016-g%C3%A5r-litt-for-sent-p%C3%A5-do/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd med et belønningssystem for å se om det er mulig for ham å få litt bedre kontroll før jeg tok ham med til legen.

En gutt jeg kjenner hadde også mange uhell i den alderen, men klarte å få full kontroll ved et slikt opplegg.

Ellers så liker jeg historien om yngste broren min som min mor var svært bekymret for en stund fordi han stadig tisset utenfor do. Han sier at det var helt umulig å motstå fristelsen til å tisse litt på varmeovnen ved siden av do fordi det freste som flott hver gang han traff...

Treffsikkerheten øker betraktlig når de må tørke opp alt griset selv. Stå og se på at jobben blir ordentlig gjort hver eneste gang han bommer. Først tørke opp tisset, så vaske over gulvet for å få det ordentlig rent. Har han tisset på kanten må den også vaskes. I en peridoe får du forlange at hver eneste dråpe på gulvet skal redegjøres for.

Å vaske noen tissetruser selv er heller ikke så dum konsekvenslæring.

mvh

Ja, det høres nok kjent ut.. Vi tok med to urinprøver til legen og begge var fine.

Øve, øve jevn og trutt og tappert det er tingen... De må lære seg å gå på do i tide og ikke gå og holde seg til blæra nesten sprekker. Selv om det selvsagt er gørr kjedelig å gå på do når man er fem år og midt i en morsom lek..

Det går bedre nå, men av og til er det fortsatt uhell. Da lar jeg ham ordne opp selv, tørke opp fra gulvet, legge tøy i skittentøyet og finne nye klær. Da lærer han å ta ansvar for sine egne uhell + at han syns det er kjedelig. Og han husker det til neste gang.

(Jeg går selvfølgelig over gulvet etterpå når han ikke ser det. Min femåring får det ikke gjort så veldig grundig rent, men det er prinsippet som teller her..)

Gjest surreal

Treffsikkerheten øker betraktlig når de må tørke opp alt griset selv. Stå og se på at jobben blir ordentlig gjort hver eneste gang han bommer. Først tørke opp tisset, så vaske over gulvet for å få det ordentlig rent. Har han tisset på kanten må den også vaskes. I en peridoe får du forlange at hver eneste dråpe på gulvet skal redegjøres for.

Å vaske noen tissetruser selv er heller ikke så dum konsekvenslæring.

mvh

Er veldig enig med det du skriver her!! Så lenge det ikke er noen fysiologisk grunn for uhellene, så er det kun "latskap" som ligger til grunn (når det gjelder en 5åring som _egentlig_ er tørr).

I barnehagen der jeg jobber var det en periode _veldig_ artig å tisse to om gangen. Med påfølgende fjas og søl.. Det tok meg 2 ganger å plukke av dem uvanen; skikkelig samtale, samt toalettvask med klut og mopp! ;)

Annonse

Er veldig enig med det du skriver her!! Så lenge det ikke er noen fysiologisk grunn for uhellene, så er det kun "latskap" som ligger til grunn (når det gjelder en 5åring som _egentlig_ er tørr).

I barnehagen der jeg jobber var det en periode _veldig_ artig å tisse to om gangen. Med påfølgende fjas og søl.. Det tok meg 2 ganger å plukke av dem uvanen; skikkelig samtale, samt toalettvask med klut og mopp! ;)

Stå på!

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...