Gjest Navneendringer Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Da mor og far ble foreldre, var det kort tid igjen til de skulle gifte seg, og de hadde bestemt seg for å hete det samme til etternavn. Det nye barnet inkludert. Etter en stund går de fra hverandre og den parten som hadde endret navn, tar naturlig nok tilbake sitt opprinnelige navn. Denne parten ønsker nå at barnet skal ha dette navnet som et mellomnavn fra nå av, siden de ikke har felles navn lenger. Men den andre parten nekter. Kan man nekte på noe sånt? Navnene passer fint sammen, så det er ikke problemet, men det ene navnet er mer vanlig enn det andre. Kan de nekte ? 0 Siter
DarkPink Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet.. Mor heter Kari (Kåresen) Olsen, far heter Ola Olsen, og barnet heter Baby Olsen. De skiller seg, og nå vil mor at barnet skal hete Baby Kåresen Olsen? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet.. Mor heter Kari (Kåresen) Olsen, far heter Ola Olsen, og barnet heter Baby Olsen. De skiller seg, og nå vil mor at barnet skal hete Baby Kåresen Olsen? Fnis! Ja, jeg tror du forsto det riktig nå... *humrer av DarkPink* 0 Siter
Atene Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Hvis de har felles foreldreansvar, kan de nekte. Hvis den ene har det alene, kan h*n endre navnet. 0 Siter
Tante Tea, på tur med en Toller c',) Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja det kan de. Når de har felles foreldreansvar så kan den som ikke vil bytte navn på barnet nekte å skrive under på navnemeldingen. Barnet må da vente til det er voksent for selv å bytte navn. 0 Siter
DarkPink Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Fnis! Ja, jeg tror du forsto det riktig nå... *humrer av DarkPink* Hehe, hva er det å humre av da? =) Jeg tror begge foreldrene må skrive under dersom de skal ta bort eller legge til et navn, frem til barnet er 18 og kan bestemme selv. 0 Siter
Gjest Navneendringer Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Jeg skjønner ikke helt spørsmålet.. Mor heter Kari (Kåresen) Olsen, far heter Ola Olsen, og barnet heter Baby Olsen. De skiller seg, og nå vil mor at barnet skal hete Baby Kåresen Olsen? Ja! 0 Siter
MsSophie Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja, de kan nekte - men i prinsippet hjelper ikke det. Så lenge du ikke endrer familienavnet men lar det stå, så er det helt opp til deg hvilket mellomnavn du legger til hos barnet. Og i motsetning til hva de sier under her, så spiller det ingen rolle om det er snakk om delt foreldrerett/ansvar etc. Dette har jeg gjort selv, tok tilbake pikenavnet mitt ved skillsmissen, la det til som mellomnavn hos barna og i dag heter de både mitt og eksen sitt navn. Og det helt uten hans signatur - for han nektet å skrive under:-) 0 Siter
Gjest Navneendringer Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja, de kan nekte - men i prinsippet hjelper ikke det. Så lenge du ikke endrer familienavnet men lar det stå, så er det helt opp til deg hvilket mellomnavn du legger til hos barnet. Og i motsetning til hva de sier under her, så spiller det ingen rolle om det er snakk om delt foreldrerett/ansvar etc. Dette har jeg gjort selv, tok tilbake pikenavnet mitt ved skillsmissen, la det til som mellomnavn hos barna og i dag heter de både mitt og eksen sitt navn. Og det helt uten hans signatur - for han nektet å skrive under:-) Men må du ikke sende inn skjemaer til Folkeregisteret osv. da? Det er ikke snakk om å endre familienavn, men kun legge det til som mellomnavn. De har forresten delt foreldreansvar. 0 Siter
morsan Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Navneloven § 12: § 12. Melding om navn for barn Melding om å ta, endre eller sløyfe navn for noen som ikke har fylt 18 år, skal fremsettes av den eller de som har foreldreansvaret, eller disse må ha samtykket i meldingen. Gjelder meldingen et barn over 12 år, må også barnet selv ha samtykket. Selv om det ikke foreligger samtykke etter første eller annet punktum, kan meldingen godtas dersom det foreligger særlig grunn. http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-003.html 0 Siter
org Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Ja, de kan nekte - men i prinsippet hjelper ikke det. Så lenge du ikke endrer familienavnet men lar det stå, så er det helt opp til deg hvilket mellomnavn du legger til hos barnet. Og i motsetning til hva de sier under her, så spiller det ingen rolle om det er snakk om delt foreldrerett/ansvar etc. Dette har jeg gjort selv, tok tilbake pikenavnet mitt ved skillsmissen, la det til som mellomnavn hos barna og i dag heter de både mitt og eksen sitt navn. Og det helt uten hans signatur - for han nektet å skrive under:-) Ok, så det går an, altså. Jeg vil, ved en evt skilsmisse, også være i samme situasjon som trådstarter. Dette har jeg faktisk tenkt ganske mye på, og nå er floka løst! 0 Siter
MsSophie Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Men må du ikke sende inn skjemaer til Folkeregisteret osv. da? Det er ikke snakk om å endre familienavn, men kun legge det til som mellomnavn. De har forresten delt foreldreansvar. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det fylkesmannen du må søkre for å få endret navnet. Min eks nektet å skrive under på papirene, jeg ringte fylkesmannen og hørte hva som i såfall skjedde - og fikk til svar at så lenge jeg ikke gjorde noe med familienavnet så skulle min eks ha meget vektige grunner til å nekte at barna fikk et mellomnavn. Det hadde han ikke - og jeg fikk igjennom mitt ønske, det tok bare litt lenger tid enn hvis han hadde skrevet under med en gang. 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. desember 2005 Skrevet 5. desember 2005 Jepp, dersom man ikke sitter med foreldreansvaret alene, må man ha den andres underskrift på navnskifte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.