Gå til innhold

Her er oppskriften på kolakakene

Anbefalte innlegg

Her er den - til dere som spurte, men kanskje ikke har sett Velourias innlegg:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Rør sammen smør og sukker. Ha i eggeplomme og sirup. Ha i det tørre.

Form til 4 avlange stenger som trykkes flate på platen (bruk to stekeplater ellers blir det for fullt!), pensle med eggehviten og strø over hakkede mandler (det pleier ikke jeg) og strø på litt sukker.

Stekes på 190-200 grader i ca. 12 min. Flyter en del utover så ikke legg stengene for tett på platen - lag gjerne to lange, smale stenger i platens lengderetning fremfor to korte på tvers. Skjæres i strimler mens de er varme.

Nam nam!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209115-her-er-oppskriften-p%C3%A5-kolakakene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor heter det kolakaker, og hva kan smaken minne om? Er dette type pepperkake-lignende?

Takk for oppskrift da, uansett =)

Kola = karamell på svensk, de skal være litt seige og temmelig søte så de minner kanskje om karamellkaker? Jeg har alltid kalt dem "Berits brune pinner" jeg da.

Kola = karamell på svensk, de skal være litt seige og temmelig søte så de minner kanskje om karamellkaker? Jeg har alltid kalt dem "Berits brune pinner" jeg da.

Litt sånn brownies-konsistens da? Eller "knekker" de?

Heller kolakaker enn berits brune pinner =p

Annonse

takk! Dette skal jeg jammen prøve. Aner ikke hva dette er- spennende :) Gøy med no`nytt. Jeg skal også prøve meg på kokosmakroner som vist på tv2. 4eggehviter

200gr kokos

200gr sukker

Varmes til kokepunktet og legges på plate med sjei

stekes 10min.

Kola-kaker er den eneste kakesorten vi i heimen vår bare _må_ ha!

Men jeg må få fortelle om da min kjære far skulle lage jul for meg og broren min for første gang etter at mamma døde...

Han skulle jo lage akkurat slik jul som vi hadde hatt i alle år, med akkurat den samme sylta, den samme rullen- og de samme kakene...

Han putta Coca cola oppi.... Det het jo "Cola-kaker"!!?!? ;-)

Gode, snille pappa'n min!;-))

*lol* Jeg har ikke lest oppskriften før - bare fått med meg tråden om den gamle sirupen, og jeg trodde at dette var kaker med cola oppi! *ha ha*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...