Gå til innhold

Herding av brystvorter - noe vits i det?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Er det noe hensikt med å "herde" brystvortene i graviditeten for å hindre at de blir såre nar barnet suger? Jeg tenker da på å gni hardt med hånkle e.l. når en har dusjet eller andre ting.

Jeg gjorde det ikke forrige gang jeg var gravid - fikk høre på helsestasjonen at det bare var tull. Jeg var veldig sår de første ukene, og brukte skjold i fire uker. Etter det gikk det veldig bra med ammingen. Ei venninne av meg som akkurat har født nå, ble anbefalt å "herde" brystvortene før fødsel.

Hva mener dere? Virker det? Hvi s det virkelig er noe vits i det, vil jeg prøve det denne gangen. Når bør en evt. begynne med det? Jeg er nå i uke 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min (begrensede) erfaring er at det overhodet ikke virker - kanskje tilogmed snarere tvert imot. Jeg var absolutt sårest den gangen jeg hadde "herdet" brystvortene før fødselen. Såvidt jeg har forstått, har man også gått bort fra å anbefale dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i full gang med amming av nr. 2 og har aldri gjort noen forberedelser som herding etc. før ammeperioden. Begge gangene har ammingen gått knirkefritt (hvertfall foreløpig med nr. 2 som er 7 uker...).

Mitt råd mht amming er heller å la babyen amme så ofte den vil, prøve å stresse minst mulig og passe på at babyen holder riktig tak i brystet!

Lykke til videre med svangerskap og fødsel - amming er kjempekoselig hvis man får det til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg herdet ikke,og var sår i to dager på barsel,til en smart pleier puttet på meg et par albuskjell.Innen kvelden var det borte;for godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære prust. Studier viser at herding hjelper ikke. Det som er viktig er riktig sugetak og ammestilling. Spør personalet på barsel om hjelp.Snakk med venninder som har barn slik at de kan vise deg tips om dette før du føder. Antagelig har du endel erfaring fra første gang som nå vil komme til nytte.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde være forsiktig med det. Som jeg har hørt, bruker man å gni brystvårtene for å få fødselen i gang, så du kanskje burde ikke gjøre det for tidlig i svangerskapet? Er ikke 100% sikker om dette, men tror det er sant.

Lykke til med fødselen og videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...