Gå til innhold

Juleevangelie i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Leste en tråd nedenfor her.. Er det virkelig slik at de i barnehagen forteller juleevangeliet o.l? Nå tenker jeg på "vanlige" barnehager, ikke de som er drevet av en eller annen menighet.

Hverken samboeren min eller jeg er religiøse, barna våre er ikke døpt og jeg vil helst slippe at de barnehageansatte "preker" for ungene våre når de begynner i barnehagen. Er det vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209185-juleevangelie-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• nanna

4

• nitni

3

• Mrs. Wallace

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Julens budskap er det vel ingen som tar skade av å høre !!!

Vi er heller ikke personlige kristne, men det faller meg da ikke inn å reagere om barnehagen forteller om hvorfor vi feirer jul !!

Men det er jo ikke derfor vi feirer jul! Det blir jo det samme som om jeg skulle ha troppa opp i en kristen barnehage og fortalt at jula er en gammel tradisjon som egentlig er en midtvinterfest, og opprinnelig ikke har noe med Jesus å gjøre i det hele tatt. Det hadde nok vært kjempepopulært!

Vi er heller ikke personlige kristne, men det faller meg da ikke inn å reagere om barnehagen forteller om hvorfor vi feirer jul !!

De offentlige barnehagene i Norge er underlagt en kristen formålsparagraf.

Har ingenting med å gjøre om barnehagene er spesielt "religiøse".

Jeg kan ikke skjønne at det er noe "problem" at barna får vite litt om julens budskap.

fra

De offentlige barnehagene i Norge er underlagt en kristen formålsparagraf.

Har ingenting med å gjøre om barnehagene er spesielt "religiøse".

Jeg kan ikke skjønne at det er noe "problem" at barna får vite litt om julens budskap.

fra

Har da heller ikke sagt at det er et problem. Bare at jeg helst ser at de lar være.

Gjest ærlig talt

Men det er jo ikke derfor vi feirer jul! Det blir jo det samme som om jeg skulle ha troppa opp i en kristen barnehage og fortalt at jula er en gammel tradisjon som egentlig er en midtvinterfest, og opprinnelig ikke har noe med Jesus å gjøre i det hele tatt. Det hadde nok vært kjempepopulært!

????? hva er det du skriver ????? !!!!

er det ikke derfor vi feirer jul ???????

Annonse

????? hva er det du skriver ????? !!!!

er det ikke derfor vi feirer jul ???????

"Festen var sannsynligvis en variant av soldyrkelse: I hedensk tid på våre kanter ble «jol» feiret med blot midtvinters, og det var 12. januar slik de regnet den gangen. Håkon den gode, som rådde i landet fra ca. 935 til han døde i 960, befalte at denne festen skulle forskyves til 25. desember".

Gjest ærlig talt

"Festen var sannsynligvis en variant av soldyrkelse: I hedensk tid på våre kanter ble «jol» feiret med blot midtvinters, og det var 12. januar slik de regnet den gangen. Håkon den gode, som rådde i landet fra ca. 935 til han døde i 960, befalte at denne festen skulle forskyves til 25. desember".

*rister på hodet*

Jeg vet ikke om de forteller juleevangeliet i barnehagen vår, men de tar seg en tur i kirken hvert år før jul. Der blir de fortalt om Jesusbarnet som ble født og lagt i en krybbe osv. Også får de boller og saft.

Hvorfor er det så galt å bli fortalt denne historien. Se på det som et eventyr om dere ikke ønsker å tro.

Annonse

Jeg tror nok det er vanlig. Juleevangeliet kan fortelles uten at det virker forkynnende, og i de fleste barnehager legger de nok stor vekt på å ikke være forkynnende. Likeså har vi jo fått markeringer av andre religioners høytider i mange barnehager, (muslimenes høytid etter fasten er et godt eksempel),men uten at markeringen virker forkynnende på noen måte. På denne måten lærer man om hverandres kultur. Det kristne Juleevangeliet og julefeiringen rundt hører til norsk kultur tradisjon, det er vel et faktum som ikke lar seg bestride, uansett hva man tror på eller ikke tror på:-)

Det er ganske lenge siden nordmenn feiret jul av den årsaken du beskriver over. Det var nok slik en gang, men det er lenge, lenge siden nå.

Jeg feirer ikke jul fordi Jesus ble født.

Men jeg vet jo at jeg lever i et kristent samfunn, så jeg synes det er greit at barna lærer om kristen jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...